آفتاب
زور مجلس از دولت بیشتر است؟!

تهدید وزیر به استیضاح در صورت اخراج خواهرزاده نماینده مجلس! | فرمانداری که راننده نماینده شد!

تهدید وزیر به استیضاح در صورت اخراج خواهرزاده نماینده مجلس! | فرمانداری که راننده نماینده شد!

غلامعلی رجایی در یادداشتی از ضعف نیروهای دولت در مواجهه با برخی نمایندگان مجلس انتقاد کرده و نوشته است: نماينده‌اي به معاون پارلماني وزارتخانه‌اي گفته يا وزير، خواهرزاده او را که برکنار کرده به سرکار برمي‌گرداند يا در غير‌اين‌صورت براي استيضاح وزير از نمايندگان امضا جمع خواهد کرد! اخبار ديگري هم شنيده‌ام از جمله اينکه بعضي نماينده‌ها اختيار توزيع حواله‌هاي وام را در انحصار خود گرفته و اين حق را از اداره مربوطه سلب کرده‌‌اند!

به گزارش آفتاب غلامعلي رجائي در روزنامه شرق نوشت: 
مدت‌هاست به نقدهايي که به دولت تدبير و اميد وارد است، مي‌انديشم. به گمان من نقد عملکرد اين دولت با وجود استفاده اصولگرايان از طرح چنين مباحثي از مهم‌ترين کارهايي است که مي‌توان و بايد به آن پرداخت. دامنه اين نقدها ستاد و صف دولت را شامل مي‌شود. در اين نوشتار که بنابر اختصار آن است، فقط به يک نقد پرداخته مي‌شود که به نظر مي‌رسد از بقيه نقدهايي که به دولت شده يا مي‌شود يا خواهد شد! مهم‌تر باشد و آن اينکه دولت در استفاده از اختيارات و وظايف قانوني خود به دلايلي در برابر مجلس-نمايندگان خيلي کم آورده است؛ تا جايي که مي‌شود گفت اين دولت در بعضي از ارکان ستاد خود -هيئت دولت- و در اغلب رده‌هاي صف خود -استان‌ها و شهرستان‌ها- دولت مستقلي نيست، بلکه دولت نمايندگان مجلس است! با اينکه از مترقي‌ترين اصول قانون اساسي ما اصل استقلال و تفکيک قواست، يعني قوا نبايد در امور همديگر کمترين دخالتي كنند، اکنون متأسفانه در اين دولت به‌گونه‌اي عمل مي‌شود که تو گويي استاندارها نماينده نمايندگان مجلس و تحت امر آنها هستند! به دليل اينکه خوزستاني‌ام از خوزستان شاهد مثال مي‌آورم.  از دزفول و بهبهان و... خبرهاي عجيبي شنيده مي‌شود حاکي از اينکه برخي نمايندگان دربه‌در به‌دنبال نصب فرمانداري هستند که با آنها هماهنگ باشد. در اين شهرها دولت متأسفانه هيچ شأني ندارد.  هفته گذشته که براي بزرگداشت سالگرد آيت‌الله هاشمي به بهبهان رفته بودم، رئيس دو دوره انتخابات دکتر روحاني در سال‌هاي ٩٢ و٩٦ که رياست آموزش‌وپرورش اين شهر را تا چندي قبل برعهده داشته، به من مي‌گفت صرفا به دليل تقاضاي يك نماينده و موافقت مديرکل استان و رضايت استاندار، او از سمت خود عزل شده و اکنون يک معلم ساده در روستاست!  کسي که قرار بود سال گذشته بنا به تصميم مسئولان شهر و نظر استاندار، فرماندار دزفول بشود گفته است كه به من گفته‌شده قبل از شروع کار به ديدن نماينده برو! که پاسخ داده در حضور شما حاضرم او را ملاقات کنم اما اينکه من به ديدنش بروم يعني اينکه در ازاي رضايت شما به فرمانداري من هرچه را که «شماي نماينده» بگويي انجام خواهم داد و اين با شأن نماينده‌دولت‌بودن در شهر و مشی من سازگار نيست که در نهايت از پذيرش فرمانداري خودداري ورزيد.
شنيده‌ام يکي از فرمانداران خوزستان تا به اين حد در برابر نماينده شهر در مجلس خاضع و سربه‌فرمان است که وقتي نماينده مي‌خواهد به تهران برود رانندگي او را تا اهواز برعهده مي‌گيرد! خبرهايي از اين دست متأسفانه در استان خوزستان زياد هستند که بعيد مي‌دانم بر وزير کشور مخفي مانده باشند. وضعيت معاونان پارلماني اکثر وزارتخانه‌ها در مجلس هم تعريفي ندارد؛ از دوستي که مدت‌ها معاون پارلماني يکي از وزارتخانه‌هاي اقتصادي بوده شنيدم که فلان نماينده با تبختر خاصي به او گفته استاندار... بدون اجازه من حتي آب نمي‌تواند بخورد!  ايشان مي‌گفت رفتار اغلب معاونان پارلماني با نماينده‌ها دون شأن است. اين رفتار به علت آن است که مبادا نماينده از حق رأي خود استفاده و از وزير مربوطه سؤالي بکند يا...!دوستي مي‌گفت نماينده‌اي به معاون پارلماني وزارتخانه‌اي گفته يا وزير، خواهرزاده او را که برکنار کرده به سرکار برمي‌گرداند يا در غير‌اين‌صورت براي استيضاح وزير از نمايندگان امضا جمع خواهد کرد! اخبار ديگري هم شنيده‌ام از جمله اينکه بعضي نماينده‌ها اختيار توزيع حواله‌هاي وام را در انحصار خود گرفته و اين حق را از اداره مربوطه سلب کرده‌‌اند!
کد N1820822

وبگردی