آفتاب

عکس: قبر محمدرضا شاه | تصاویر قبر شاه معدوم در قاهره

عکس: قبر محمدرضا شاه | تصاویر قبر شاه معدوم در قاهره

عکس: قبر محمدرضا شاه | محمدرضا پهلوی آخرین شاه ایران که با انقلاب بزرگ ملت مسلمان، در تاریخ 26 دی ماه 57 ناچار به فرار از ایران شد، کمتر از دو سال بعد 5 مرداد 1359 در قاهره پایتخت مصر درگذشت. محمدرضا پهلوی را در قاهره، در مسجد الرفاعی به خاک سپردند. عکس قبر محمدرضا پهلوی در مصر و جزئیاتی درباره مرگ شاه را در ادامه ببینید و بخوانید.

چه کسی بر جنازه شاه نماز خواند؟



محمدرضا پهلوی روز ۵ مرداد ۱۳۵۹ در سن ۶۱ سالگی در بیمارستان معادی قاهره بر اثر بیماری سرطان خون درگذشت‌. دو روز بعد پیکر وی در مسجد الرفاعی قاهره، پس از تشییع به خاک سپرده شد. آنکه بر جنازه شاه نماز خواند، سید طالب الرفاعی روحانی شیعه عراقی بود.




چه کسانی به تشییع جنازه شاه رفتند؟



هنگامی که محمدرضا پهلوی در ساعت 9 صبح 27 ژوئیه 1980 مرد، فرح و دخترش فرحناز، فریده دیبا، اشرف پهلوی و اردشیر زاهدی نظاره‌گر مرگ او بودند. جنازه او در تابوتی و بر روی یک عراده توپ قرار داده شده بود و تا پنج کیلومتر را از بیمارستان تا مسجد الرفاعی کشیده شد.




قبر محمد رضا شاه کجاست؟



مسجد الرفاعی همان جایی است که شاهان مصری و حتی برای مدتی جنازه رضاخان را در خود جای داده بود. از یک ماه قبل، فعالیت‌ها در این مسجد نشان می‌داد که کارگران در حال کندن گور جدیدی می‌باشند. جنازه شاه فراری ایران از سوی ریچارد نیکسون رئیس جمهور سابق آمریکا، هنری کسینجر، انور سادات، کنستانتین پادشاه سابق یونان و رفیق غار محمدرضا پهلوی و سفیران اسرائیل و مراکش مشایعت شد. 




عکس: قبر محمدرضا شاه



خبرگزاری پارس در پیامی اعلام کرد که «محمدرضا پهلوی، شاه شاهان و فرعون زمان به هلاکت رسید و تاریخ را بنگر که چگونه تکرار می‌شود. فرعونی در کنار فراعنه مصر و در پناه سادات، شاه خائن جان می‌سپارد و چه بی‌آبرو و رسوا و بیچاره و آواره... جسد فرعون از آب دریا به فرمان خدا بیرون انداخته شد تا عبرت آیندگان باشد و سمبل و نشانه طاغوت و طاغوتیان.»














کد N1815287

وبگردی