آفتاب

دوره‌ی جشنواره‌ها با نگاه‌های کهنه و زنگ زده گذشته است

دوره‌ی جشنواره‌ها با نگاه‌های کهنه و زنگ زده گذشته است

محمد آفریده (تهیه‌کننده و یکی از مدیران فرهنگی سینما) اعتقاد دارد: دیگر دوره جشنواره‌ها با نگاه‌های کهنه و زنگ زده گذشته است، باید جشنواره‌ها با تجربه‌های روز و مقتضیات جدید تعریف و تبیین شود. صرف دلخوش بودن به داشته‌هایمان و بی‌نیازی از همه چیز، ما را شکننده‌تر در مقابل تحولات آینده خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در متن یادداشت محمد آفریده که برای ایلنا ارسال شده، آمده است:

هر جشنواره‌ای اگر حال سینما را خوب کرد، جشنواره مفیدی است در غیر این صورت، جشنواره یک مهمانی و دورهمی بیش نیست، ما متاسفانه در خیلی از مسائل، همچنان دچار رودربایستی، تعارف و بلاتکلیفی هستیم. جهان با سرعت در حال تغییر و تحول است و سرمایه‌های خدادادی این مرز و بوم هر چه بیشتر آماده بروز و ظهور است. اگر امروز توانستیم از مسئولیت، برای آینده این سرزمین حرکت ایجاد کنیم، عاقبت بخیر می‌شویم، اما اگر نتوانستیم و فرصت‌های خدادادی این مردم را، به روزمرگی‌ها یا ملاحظات بیهوده یا مصلحت‌های حزبی و گروهی ترجیح دادیم، مطمئن باشید آینده، آینده ما نخواهد بود. در حال حاضر، ظاهرا همه چیز برایمان مهم است، نشست می‌گذاریم، تحقیق می‌کنیم برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت ارائه می‌دهیم اما همه چیزمان به خاطر جبر روزگار، متوقف برای امروز است و امروز در همه امورمان مهم‌تر از فردا شده است. توقف به هر دلیلی توسط هر کسی در این روزگار خیانت به این مردم و ارزش‌هاست.

دیگر دوره جشنواره‌ها با نگاه‌های کهنه و زنگ زده گذشته است، باید جشنواره‌ها با تجربه‌های روز و مقتضیات جدید تعریف و تبیین شود. صرف دلخوش بودن به داشته‌هایمان و بی‌نیازی از همه چیز، ما را شکننده‌تر در مقابل تحولات آینده خواهد کرد.

جشنواره فیلم فجر می‌تواند فجر سینمای ایران باشد، سینمایی که در آن همه گروه‌ها و سلیقه‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی جامعه جایی برای خود خواهند داشت. این جشنواره که برآمده از انقلاب اسلامی مردم این سرزمین است یادآور وحدت و همدلی همه اقشار است. برای ماندگاری و پویایی این جشنواره بیش از هر چیز عدالت نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، عدالت با خود نشاط و خلاقیت و امید به همراه دارد. امیدوارم همه ما صادقانه در خدمت عدالت باشیم.

کد N1817684

وبگردی