آفتاب

«خصوصی‌سازی آموزش» خانواده‌های مزدبگیر را تحت فشار قرار می‌دهد

«خصوصی‌سازی آموزش» خانواده‌های مزدبگیر را تحت فشار قرار می‌دهد

یک کارشناس آموزش می‌گوید که دولت با افزایش پیوسته شمار مدارس غیرانتفاعی، هزینه آموزش را در سبد معاش خانوار افزایش داده‌است.

«رضا نهضت» کارشناس آموزش در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به بالارفتن سهم هزینه‌های آموزش در سبد مصرفی خانوارها، گفت: دولت با افزایش پیوسته شمار مدارس غیرانتفاعی هزینه‌هایی که خانواده‌ها باید برای آموزش فرزندان خود اختصاص بدهند را افزایش داده است.

به گفته وی در دولت گذشته شمار مدارس غیر انتفاعی از کل مدارس کشور ۸ درصد بود که در دولت فعلی به ۱۲ درصد رسیده‌است. وی افزود: مطابق اعلام مدیرکل دفتر مدارس غیرانتفاعی، قرار است شمار مدارس غیر انتفاعی از کل مدارس کشور به ۳۰ درصد برسد و این یعنی اینکه مردم باید هر چه بیشتر  برای آموزش فرزندان خود هزینه‌ کنند؛ آنهم در شرایطی که دستمزدها تغییر محسوسی به نسبت سال قبل نکرده و همچنان گرانی مردم را به کاهش هزینه‌ها و کوچک کردن سفره‌هایشان وامی دارد.

نهضت با بیان اینکه دولت به جای بالا بردن کیفیت آموزش در مدارس دولتی پای بخش خصوصی را به نظام آموزشی کشور بازمی‌کند، گفت:  مطابق اصل ۳۰ قانون اساسی دولت موظف است که آموزش و پرورش رایگان را برای مردم تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد. حتی در اصل ۳۰ تاکید شده است که دولت باید وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد؛ با این حال اقدامات دولت نشانی از اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت در ادامه سیاست‌های خود برای گسترش مدارس غیرانتفاعی، شمار مدارس غیر دولتی را در چارچوب طرح خرید خدمات زیاد می‌کند، افزود: والدین در مدارس غیر انتفاعی کمتر از ۷ میلیون تومان برای شهریه یکسال فرزندانشان هزینه نمی‌کنند. البته شهریه ثابتی که پرداخت می‌کنند حدود ۴ ملیون تومان است و باقی نیز برای خدمات جانبی به هزینه‌های پایه اضافه می‌شود.

نهضت با بیان اینکه مدارس دولتی هم کمک‌هایی که از والدین دانش آموزان می‌‌گیرند را افزایش داده‌اند، گفت: باید این در نظر داشته باشیم که مدارس دولتی با کاهش بودجه آموزش و پرورش بدون کمک والدین اداره نمی‌شوند؛ اما این دلیل خوبی برای فشار آوردن به خانواده‌های کم‌بضاعت و کارگر برای افزایش کمک‌هایشان به این مدارس نمی‌شود.

وی افزود: همین حالا دولت در بودجه سال ۹۷ حدود ۸ درصد از بودجه عمومی را برای آموزش کشور اختصاص داده است این در حالی است که در کشورهای دیگر آموزش و پرورش از بودجه عمومی سهم ۲۰ تا ۲۵ درصدی دارد.

نهضت افزود: دولت حتی می‌تواند سهم آموزش را در تولید ناخالص ملی کاهش داده و آن را به ۵ درصد رسانده است؛ این در حالی است که رقم آن باید در حدود ۷ درصد باشد نتیجه این امر تنها فشار هرچه بیشتر به خانوادهای مزدبگیر و کم‌درآمد و فقیرتر شدن آنهاست.

کد N1812540

وبگردی