آفتاب

اروپا و ایران قبل از اعلام تصمیم ترامپ مانور دیپلماتیک خوبی داشتند/ اهمیت برجام برای اتحادیه اروپا از بعد امنیتی است

اروپا و ایران قبل از اعلام تصمیم ترامپ مانور دیپلماتیک خوبی داشتند/ اهمیت برجام برای اتحادیه اروپا از بعد امنیتی است

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: اهمیت برجام برای اتحادیه اروپا اهمیتی امنیتی است به طوریکه چند ماهی است در بیانیه‌های اتحادیه اروپا مرتبا بر بعد امنیتی برجام تاکید می‌شود.

به گزارش ایلنا، عباس عراقچی در برنامه نگاه یک با اشاره به تمدید تعلیق تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا با بیان اینکه ما در یک سال گذشته ترامپ را در عرصه های مختلف در مقابله با ایران منزوی کردیم، گفت: روز پنجشنبه یک روز قبل از اعلام تصمیم ترامپ، اروپا و ایران یک مانور دیپلماتیک داشتند، نفس جلسه بسیار مهم بود و بعد از آن اروپایی‌ها پایبندی ایران به برجام را تایید و تاکید کردند امریکا باید به توافق هسته‌ای متعهد باشد.

وی افزود: در یک سال گذشته صف‌بندی دیپلماتیک بین ما و آمریکا در عرصه‌های مختلف به ویژه در بحث برجام وجود داشته است. نمی شود رییس‌جمهور کشوری مثل امریکا یک سال تمام حیثیت خود را برای هدفی بگذارد و بعد ناتوان بماند.

معاون حقوقی وزارت خارجه با بیان اینکه بحث آمریکا از جنگ زرگری و پلیس خوب و بد گذشته است، گفت:  بزرگ‌ترین اشتباه این است که فکر کنیم اروپا به دلیل منافع اقتصادی از برجام حمایت می‌کند در حالیکه حجم مبادلات ایران و اروپا به ۲۰ میلیارد دلار نمی‌رسد، این حجم درمبادلات اروپا با امریکا ۶۰۰ میلیارد دلار است.

وی با اشاره به اینکه اولین دلیل حمایت اروپا از برجام این است که اتحادیه اروپا هماهنگ کننده برجام بوده و توافق هسته‌ای را و دستاورد خود می‌داند برای همین هم حفظ برجام به منزله حفظ اعتبار اروپا است به گونه‌ای که یکی از وزرای خارجه اروپایی سازمان ملل متحد به تیلرسون گفت که موضوع حفظ برجام حفظ اعتبار خود ما خواهد بود.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: هیچ‌یک از متحدان آمریکا با درخواست ترامپ برای از بین بردن برجام یا اصلاح آن موافقت نکرده‌اند. اهمیت برجام برای اتحادیه اروپا اهمیتی امنیتی است به طوریکه چند ماهی است در بیانیه‌های اتحادیه اروپا مرتبا بر بعد امنیتی برجام تاکید می‌شود.

ادامه دارد...

کد N1814519

وبگردی