آفتاب
سرپرست دانشگاه فرهنگیان خبر داد:

جذب ۲۵ هزار دانشجو معلم در سال۹۷ در دانشگاه فرهنگیان

جذب ۲۵ هزار دانشجو معلم در سال۹۷ در دانشگاه فرهنگیان

سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: چشم انداز و افق آینده دانشگاه فرهنگیان در دو دوره زمانی از سال ۹۶ تا۹۹ و از۹۹ تا۱۴۰۴ را ترسیم کردیم و باتوجه به پیش بینی افزایش جمعیت دانش آموزی از ۵/۱۲ میلیون امسال به بیش از ۵/۱۷ میلیون در سال ۱۴۰۴، ظرفیت پذیرش دانشجومعلمان را در دانشگاه فرهنگیان افزایش خواهیم داد.

به گزارش ایلنا، حسین خنیفر با حضور در استودیو الفبا که در امتداد سلسله برنامه های پاسخگویی این استودیو صورت گرفت، پس از تشریح وضعیت دانشگاه فرهنگیان، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

توسعه کشور درگرو آموزش صحیح

وی رسالت پیامبر اسلام(ص) را تعلیم و آموزش برشمرد و اظهار کرد: آموزش مجاب کننده بسیاری از سؤالات ذهن انسان است و اگر در هر کشوری به شکل صحیح محقق شود، آن کشور به توسعه پایدار می رسد؛ بنابراین کشورهایی که نگاهشان به آموزش، نگاه سرمایه ای است و دید فاخری نسبت به این مقوله دارند، می توانند عقب ماندگی های خود را جبران کنند.

خنیفر از دانشگاه فرهنگیان به عنوان جایگاهی برای تربیت مربیان آیندگان یاد کرد و گفت: در حال حاضر، ۹۸ پردیس دانشگاه فرهنگیان فعالیت می کنند که این تعداد مولود ۴۰۰ مرکز تربیت معلم سابق است.

وی ادامه داد: به جای استفاده از نام دانشگاه فرهنگیان باید گفت، "دانشگاه شریف فرهنگیان" ، زیرا این دانشگاه جای بسیار مقدّسی است که مربیان جامعه آینده در آنجا تربیت می شوند.

جذب ۲۵هزار دانشجو معلم درسال۹۷ در دانشگاه فرهنگیان

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ازآمادگی برای پذیرش ۲۵ هزار دانشجو معلم در سال ۹۷ خبر داد و خاطرنشان کرد: بسیاری از خوابگاه ها و فضاهای آموزشی ما خالی از دانشجو معلم است و این موضوع در پردیس های استان ها بیشتر مشاهده می شود؛ بنابراین ظرفیت پذیرش تعداد زیادی دانشجو معلمان را داریم.

وی مساحت فضای آموزشی پردیس های دانشگاه فرهنگیان را بیش از یک میلیون متر مربع اعلام و عنوان کرد: ۳۰۰ هزار متر مربع آن نیازمند مقاوم سازی است و بخشی از آن نیازبه تعمیرات و بازسازی دارد و ما به طور جد دنبال تخصیص اعتبارات به این موضوع از مراجع مربوطه هستیم.

پیش بینی افزایش ۵ میلیونی جمعیت دانش آموزی تا سال ۱۴۰۴

خنیفر اظهار کرد: چشم انداز و افق آینده دانشگاه فرهنگیان در دو دوره زمانی از سال ۹۶ تا۹۹ و از۹۹ تا۱۴۰۴ را ترسیم کردیم و باتوجه به پیش بینی افزایش  جمعیت دانش آموزی از ۵/۱۲ میلیون امسال به بیش از ۵/۱۷ میلیون در سال ۱۴۰۴، ظرفیت پذیرش دانشجومعلمان را در دانشگاه فرهنگیان افزایش خواهیم داد.

