آفتاب

علت برخورد کشتی نفتکش ایرانی | 4 دانشجو و یک زن در نفتکش ایرانی چه می کردند؟

علت برخورد کشتی نفتکش ایرانی | 4 دانشجو و یک زن در نفتکش ایرانی چه می کردند؟

علت برخورد کشتی نفتکش ایرانی | کشتی نفتکش ایرانی در شامگاه شنبه شانزدهم دی ماه پس از برخورد با یک کشتی باری چینی برخورد کرد. بر اثر این برخورد حریقی شعاع 1000 متر در منطقه رخ می دهد. در این حادثه خدمه کشتی چینی نجات پیدا می کنند اما 32 خدمه کشتی ایرانی که یک زن نیز میانشان بود، می مانند وسط آب و آتش.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از اعزام کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی به چین خبر داد و گفت: سرنوشت کارکنان نفتکش حادثه‌دیده محمد راستاد درباره حادثه شامگاه شنبه (۱۶‌دی‌ماه) برای نفتکش تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران توضیح داد: یک فروند نفتکش متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و تحت پرچم کشور پاناما که حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی از مبدا بندر عسلویه به کره جنوبی بود، دیروز ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران در محدوده دریایی چین (۱۶۰ مایلی بندر شانگهای چین) با کشتی باری چینی برخورد می‌کند و بر اثر این اتفاق، متاسفانه بلافاصله نفتکش دچار انفجار و حریق می‌شود.
وی با اشاره به این‌که این نفتکش ۳۲ خدمه داشت که ۳۰ نفر آن ایرانی و ۲ نفر تبعه کشور بنگلادش هستند، ادامه داد: براساس اطلاعات به‌دست آمده، چهار نفر از خدمه ایرانی دانشجوی دریانوردی بوده‌اند که دوره کارآموزی‌شان را در این نفتکش سپری می‌کردند،  همچنین یک تن از همسران کارکنان روی کشتی حضور داشته است.
راستاد ادامه داد: متعاقب این حادثه، کشتی باری چینی موفق می‌شود نفرات و کشتی خود را از  محل حادثه خارج کند، اما به دلیل وسعت حریق به شعاع ۱۰۰۰ متر، تاکنون عملیات امداد برای یافتن ۳۲ خدمه نفتکش ایرانی ناموفق بوده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این‌که کمیته بررسی سانحه دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شد، یادآور شد: رایزنی‌ و پیگیری با مراجع داخلی و بین‌المللی مرتبط در حال انجام است تا زوایای مختلف این سانحه بررسی شود، همچنین با مراجع دریایی چین و کشورهای همجوار مذاکراتی صورت گرفته تا حداکثر تلاش برای امداد و نجات مدنظر قرار گیرد.
سازمان بنادر به عنوان مرجع دریایی کشور در حال پیگیری است
راستاد با اعلام این‌که در همین زمینه با سفیر ایران در چین و سرکنسولی کشورمان در شانگهای گفت‌و‌گو‌هایی صورت گرفته تا از وضع امداد و نجات در منطقه رخداد حادثه باخبر شویم، تصریح کرد:  از صبح امروز، کشتی‌های نجات چینی برای اطفای حریق و نجات دریایی در محل حضور داشته‌اند و امیدواریم عملیات امداد و نجات، سرنوشت خدمه مفقود شده نفتکش ایرانی را مشخص کند.
وی تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی  براساس کنوانسیون ایمنی جان اشخاص در دریا، به دلیل این‌که خدمه نفتکش اتباع ایرانی بوده‌اند، این اختیار را دارد که به عنوان مرجع دریایی در فرآیند رسیدگی سانحه حضور داشته باشد.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، رایزنی‌ها برای اعزام سریع کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی به محل حادثه به منظور پیگیری‌های لازم و مشخص شدن سرنوشت کارکنان نفتکش در حال انجام است.
کشور چین با همه توان در حال امدادرسانی است
راستاد با بیان این‌که عملیات امداد و نجات از سوی کشوری انجام می‌شود که سانحه در آب‌های تحت مالکیت و محدوده آن رخ داده باشد، عنوان کرد: کشور چین با همه توان برای پیگیری این حادثه، کشتی‌های امداد و نجات خود را به محل حادثه اعزام کرده، بنابراین حضور کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی برای حصول اطمینان از ارائه خدمات، ضروری  است.
