آفتاب
جوادی حصار در گفت‌وگو با ایلنا:

احزاب می‌توانند در بررسی بودجه یاور دولت و مجلس باشند/ عده‌ای از روی جوزدگی مقابل برخی تصمیمات می‌ایستند

احزاب می‌توانند در بررسی بودجه یاور دولت و مجلس باشند/ عده‌ای از روی جوزدگی مقابل برخی تصمیمات می‌ایستند

یک عضو حزب اعتماد ملی گفت: احزاب می‌تواند نمایندگانی در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یا سازمان برنامه و بودجه داشته باشند و در قالب شخصیت‌های حقیقی و حقوقی بازوان نظارتی و عملیاتی این بخش در تهیه و تدوین بودجه باشند.

محمد صادق جوادی حصار در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا درباره نقش احزاب در بودجه‌بندی کشور با بیان اینکه اگر بخواهیم از منظر حزبی به این جریان بنگریم باید گفت، نه پارلمان ما حزبی است و نه دولتمان پس طبیعی است که بودجه ما حزبی نباشد، اظهار داشت: منظور از حزبی بودن این نیست که حزب بودجه را ببندد مراد سازوکارهای حزبی و حضور احزاب در ارکان حاکمیت است که وجود ندارد.

وی ادامه داد: در ایران احزاب نمی‌تواند مانند تشکل‌های قدرتمند در کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس یا حتی هند نقش‌آفرین باشند مثلا برای تشکیل یک دولت با هم ائتلاف کنند یا مانع شکل‌گیری یا ادامه کار یک دولت ناکارآمد باشند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان این‌که درحال حاضر اگر بخواهیم از احزاب با همین شرایط موجود استفاده کنیم می‌توانند برای بودجه‌نویسی موفق ظاهر شوند، عنوان کرد: اگر احزاب نظارتی بر بودجه داشته باشند می‌توانند با نیازسنجی‌های کار‌شناسانه در ابعاد مختلف یکی از موثر‌ترین یاوران دولت و مجلس باشند.

وی ادامه داد: مثلا احزاب می‌تواند نمایندگانی در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یا سازمان برنامه و بودجه داشته باشند و در قالب شخصیت‌های حقیقی و حقوقی بازوان نظارتی و عملیاتی این بخش در تهیه و تدوین بودجه باشند.

جوادی حصار افزود: اگر احزاب در پروژه شکل‌گیری بودجه حضور موثر داشته باشد می‌تواند ضرورت‌ها، نقاط قوت و ضعف و نیاز‌های مختلف کشور را به مسئولان مربوطه اطلاع دهند آن وقت می‌توانیم بگوییم که احزاب در روند بودجه‌ریزی حضور موثر داشته و نقش‌آفرینی می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه احزاب چشم بینای جامعه هستند، گفت: احزاب می‌توانند نیازهای واقعی جامعه را دسته‌بندی کنند و بگویند در اقتصاد، فرهنگ، سیاست مشکلات و نیازهای حقیقی ما چیست همچنین می‌توانند نظرات کار‌شناسی را از حوزه‌های مختلف دسته‌بندی نموده، به راحتی اولویت‌ها را مشخص کنند و بگویند که نیازهای اولویت‌دار کشور چیست.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه احزاب در حال حاضر رسانه‌ای جز رسانه‌های مکتوب و فضای مجازی برای بیان نظرات خود ندارند. صداوسیما هم تریبونی در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهد تا بتواند به دولت و ملت کمک کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراره اینکه برخی معتقدند بودجه کنونی باعث افزایش فشار روی مردم می‌شود، عنوان کرد: از شما سوال می‌کنم فشار از روی دوش مردم برداشته می‌شود یا شکل و زمان قرار گرفتن این فشار عوض می‌شود می‌خواهیم فشار را برداریم یا شکل آنان را عوض کنیم.

جوادی حصار تاکید کرد: متاسفانه گاهی اوقات برخی دچار جوزدگی می‌شوند. مقابل برخی از تصمیمات می‌ایستند و می‌گویند این کار بر طبقات محروم جامعه فشار می‌آورد و به دنبال جریان سازی برای رسیدن به مطالبات خودشان هستند. این درست نیست باید روشن شود که درآمد دولت با هزینه‌ها ارتباط مستقیم دارد هرچه درآمد کمتر باشد قدرت هزینه کردن آن هم کمتر می‌شود مشکل اصلی ما در بالانس هزینه‌کرد و درآمدزایی است.

وی ادامه داد: وقتی رییس‌جمهور می‌گوید از ۳۶۰ هزار میلیارد بودجه جاری ۲۰۰ هزار میلیارد آن دست دولت نیست و جایی هم این بودجه را دریافت می‌کند که درباره نحوه خرج‌کرد خود به دولت پاسخ نمی‌دهد که هیچ کمک هم نمی‌کنند تازه علیه او جوسازی هم می‌کنند. می‌خواهید دولت چه کند؟ معجزه کند؟ حالا روحانی نباشد هر شخصی دیگری جای او بیاید وقتی بودجه نیست چگونه باید خرج کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی مصوبه مجلس بوده است. دولت طی این چند سال مقاومت کرده و نگذاشته سالانه بین ۱۰ و ۱۵ درصد اجناس از جمله بنزین گران شود. از طرفی هم هر سال حدود ۱۵ درصد حقوق و مستمری را اضافه کرده است. با این شرایط می‌توان گفت بالانسی وجود ندارد بنابراین باید بین هزینه و درآمد تعادل برقرار شود.

وی در پاسخ به این سوال که، یارانه باید به اقشار آسیب‌پذیر داده شود یا پولی بین همه مردم تقسیم شود، گفت: معتقدم پرداخت یارانه به این شکل از ابتدا هم غلط بود و این کار غلط ادامه پیدا کرد. توزیع یارانه به شکل کنونی سم مهلکی برای اقتصاد ایران است که باید هدفمند شود و در تولید و اقتصاد جایی برای آن در نظر گرفته شود.

جوادی حصار ادامه داد: دولت با پرداخت یارانه‌ها به روش کنونی به مقروض ورشکسته‌ای می‌ماند که از پس پرداخت سود بانکی خود بر نمی‌آید بعد از چند هم سال باید هرچه دارد را بابت اصل و سود بدهی‌هایش بپردازد اعتقاد دارم اگر شیوه بودجه‌نویسی توسط احزاب کنترل شود ممکن دولت بتواند از پس هزینه‌ها بر بیاید.

وی ادامه داد: دولت باید با قدرت و شهامت اعلام کند به سه دهک اولیه که زیر خط فقر مطلق قرار دارند یارانه پرداخت می‌کند و به مابقی دهک‌ها در قالب تولید و اشتغال کمک خواهد کرد در غیر این صورت روز به روز ضعیف‌تر گشته و ناامیدی بین مردم رواج پیدا خواهد کرد.

کد N1815874

وبگردی