آفتاب

کارگران در روزهای برفی نادیده گرفته شدند

کارگران در روزهای برفی نادیده گرفته شدند

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران با انتقاد از اینکه تاخیر مجاز در روزهای برفی شامل حال کارگران نشد، گفت: کارگران باید به حقوق خود واقف باشند.

حسین حبیبی (دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با تغییر ساعات کار در روزهای برفی تهران و شهرستان‌ها گفت: اعلام شرایط ویژه در سطح شهر و استان اگر به منظور پیشگیری و کنترل مهار بحران در حوادث و بلایای طبیعی از قبیل سیل، زلزله و کولاک باشد و توسط مقام مسئول مانند استاندار به عنوان نماینده عالی دولت اعلام شود، مربوط به آحاد مردم و همه شهروندان است.

وی با بیان اینکه استاندار تهران در اطلاعیه خود در ارتباط با شروع کار با دو ساعت تاخیر فقط بخش دولتی را ذکر کرده بود، گفت: اینکه کارگران را در شرایط سخت و بحرانی نادیده بگیرند، صحیح نیست و باید ابلاغیه‌هایی از این دست شامل حال کارگران نیز بشود.

وی ادامه داد: عدم همکاری بخش خصوصی یا تعهد ایجاد نکردن برای آنها در شرایط بحران نیز می‌تواند به معنای برهم زدنِ نظم عمومی شهر و استان باشد و در انجام امور اخلال ایجاد کند.

حبیبی در ادامه افزود: برای مثال وفق ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی، اوقات رفت و برگشت از منزل به کارگاه جزو اوقات انجام وظیفه محسوب می‌شود و اگر در این اوقات حادثه رخ دهد، در شمار حوادث ناشی از کار محسوب می‌شود.

این فعال کارگری ادامه داد: به همین دلیل در روزهای ۸ و ۹ بهمن در تهران چنانچه کارفرمای بخش خصوصی کارگر را وادار کرده باشد در دو ساعت تاخیری که مجوز آن توسط استانداری صادر شده، سر کار حاضر شود، اگر اتفاقی در راه برای کارگر بیفتد، فرض کنید دچار لیزخوردگی در برف و شکستگی پا شود، وفق ماده ۶۶ تامین اجتماعی، هزینه‌های خسارت‌دیده به عهده کارفرمای متخلف است.

این فعال کارگری در پایان تاکید کرد: کارفرمایان باید در مواردی از این دست بدانند که چه وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی دارند. علاوه بر این کارگران نیز باید به حقوق خود واقف باشند. 

کد N1820951

وبگردی