وی درباره علت اصلی این سانحه دریایی اعلام کرد: متعاقب تکمیل عملیات امداد و نجات، بررسی ابعاد سانحه انجام می‌شود. به‌طور معمول تصادم در دریا در مسیرهای پر تردد گاه به دلیل اشتباه در محاسبه مسیرها اتفاق می‌افتد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سامانه ثبت تردد کشتی‌ها و سامانه شناسایی خودکار کشور چین از  این حادثه ارزیابی دقیقی خواهد کرد و پس از آن می‌توان نتیجه گرفت که کدام شناور مقصر حادثه بوده است.
کشتی چرا آتش گرفت؟
هادی حق شناس  معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص سانحه نفتکش ایرانی گفت: متاسفانه روز گذشته ساعت 16:30 به وقت تهران در 160 مایلی بندر شانگهای چین، این حادثه رخ داده و یک کشتی حامل گندم با این کشتی تصادم داشته که به دلیل حمل نفت فوق سبک با درجه اشتعال بسیار بالا، کشتی ایرانی دچار حریق شد.
وی افزود: به دنبال این حادثه کشتی های اطراف و کشور چین برای اطفاء حریق اقدام کردند و هلی کوپتر امداد نیز اعزام شد، اما متاسفانه تا کنون اطلاعی از خدمه این کشتی وجود ندارد.
حق شناس اضافه کرد: این کشتی 32 خدمه داشت که 30 نفر از آن ها ایرانی و 2 نفر بنگلادشی بودند.
وی اظهار کرد: کشتی حادثه دیده دارای 136 هزار تن بار بود و از بندر عسلویه مورخ 25 آذر ماه به مقصد کره جنوبی حرکت کرده بود.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به بررسی سانحه مذکور ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور، با همکاری شرکت ملی نفتکش ایران در دفتر این شرکت در چین مشغول بررسی جزئیات و علل حادثه هستند.
وی افزود: ما از طریق مرکز MRCC  بندر عباس با  مرکز MRCC چین تماس گرفتیم و اطلاعات کشتی و اطفا حریق را لحظه به لحظه دنبال می کنیم.
حق شناس در پایان عنوان کرد: آنچه در حال حاضر برای ما اهمیت دارد، سرنوشت دریانوردان مفقود شده است که متاسفانه هنوز اطلاع قطعی از سرنوشت این افراد وجود ندارد.
شایان ذکر است کشتی سان چی که روز گذشته دچار حادثه شد، سال 2008 ساخته شده بود و تحت مالکیت شرکت ملی نفتکش قرار داشت و تحت پرچم کشورهای مختلف تردد داشت که آخرین پرچم این کشتی متعلق به کشور پاناما بود.
اسامی کشتی سواران حادثه دیده ایرانی
1.مجید قصابی عروجی، کاپیتان
2-فرید محبی، سرمهندس
3.مجید نقیان، افسر اول
4-حسین جهانی هل آباد، افسر دوم
5-احسان ابولی قاسم آبادی، افسر دوم
6-میلاد عنایتی، افسر سوم
7--حامد بهاریه شکوایی، مهندس دوم
8-محمدرضا رضازاده ماسوله، مهندس سوم
9-مهدی سادگی، مهندس سوم
10-حسن رومیانی، مهندس چهارم
11-محمد کاووسی تکاب، افسر تدارکات
12-بهرام اتحاد، افسر برق
13-عبدالغنی سامری، سرملوان
14-ابوذر نظامی، کمک سر ملوان
15-سید جواد حیدری، ملوان یکم
16محمد ساجب علی میری دها، ملوان یکم
17-محمد هارون راشید، ملوان یکم
18-علیرضانجفی‎فر، ملوان دوم
19-علی حیدریه کهن، ملوان دوم
20-بهرام پوریانی، تعمیرکار
21-یاور افشاری، روغن کار
22-میلاد آروی، روغن کار
23-مسلم علیزاده نودهی، روغن‎کار
24-عبدالکریم بشارتی پور، سرآشپز
25-امید ضیایی، کمک سرآشپز
26-ایوب مظفری عبدگاه، مهماندار
27-احسان فرجی، مهماندار
28- سعید دهقانی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
29-پوریا عیدی پور، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
30-سجاد عبداللهی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
31-محمد پیریائی، دانشجوی موتور از دانشگاه صنعت نفت محمودآباد
32-ساغی فعال، همسر حسین جهانی هل‎آباد

کد N1812280

وبگردی