آفتاب

وضعیت عفرین به روایت فیسک+ تصاویر

وضعیت عفرین به روایت فیسک+ تصاویر

روزنامه مطرح بریتانیایی در گزارشی میدانی از اوضاع منطقه جنگ‌زده عفرین سوریه، ترکیه را در کشتار غیرنظامیان، به رژیم صهیونیستی تشبیه کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیه الیوم، در اولین گزارش غربی از اوضاع عفرین سوریه، «رابرت فیسک» روزنامه‌نگار مطرح بریتانیایی درباره وخامت اوضاع انسانی در منطقه‌‌ای که ارتش ترکیه به همراه شورشیان سوری متحد خود عملیات «شاخه زیتون» را آغاز کرده است، هشدار داد.

فیسک در گزارشی‌ که روز گذشته در روزنامه «ایندپندنت» منتشر شد، نوشت: بلافاصله پس از ورودم به این منطقه آثار تاسف‌بار بمباران شبانه نیروهای ترکیه را دیدم؛ منزلی ویران‌‌شده در روستانی «معبطلی»، که پنج عضو یک خانواده در این حمله کشته شده بودند ولی دختر ۱۹ ساله این خانواده از این حمله جان سالم به‌در برده است.

فیسک گفت: کفش‌های نامرتب مقابل ورودی خانه‌ها حاکی از آن هست که افراد حاضر در این خانه‌ها کرد نیستند بلکه آوارگان عرب هستند که از روستای «تل‌قراح» در ریف ادلب به این منطقه آمده‌اند.

پس از آن، این روزنامه‌نگار بریتانیایی مشاهدات خود از بیمارستان عفرین را روایت کرده و می‌گوید ده‌ها مجروحی که در رسانه‌های رسمی ترکیه «تروریست» خوانده شده‌اند، در بیمارستان تحت درمان هستند. این مصدومان، نه تنها تروریست نیستند بلکه غیرنظامیانی هستند که بیشتر آنها را سالخوردگان، کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.

فیسک در ادامه نوشته است: روایت‌های ترکیه درباره کشتارهایی که در عملیات شاخه زیتون انجام داده «منزجر کننده» است، از جمله کشتاری علیه ۳۴ غیرنظامی که اجسادشان به بیمارستان عفرین منتقل شد. خبرگزاری رسمی ترکیه (‌آناتولی) اعلام کرده است که بیش از ۷۰ جنگنده ترکیه مواضع شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق را در تاریخ ۲۱ ژانویه در شمال سوریه بمباران کرده‌اند. همچنین طبق گزارش آناتولی، جنگنده‌های ترکیه بیش از ۱۰۰ «هدف» را در اولین روز حملات بمباران کردند. قرار بود در این عملیات‌ها «سربازخانه‌ها، پناهگاه‌ها، مواضع،‌ تسلیحات، خودروها و تجهیزات» متعلق به یگان‌های مدافع خلق کرد هدف قرار گیرند.

«جوان پالوت» مدیر بیمارستان عفرین که از دانشگاه‌های روسیه فارغ‌التحصیل شده است، اطلاعاتی را درباره وضعیت و شمار مجروحانی که به این بیمارستان منتقل شده‌اند، در اختیار فیسک گذاشته و گفته است: شما وقتی به بیمارستان ما در عفرین می‌آیید متوجه می‌شوید که چه اتفاقی افتاده است. شما باید اجساد و نیز وضعیت زخمی‌هایی را که به اینجا منتقل می‌شوند را ببینید. 

فیسک در پایان این‌گونه نتیجه‌گیری می‌‌کند: هنگامی‌که از بخش‌های مختلف بیمارستان عفرین دیدن می‌کنم به این فکر می‌کنم که آیا همه این روایت‌ها درباره بمباران جنگنده‌ها را قبلا نشنیده‌ام‌؟ آیا همین روایت نبود که به هنگام حملات هوایی اسرائیل به «تروریست‌ها» در جنوب لبنان تکرار شد و یا در زمان حملات هوایی ناتو علیه «نیروهای صرب» در یوگسلاوی سابق مطرح شد یا هر زمان که آمریکا به «نیروهای عراقی» در سال‌های ۱۹۹۱ و ۲۰۰۳ و علیه «نیروهای دشمن» در افغانستان و سال گذشته در موصل این روایت مطرح می‌شد؟ به نظر می‌رسد همه این عملیات‌ها «دقیق» اجرایی می‌شد تا از «تلفات جانبی» جلوگیری شود ولی سرانجام این عملیات‌ها ده‌ها یا صدها یا هزاران کشته و زخمی برجای گذاشتند.

کد N1820715

وبگردی