آفتاب

پروژه خلافت داعش متوقف شد اما گروه‌های مشاوره آن هنوز فعال هستند

پروژه خلافت داعش متوقف شد اما گروه‌های مشاوره آن هنوز فعال هستند

وزیر خارجه کشورمان گفت: پروژه خلافت داعش متوقف شد و دستگاه‌های اداری و نظامی آن در حال متلاشی شدن است. اما تروریست‌های داعش و گروه‌های مشاوره هنوز فعال هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف در دومین کنفرانس امنیتی تهران؛ موضوع امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا، چالش‌ها و روندهای نوظهور ضمن خیرمقدم به میهمانان گفت: امیدوارم گفت‌وگوها و تبادل نظرهای سازنده و پرباری را پیش رو داشته باشیم.

وی ادامه داد: دومین کنفرانس امنیتی تهران در شرایطی برگزار می‌شود که منطقه غرب آسیا در یکی از دشوارترین دوره‌های خود قرار دارد؛ جریان افراط‌گرای خشونت‌طلب که این منطقه را در خوشه یکی از خطرناک‌ترین و خسارت‌بارترین ادوار تاریخی خودش قرار بود را به زبان گذاشته است.

ظریف ادامه داد: داعش به عنوان دهشتناک‌ترین نماینده این جریان از نظر سیاسی سرکوب و خلافت خودخوانده و جعلی‌اش نابود شده است و کنترل بر قلمرو وسیعی که از راه خشونت بی حد و تصرف ایجاد شده بود از میان رفته است.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: مردم و دولت‌های عراق و سوریه طی شش سال گذشته دلاورانه علیه این گروه‌ها به ویژه داعش مقاومت کردند و به پیروزی‌های مهمی دست یافتند خوشحالیم که در این مبارزه تاریخ‌ساز در کنار این دو ملت دوست و برادر قرار داشتیم.

وی ادامه داد در این دوران فروپاشی  بخلافت جعلی داعش و شکل گیری شرایط مطلوب امنیتی در منطقه قرار داریم ، ما و دیگر بازیگران منطقه‌ای با با سه چالش  مهم یعنی درک درست واقعیت‌های موجود،  نیل به درکی مشترک در مورد وضعیت مطلوب برای منطقه و راه های تحقق این وضعیت مطلوب مواجه هستیم .

ظریف با بیان اینکه دوره کنونی دارای ویژگی‌های خاصی است، عنوان کرد: چه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی یکی دو سال اخیر شکست‌های مرگباری را متحمل شده‌اند و پروژه خلافت داعش متوقف شد و دستگاه‌های اداری و نظامی آن در حال متلاشی شدن است. اما تروریست‌های داعش و گروه‌های مشاوره هنوز فعال هستند.

وی تأکید کرد: آنها همچنان با توجه به شبکه شبکه وسیعی که در کشورهای مختلف در آسیای میانه آسیای غربی به ویژه افغانستان و در شمال آفریقا ایجاد کرده‌اند دارای برد منطقه‌ای و جهانی هستند که همچنان تهدید به شمار می‌آیند.


 ادامه دارد....

 

کد N1812423

وبگردی