آفتاب

۷۰ درصد مدارس غیرانتفاعی در ساختمان‌های فرسوده ایجاد شده‌اند

۷۰ درصد مدارس غیرانتفاعی در ساختمان‌های فرسوده ایجاد شده‌اند

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: تصمیم اعضای کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر اینکه آموزش و پرورش می‌تواند املاک خود را بدون پرداخت عوارض تغییرکاربری دهد، نادیده گرفتن اختیارات مدیریت شهری بوده و تداخل صریح در مسئولیت آن است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در سی و ششمین جلسه شورای شهر  در تذکر خود با اشاره به تعداد قابل توجه دانش آموزان تهرانی 1.100.000 هزار دانش آموز که بیش از 200 هزار نفر از آنان در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می کنند، اظهارداشت: آنچه موجب نگرانی جدی است استفاده از فضاهای مسکونی بجای مدرسه است به طوریکه قسمت عمده مدارس غیرانتفاعی در منازل مسکونی با قدمت 30 سال و بیشتر مستقر هستند.

وی افزود: ساختمانهایی‌که به لحاظ استفاده مسکونی تمایلی به زندگی در آنها نیست در نهایت بصورت مدرسه دایر می شوند و محل تحصیل دانش آموزان می گردند، آمارها نشان می‌دهد بیش از 70 درصد مدارس غیرانتفاعی در ساختمان‌های فرسوده ایجاد شده‌اند.

سالاری با اشاره به زلزله‌خیز بودن شهر تهران و ضرورت استفاده از اماکن عمومی مثل مدارس بعنوان فضای امن در زمان مدیریت بحران افزود: متاسفانه نه تنها مدارس شهر ما محل امنی برای حضور مردم نیستند بلکه تهدیدی جدی برای دانش‌آموزان و معلمان حاضر در آن است.

وی ادامه داد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که علی‌رغم اینکه متقاضیان ایجاد مدارس برای اخذ مجوز می‌بایست بروکراسی طولانی را طی کنند، در خصوص پایداری و استحکام بنای آن ها، صرفاً برگ استحکام بنا صادره از سوی یک مهندس ناظر و یا محاسب کفایت می کند که می توان گفت اکثر این برگه های استحکام بنا بدون بازدید از مکان و بدون انجام اقدامات پایدارسازی صادر می‌شود.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه تذکر بنده به شهردار تهران و ریاست آموزش و پرورش شهر تهران است گفت: لازم است بفوریت نسبت به تجدیدنظر در برررسی فرایند احصاء استحکام بنا مدارس اقدام شود و چنانچه آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مربوطه در این خصوص توجهی ندارند، تا زمانی که موضوع استحکام بناء به طور کامل احصاء نشده شهرداری تهران راسا نسبت به ارائه‌ مجوز برای بهره‌برداری به منظور مدرسه اقدامی نکند و از فعالیت مدارس فرسوده جلوگیری کند.

سالاری در تذکری دیگر به کمیسیون تلفیق مجلس گفت: هفته گذشته در فرآیند بررسی لایحه بودجه سال 97 کشور، اعضای کمیسیون تلفیق تصمیم گرفته‌اندکه آموزش و پرورش می‌تواند املاک خود را بدون پرداخت عوارض تغییرکاربری دهد که این تصمیم و مصوبه‌ کمیسیون تلفیق در راستای همان تمرکزگرایی و نادیده گرفتن اختیارات مدیریت شهری بوده و تداخل صریح در مسئولیت آن است.

وی ادامه داد: ضمن اینکه با این مصوبه تعادل سرانه‌های خدمات آموزشی در محلات شهر تهران به هم خواهد خورد و شهرداری تهران از دریافت عوارض قانونی محروم خواهد شد و موجبات تمایل آموزش و پرورش و مدیران آن به تغییرکاربری املاک را رقم خواهد زد.

سالاری افزود: بیم آن می‌رود که منافع ناشی از آن صرف کسری اعتبارات شده و آموزش و پرورش نیز در تبعیت از شهرداری های کشور محلی برای شهر فروشی شوند و با تغییر کاربری و فروش این مکان ها کسری بودجه خود را تامین کنند.

کد N1812260

وبگردی