وی افزایش سن بازنشستگی را یکی دیگر از راه های جبران کمبود نیروی انسانی در آموزش وپرورش خواند و تصریح کرد: معلمی که ۳۰ سال تجربه تدریس دارد و دارای کوله باری از تجارب ارزشمند است، اگر خودش تمایل داشته باشد، باید همچنان به خدمتش ادامه دهد و ما نیز باید در آموزش وپرورش شرایط کاری مساعدتر و آسان تری برای او مهیا کنیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: اگر جایگاه معلم و دانش آموز در جامعه ارتقا یابد، ارزش آن از دانش هسته ای نیز بیشتر است؛ بنابراین اگر بخواهیم آینده جامعه را پیش بینی کنیم، باید به مدارس مراجعه کرده و وضعیت امروز مدارس را بررسی کنیم، زیرا موفقیت جامعه فردا منوط به فضای تعلیم و تربیت در مدارس امروز است.

تمایلی به حذف ماده ۲۸ جذب نیرو در آموزش وپرورش نداریم

وی با اشاره به جذب افراد به عنوان معلم در قالب ماده ۲۸ که در سال های اخیر صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: بهترین معلم کسی است که از کانال دانشگاه فرهنگیان عبور کند، زیرا در این دانشگاه مانند سایر دانشگاه ها بیشتر به بُعد آموزشی دانشجو پرداخته نمی شود، بلکه علاوه برآموزش، بیشتر به موضوع تربیت پرداخته شده و این موضوع به دور از نوع رشته های تحصیلی افراد صورت می گیرد، البته طبق ماده ۲۸ ، برای زمان اضطراری کارایی دارد و ما اصراری برای حذف آن نداریم.

خنیفر تغییر نگاه در دانشگاه فرهنگیان به نگاه سرمایه ای  را ضروری دانست و اذعان کرد: برای داشتن فرزندانی ایده آل، باید روی دانشگاه فرهنگیان سرمایه گذاری کرده و به نظام آموزشی اعتماد کنیم.

توسعه توام کمیت وکیفیت در دانشگاه فرهنگیان

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص تجمیع «کمیت و کیفیت» در دانشگاه فرهنگیان و افزایش توام آنها اظهار کرد:  درخصوص این دو موضوع، اگر نگاه ها و رویکردها در دانشگاه فرهنگیان تغییرکند، امکان پذیر است و این برنامه در دستور کار قرار دارد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به سخنان وزیر آموزش و پرورش که گفته بود در بسیاری از پردیس های فرهنگیان، خوابگاه های دانشجویی وضعیت مطلوبی ندارند، تصریح کرد: به دنبال مقاوم سازی، تعمیر و بازسازی فضاهای آموزشی پردیس های فرهنگیان هستیم و دراین راستا، برای جذب منابع مالی تلاش هایی صورت گرفته، اما در کنار این موضوع، طبق بررسی های انجام شده بسیاری از ظرفیت پردیس های دانشگاه فرهنگیان همچنان خالی است که ما به دنبال افزایش جذب دانشجو هستیم؛ درهمین راستا از وزیر آموزش و پرورش تقاضا کرده ایم تا ردیف های استخدامی بیشتری از سازمان مربوطه درخواست و به این موضوع اختصاص دهد.

فضای دانشگاه فرهنگیان باید با نشاط تر باشد

خنیفر درباره فضای فرهنگی دانشگاه فرهنگیان گفت: فضای این دانشگاه، فضای خوبی است و من در بازدیدهایی که از پردیس های این دانشگاه داشته ام و درمیان دانشجو معلمان آن رفته ام، این مورد را مشاهده کرده ام، اما بنظرم این کافی نیست و ما نیاز داریم تا فضای این دانشگاه فضای با نشاط تری از نظر فرهنگی گردد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره همراهی با سیاست های دولت گفت: در دوره های مختلف پست های مدیریتی داشته ام و مهمترین دغدغه ام در همه جا،  بحث ملی بوده است و فعالیت های دانشگاه فرهنگیان، یعنی تربیت معلم، یک فعالیت ملی است و من با این افق درحال کار در دانشگاه فرهنگیان هستم. حرکت بر مدار دیدگاه های رهبری، همسویی با دولت تدبیر و امید و اعتدال در رفتار، سه اولویت من در دانشگاه فرهنگیان است.

کد N1820540

وبگردی