به گزارش ایلنا، متن بیانیه خانه تئأتر در پی حذفِ اجرای نمایش «روزِ عقیم» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئأتر فجر به شرح زیر است:
«متأسفیم! اجرای هر نمایشی که به مخاطره افتد و چراغِ هر تأتری که خاموش شود، گجسته و نامیمون است، خاصه در جشنی که به نام جشنواره تئأترِ فجر باشد. هیچ عذری پذیرفته نیست آن گاه که اعتبار و جایگاهِ عزیزانمان در هنرِ تئأتر نادیده انگاشته شود. حذفِ غیر قابل باورِ یک نمایش از جشنواره تئأتر فجر که پیشتر تمامِ مراحلِ نظارتی را پشتِ سر گذاشته و با استقبال تماشاگران مواجه شده بدون اینکه امنیت جامعه و تعادلِ آن را بهم زده باشد، و بعد که کارگردان محترم یکبار از شرکت در جشنواه انصراف داده اما بنابر درخواست رسمی دبیر محترم جشنواره به آمدن و اجرا دعوت میشود و درست در روز اجرا از سوی مدیر مرکز هنرهای نمایشی اجرای آن ممنوع اعلام میشود جز عدمِ هماهنگی و آشفتگی مدیریت چه معنایی میتواند داشته باشد؟ با چه کلماتی میتوان ابتدا از مردم و تماشاگرانِ تئأتر و سپس از هنرمندانِ نمایشِ «روز عقیم» و نیز همه شرکت کنندگان در جشنواره عذرخواهی کرد؟ به راستی هزینه این همه خطا متوجه کیست؟
خانه تئأتر تکرار اتفاقاتی از این دست را برای تئأتر مناگوار یداند و خواستارِ شفافیت و توضیحِ مسؤلان مرکز هنرهای نمایشی و دبیرخانه سی و ششمین جشنواره بینالمللی تئأتر فجر است.»
همچنین در بخشی از بیانیه کانون نمایشنامهنویسان خانهی تئاتر ایران آمده است :
«کانون نمایشنامهنویسان خانهی تئاتر ایران ضمن ابراز تأسف عمیق از توقیف نمایش «روز عقیم» که بهدلیل پایندی به مسئولیتهای روشنگرانهی تئاتر در افشای بحرانهای اجتماعی و مطرح ساختن آلام و رنجشهای قشر ستمدیدهی جامعه، از اجرای آن در سیوششمین جشنوارهی تئاتر فجر ممانعت بهعمل آمده، مصرانه از مسئولین فرهنگی کشور و همهی نهاد و ارگانهای ذیربط میخواهد تا با جلوگیری از ادامهی چنین روشهای تهدیدکننده و بحرانزایی به مسئولیت خود در دفاع از حقوق جامعه عمل کرده و مانع از اعمال ارادهای شوند که با ایجاد انسداد فرهنگی هر روز، بیش از پیش عرصه را برای مشارکت عمومی و ایجاد عزم ملی در رفع معضلات اجتماعی محدود میسازد.
نظر شما چیست؟
لیست نظرات
نظری ثبت نشده است