آفتاب

جهانگیری: چرا در جامعه انقدر غم و غصه باشد؟/با یکدیگر دعوا نکنیم/کسی نمی‌تواند دیگری را حذف کند

جهانگیری: چرا در جامعه انقدر غم و غصه باشد؟/با یکدیگر دعوا نکنیم/کسی نمی‌تواند دیگری را حذف کند

ایرنا نوشت: معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: پس از دستیابی به برجام طرف‌های خارجی تفاهم‌نامه‌هایی به ارزش افزون بر۴۰ میلیارد دلار با ایران امضا کرده‌اند.

اسحاق جهانگیری شامگاه شنبه در جلسه شورای اداری استان فارس در شیراز افزود: باید از منابع خارجی در جهت سرمایه گذاری و پیشبرد پروژه ها استفاده کرد.  ما دو توافق بین المللی بعد از انقلاب پذیرفتیم که یکی از این توافق ها 598 بود که حتی یک نفر علیه آن حرف نزد و چپ و راست گفتند از دستاوردهای آن استفاده کنیم.

وی افزود: برجام نیز یک توافق بین المللی است و برخی به جای اینکه از نقاط مثبت و فرصت های آن برای توسعه استفاده کنند شروع به دعوا کردن با یکدیگر می کنند. از برجام می شود برای توسعه کشور استفاده کرد وتاکنون نیز بهره زیادی از آن گرفته شده است، البته بدعهدی های آمریکا نیز در آن آشکار شده است.راه حل اصلی مسایل اقتصادی، مسایل اجتماعی، مسایل منطقه ای و بین المللی کشور سیاسی است، نباید دنبال راهکار پیچیده اقتصادی و اجتماعی باشیم.

اهم اظهارات جهانگیری به شرح زیر است:

*در این منطقه بحرانی، ایران تنها کشوری است که قادر است بخشی از راه حل های مسایل حل منطقه باشد یعنی بدون کشورمان نمی توان مسایل منطقه را حل کرد، آمریکایی هایی با این همه دشمنی که می کنند می دانند نهایتا با ایران است که باید در خصوص مسایل منطقه حرف بزنند و راه حل پیدا کنند اما ما می گوییم دلیلی ندارد آنها بخواهند درخصوص منطقه با ما حرف بزنند. هر کس یاس و نا امیدی را در کشور پمپاژ و مردم را نسبت به آینده کشور مایوس کند به کشور خیانت کرده و باید عذرخواهی کند.

*چرا در جامعه اینقدر غم و غصه باید باشد؟ ما مکلف هستیم در آستانه دهه فجر به جامعه نشاط تزریق کنیم و به جامعه امید دهیم.

* راه حل اصلی مسایل اقتصادی ، مسایل اجتماعی، مسایل منطقه ای و بین المللی کشور سیاسی است، نباید دنبال راهکار پیچیده اقتصادی و اجتماعی گشت. راه حل اصلی سیاسی است و منظور از راه سیاسی این است که با یکدیگر دعوا نکنیم و باهم رفاقت کنیم و باهم برادر باشیم و یک جهت را پیش بگیریم، اصلاح طلب، اصولگرا و اعتدالگرا و دیگران فکر کنند یک مسیر داریم و آن ارتقای جایگاه مردم ایران است.

*خیلی اوقات مسیر را فراموش می کنیم، هیچ کس نمی تواند کسی دیگر را حذف کند، کسی که با نظام است هیچ جریانی قادر نیست جریان دیگری را حذف کند، باید به جای حذف کردن با یکدیگر کار کنیم. باید با هم گفت و گو کنیم، هم گفت و گوی سیاسی بین جریان های سیاسی و هم گفت و گوی ملی بین همه اقوام داشته باشیم.

*در اتفاقات اخیر تنها جاهایی که حرکت منفی نکردند جاهایی بودند که از همه مستضعف تر و قومیت هایی بودند که برخی فکر می کردند این ها مساله دارند.  به جای واگرایی می توانیم به همگرایی نزدیک شویم و یک همگرایی در کشور حاکم کنیم، همه نخبگان و دانشگاهیان کشور و شخصیت های سیاسی این موضوع را جدی بگیرند.

29214

کد N1819980

وبگردی