آفتاب

سلیمی نمین:حتی کسانی که به عدم تاییدصلاحیت شان توسط شورای نگهبان معترضند می توانند با مجوز تجمع کنند

سلیمی نمین:حتی کسانی که به عدم تاییدصلاحیت شان توسط شورای نگهبان معترضند می توانند با مجوز تجمع کنند

روزنامه شرق میزگردی را با حضور عباس سلیمی نمین و علی تاجرنیا، دو فعال سیاسی در باره حق اعتراض مردم برگزار کرده است.

 آقای سلیمی‌نمین سطح این اعتراضات تا کجاست؟ آیا صرفا تصمیماتی که در سطح دولت گرفته می‌شود، با اعتراضات مردمی اصلاح‌پذیر است یا وقتی در باقی سطوح حاکمیتی هم تصمیماتی گرفته می‌شود، این حق برای مردم وجود دارد که با اعتراض خواستار اصلاح آن شوند؟ 
سلیمی‌نمین: قطعا می‌تواند بسط پیدا کند؛ یعنی اگر سطح درگیری جامعه با آن زیاد باشد. زمانی است که دو نفر را به ناحق شورای نگهبان ردصلاحیت کرده است. سطح کار عمومی نمی‌شود و می‌تواند یک جریان حزبی وارد میدان شود؛ اما عمومی نمی‌شود. 
تاجرنیا: من معتقدم وقتی تریبون‌های رسمی دنبال این هستند که راهپیمایی بعد از نماز جمعه تهران را مصادره کنند درست نیست. این وقتی می‌تواند درست باشد که بگویند مثلا شنبه کسانی که موافق این کار هستند، بیایند بیرون و فردا یکشنبه آنهایی که مخالف هستند، بیرون بیایند. نه اینکه با کسی که شنبه بیرون می‌آید، یک جور برخورد شود و با کسی که یکشنبه می‌آید، یک برخورد دیگر. اینکه نمی‌شود. 
سلیمی‌نمین: اگر هر دو مسیر قانون را طی کنند و مجوز بگیرند... .
تاجرنیا: کدام راهپیمایی بعد از نماز جمعه مجوز دارد؟ انصار حزب‌الله در این ٢٠ سال هر وقت دلش خواسته، تجمع برگزار کرده و هیچ‌کس هم متعرض نشده است.
سلیمی‌نمین: خیلی ‌وقت‌ها هم متعرض‌شان شدند. اجازه دهید. من این را یک گام بلند در توسعه سیاسی می‌دانم که همه جریانات که در قضیه‌ای ذی‌نفع هستند و در قضیه‌ای متضرر شده‌اند، بیایند مسیر قانون را طی کنند تا دستگاه‌های ذی‌ربط برای همه آنها یک شرایط و امنیت لازم و یکسان ایجاد کنند تا مطالبات خودشان را طرح کنند تا کمی صدایشان بالاتر برود. صدای فردی من یک بازتاب دارد؛ اما اگر ١٠ نفر شدیم، صدای بلندتری داریم؛ اما این ١٠ نفر سیاسی نیستیم، دنبال سوءاستفاده از ماجرا نیستیم؛ چون همه ما مال باخته‌ایم. ما اگر در کنار هم قرار گرفتیم، باید شرایط یکسانی داشته باشیم؛ یعنی به قول شما اگر مثلا قرارگاه خاتم‌الانبیا، حق کسانی را گرفته و متضرر شده‌اند، بتوانند اعتراض کنند؛ مانند کسانی که از فعالیت مؤسسات مالی متضرر شده‌اند. همه باید در حق اعتراض شرایط یکسانی داشته باشیم. 
تاجرنیا: باور کنید مسئله این است که شما تضمین‌کننده اینها نیستید.
سلیمی‌نمین: عرض کردم اگر ما سوءاستفاده نکنیم
تاجرنیا: سوءاستفاده نیست.
سلیمی‌نمین: من می‌توانم فرازهایی از صحبت‌های اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان در این ماجراهای اخیر بخوانم برای شما که در‌صدد سوءاستفاده برآمده بودند. ‌ای‌ کاش این‌قدر کلان نگری می‌داشتند که ما بتوانیم برای تأثیرگذاری مردم یک گام به جلو برداریم. این به خویشتنداری جریانات سیاسی نیاز دارد. این نگاه که فکر کنند از هر ماجرایی می‌توانند نان خود را به تنوز بزنند، یک نگاه نازل است.

23302
کد N1813595

وبگردی