آفتاب

حدادعادل:از ترس ساواک اجازه نفس کشیدن نداشتیم/ردپای مسئولان در تشکیل موسسات مالی و اعتباری

حدادعادل:از ترس ساواک اجازه نفس کشیدن نداشتیم/ردپای مسئولان در تشکیل موسسات مالی و اعتباری

مهر نوشت: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: غرب پس از فتنه سال ۸۸ سناریوی تحریم را آغاز کرد. الان نزدیک هشت سال است که حلقه تحریم‌ها سخت تر و تنگ‌تر می‌شود.

غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز در کنگره جمعیت ایثارگران با اشاره به چهل سالگی انقلاب اسلامی اظهار کرد: چهل سالگی در باورهای ما نشان دهنده بلوغ است. در ابتدای انقلاب، اگر حرف می زدیم، می گفتیم که در آینده چنین و چنان می شود اما اکنون باید به گذشته نگاه کنیم و از خود بپرسیم که کجا بودیم و الان کجا هستیم و باید برای آینده چه کنیم. [span]

اهم اظهارات حدادعادل را بخوانید؛

* انقلاب اسلامی هیچ گاه مورد علاقه و قبول قدرت های غربی نبوده است. غرب هیچ دخالتی در پیروزی این انقلاب نداشت؛ آنها فقط با دخالت در استقلال ما، زمینه انقلاب را فراهم کردند.

 *غرب از انقلاب ما غافلگیر شد،  آنها مبانی فکری ما که ولایت فقیه بود را درک نمی کردند. اصلا پیش از انقلاب، افکار شیعه در دروس اسلام شناسی در غرب جایگاهی نداشت. آنها از روز اول، بنای بر مخالفت داشتند. در یک سال و نیم قبل از جنگ، به هر وسیله ای برای ضربه زدن به انقلاب متشبث شدند.  غرب در جنگ به نتیجه مورد نظر خود نرسید. آن ها منتظر بودند که ایران پس از امام دچار بحران رهبری شود اما اینطور نشد و با رهبر جدید فرصت جدیدی ایجاد شد تا اندیشه های امام توسط مقام معظم رهبری باز و تحلیل شود و افق های تازه ای پیش روی انقلابیون قرار بگیرد.

* نگرانی غرب نسبت به انقلاب بسیار جدی است. این انقلاب هم از لحاظ مبانی نظری، بنیادهای نظری غربی یعنی سکولاریسم و هم از لحاظ عملی، منافع اقتصادی و سیاسی غرب را با چالش مواجه کرده است. ایران به عنوان کشوری بزرگ خود را از اسارت رها کرد و با همان مردم سالاری و حضور مردم که غرب مدعی آن است به پیروزی رسید. اگر این عامل دوام پیدا کند، نه تنها ایران از دست غرب می رود بلکه برای همه کشورهای منطقه الگو می شود. این تعارض با غرب را نباید نادیده بگیریم.

* در این چهل سال انقلاب رشد پیدا کرده است. رویش هایی داشته و توانسته علی رغم همه دشمنی ها دوام بیاورد، انقلاب نه تنها در داخل، کشور را متحول کرده بلکه در منطقه هم الگو شده است. این روزها از بس اخبار منفی نظیر اختلاس و نبودن بودجه و گرفتاری مطرح می شود که از جنبه های مثبت انقلاب غافل شده ایم. انقلاب، زنده است و حضور دارد و اگر ما ناامید شویم، کفران نعمت کرده ایم.

* من چون پیش از انقلاب هم فعالیت داشتم، با گوشت و پوست و خونم آنچه در آن روزها در ایران رخ می داد را حس کرده ام. ما در جامعه ای زندگی می کردیم که از ترس ساواک اجازه نفس کشیدن نداشتیم. چه کسی آزادانه می توانست فعالیت داشته باشد؟ قدم اول برداشته می شد، در قدم دوم، سر و کارمان با ساواک می افتاد.غرب پس از فتنه سال 88 سناریوی تحریم را آغاز کرد. الان نزدیک هشت سال است که حلقه تحریم ها سخت تر و تنگ تر می شود اما یکی از عواملی که غرب نتوانسته در ایران شورش اجتماعی ایجاد کند، فعالیت های مردمی است که از همین راه به نیازمندان کمک می شود.

* انقلاب را دست کم نگیرید، زیرا انقلاب در داخل رشد کرده و در منطقه خودش را بیشتر از داخل نشان داده است، غربی ها در سوریه همه نیروها را سر هم گذاشتند تا بشار اسد را سرنگون کنند اما مقام معظم رهبری فرمودند که نباید این طور بشود و تجربه های جنگ ما توسط امثال سردار سلیمانی در سوریه اجرا شد. نیروهایی مثل حججی ها اجازه ندادند تا اروپایی ها و آمریکایی ها و سعودی ها به طرح های خود برسند. الان چند سال است که در یمن دارند مردم را می کوبند اما به جایی نرسیده اند. این ها از ثمرات انقلاب است. دشمنان ما تئوری های خود را اصلاح کرده اند و ما هم باید بفهمیم که کنش ضدانقلاب، امروز، غیر از کنش در ابتدای انقلاب است.

* دشمن می خواهد کاری کند که دیگر نسلی مانند دهه شصت که در جنگ حاضر و پیروز شد، تربیت نشود. برای این کار، برنامه وسیعی طراحی کرده اند که انواع شبهه پراکنی ها و مغزشویی های فکری و اعتقادی و پرداختن به انواع مفاسد اخلاقی، در آن وجود دارد.

