آفتاب

سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی آغاز شد

سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی آغاز شد

مدیرکل دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست از آغاز سراسری سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی خبر داد.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مجید خرازیان مقدم مدیرکل دفتر حیات‌وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام آغاز سراسری سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی گفت: هرساله سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر طی یک برنامه هماهنگ در کلیه استان‌های کشورمان همگام با بسیاری از کشورها جهت دستیابی به اهداف ملی و بین‌المللی، انجام می‌شود.

خرازیان مقدم افزود: اطلاعات و نتایج حاصل از سرشماری بلندمدت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر، به‌عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و روند تغییرات جمعیتی در برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی جمعیت‌های پرندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: به همین منظور امسال نیز از تمامی استان‌های کشور درخواست شده است که مطابق با روال سال‌های گذشته نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه ملی سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی در مناطق مهم تجمع پرندگان آن استان، در دوره زمانی دهم دی‌ماه لغایت هشتم بهمن‌ماه سال جاری اقدام شود.

مقدم تأکید کرد: به‌منظور اجتناب از دوباره شماری پرندگان و بروز خطا، از طرف دفتر بین‌المللی تالاب‌ها، روزهای 24-23 دی‌ماه برای اجرای برنامه سرشماری زمستانی در تمامی کشورها تعیین‌شده است.

وی افزود: در همین راستا هرساله معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بنا به شرح وظایف ذاتی خود، نسبت به جمع‌آوری نتایج سرشماری از کل کشور اقدام می‌کند و نتایج حاصل جهت اتخاذ تصمیمات مدیریتی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرد.

مقدم خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش ملی سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی سال 95، کل جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر آماربرداری شده برابر با 1583781 پرنده از 161 گونه مختلف هست که از این تعداد حدود 45268 پرنده در فهرست سرخ IUCN قرار دارند.

وی تصریح کرد: بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی فهرست سرخ IUCN متعلق به گونه اردک سرحنایی با تعداد 31385 و کمترین جمعیت مربوط به گونه درنای سیبری است که تنها یک پرنده از این‌گونه مشاهده‌شده است.

مقدم افزود: بالاترین تعداد پرنده شمارش‌شده در سال گذشته متعلق به استان مازندران با جمعیت 503339 قطعه پرنده است که نزدیک به یک‌سوم کل پرندگان آبزی و کنار آبزی آماربرداری شده در کشور را دربر می‌گیرد. همچنین بزرگ‌ترین جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر که در زمستان 95 در کل کشور سرشماری شده است، مربوط به دو گونه چنگر معمولی و فلامینگوی بزرگ است.

وی یادآور شد: بر اساس این گزارش استان خوزستان پذیرای بالاترین تنوع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر حدود 46 درصد  است. در بررسی‌های مربوط به نرخ رشد جمعیت پرندگان، معلوم شد جمعیت گروه پلیکان‌ها با 84.1 درصد بیشترین نرخ رشد و گروه کشیم‌ها(مرغابی شانه به سر) با نرخ رشد منفی 35.3- کمترین نرخ رشد را نشان می‌دهد.

کد N1812949

وبگردی