مردم جز رهبری، هیچ مسئول دیگری را صادق نمی‌دانند

ایسنا نوشت:

همچنین محمد دهقان در هفتمین کنگره جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، گفت: اتفاقات حدود یک ماه قبل از ابعاد مختلفی قابل بررسی است اما وجه مشترک آنها این بود که تا قبل از سوء استفاده دشمنان از این اعتراضات، تجمع‌کنندگان خواستار رفع گرانی و فساد بودند.  شعار «یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل می‌شه» حاوی پیام‌های مختلفی است. عده‌ای از مسئولان از داخل حکومت موسسات مالی و اعتباری را تشکیل داده‌اند و اساسا تمام شرکت‌های بزرگ متعلق به اجزای مختلف حکومت است که با رانت به ثروت‌های آنچنانی رسیده‌اند.

اهم اظهارات دهقان به شرح زیر است:

* مردم به جز مقام معظم رهبری، هیچ یک از مسئولان دیگر را صادق نمی‌دانند. مردم قوای سه‌گانه و دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را جزو نظام مقدس نمی‌دانند بلکه رهبری را فردی صادق و مقدس می‌دانند. مردم طبقه مسئولان که زیر چتر نظام جمهوری اسلامی به ثروت‌های چندصد میلیارد تومانی رسیده‌اند را هرگز صادق نمی‌دانند.

*چرا یک مسئول در قوای سه‌گانه به میان معترضانی که جلوی قوه مقننه و قضاییه تجمع کرده‌اند نرفت تا از نزدیک مشکلات آنان را بشنود و حل کند؟ با اینکه ابتدای انقلاب رفاه مردم کمتر بود اما تحمل‌شان بیشتر بود. در زمان حاضر تحمل مردم به دلیل اشرافی شدن طبقه‌ای از مسئولان کم شده است. وعده‌های مسئولان مبدل به سراب شده و اعتراضات مدنی را به وجود آورده است.  شکاف طبقاتی دلیل اصلی اعتراضات مدنی اخیر است.انقلاب ما قرار بود انقلاب مستضعفان باشد اما متاسفانه طبقه‌ای از اشراف، انقلاب مستضعفان را مصادره کردند.

* برخی مسئولان در جلسات علنی و غیرعلنی وجود فساد را تایید می‌کنند اما ابزار مبارزه با آن که «شفافیت» است را اجرا نمی‌کنند و قانون از کجا آورده‌اید را بی‌خاصیت می‌کنند. این جریان در بدنه نظام اجازه نمی‌دهد حتی یک خط قانون برای اجرای اصل ۱۴۲ قانون اساسی نوشته شود. اصول ۴۹ و ۱۴۲ قانون اساسی مربوط به بازگشت اموال نامشروع به بیت‌المال و اعلام دارایی‌های مسئولان است که از ابتدای انقلاب اسلامی اجرا نشده است.  ۸۷ درصد مردم خواستار اعلام اموال مسئولان هستند، در نظرسنجی که اخیرا انجام شده است ۸۷ درصد مردم خواستار اعلام اموال مسئولان هستند. کسانی که از رانت حکومتی زندگی شاهانه پیدا کرده‌اند و سبب مشکلات مردم شده‌اند، درباره دلایل حضور مردم در کف خیابان فرافکنی نکنند.

امروز کارکرد احزاب تنزل پیدا کرده است
تسنیم نوشت:

مجتبی شاکری عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران و دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی نیز صبح امروز(پنج شنبه5 بهمن) در هفتمین کنگره جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، با بیان اینکه نظام مجموعه ای از زیر نظام هایی است که کارکرد خوش را دارد و ممکن است از چند جنبه دچار ضعف شود، گفت: اگر ما مجموعه این عوامل که عملکرد نظام را تشکیل می دهند به درستی نقد کنیم خروجی آن این می‌شود که در هر مرحله جلوتریم.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: نباید نقش دشمن را نادید گرفت و الا دچار خودزنی می شویم و پیامدهای متعددی خواهد داشت. در دوره امامت امام راحل، شرایطی پیش می آمد که امام تذکر می‌دادند و برای تنظیم شرایط امام نکاتی را مطرح می‌کردند. در دوره ما هم نیازمندیم که خودمان را با ادبیات و کلیدواژه های رهبری تنظیم کنیم. الان کارکرد احزاب تنزل یافته است و صدای احزاب به بلندی گذشته نیست و می شود به این گزاره توجه کرد که "هر فرد یک رسانه و یک حزب"، در حال تحقق است. شعار هر فرد یک رسانه با فناوری های جدید تحقق یافته و کارکرد احزاب نیاز به بازخوانی مجدد دارد.

شاکری با بیان اینکه ما ممکن است از یک منظر مدعی شویم که همه کاستی مربوط به رقیب ماست، گفت: اگر ما نتوانستیم راهبردهای رهبری را به درستی منعکس کنیم و محقق کنیم میدان رقابت را از دست می دهیم.

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: من اعتقادم بر این است نظام ما الهی است و به ساختارها اعتماد داریم اما اگر در موضعی نتوانستیم سنگر را حفظ کنیم باید آسیب شناسی کرد. اگر در انتخاباتی ساختار دست افراد دیگری قرار گرفت دست بسته نیستیم و می شود از ظرفیت های دیگری استفاده کرد و قبل اینکه مسئولی در مجلس مورد محاکمه قرار بگیرد در محضر رسانه مورد نقد و محاکمه قرار می گیرد.

29214

کد N1819141

وبگردی