آفتاب

نگاه هزینه‌ای به بهداشت و درمان؛ مشخصه‌ی سیاست‌های توسعه‌ای ناکارآمد

نگاه هزینه‌ای به بهداشت و درمان؛ مشخصه‌ی سیاست‌های توسعه‌ای ناکارآمد

به عقیده «مرتضی افقه‌» اقتصاددان در سیاست‌گذاری‌های توسعه ایران، نفت به جای انسان محوراصلی قلمداد می‌شود و برای همین بیشتر مردم و علی‌الخصوص کارگران و مزدبگیران برای تامین هزینه‌های بهداشت و درمانی خود با مشکل مواجه‌هستند.

«مرتضی افقه» (اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: توجه به بهداشت و آموزش کارگران و مزدبگیران به هیچ‌وجه در اولویت‌های توسعه‌ای دولت‌هاست.

وی در تشریح سیاست‌های غلط توسعه‌ای گفت: زمانی طرح تحول سلامت برگ برنده دولت بود؛ اما نگاه هزینه‌بری که برنامه‌ریزان نسبت به مقوله بهداشت و درمان مردم دارند، باعث شده‌است تا اجرای این طرح برای صندوق‌های درمانی و در ‌‌نهایت مردم ایجاد مشکل کند.

وی افزود: حتی رویکرد لایحه بودجه سال ۹۷ نیز حاکی از ادامه مشکلات است ؛چراکه در این لایحه پیش بینی برای کاستن از بدهی‌های تلنبارشده صندوق‌های بیمه‌ای صورت نگرفته است و به نظر می‌رسد که تنها پزشکان هستند که از اجرای طرح تحول سلامت منتفع شده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه به مشکل خوردن طرح تحول سلامت موضوعی قابل پیش بینی بود، افزود: مادامی که در سیاست‌های توسعه ایران، نفت محور اصلی باشد، در نگاه برنامه‌ریزان توسعه، بهداشت و آموزش مردم امر مهمی قلمداد نخواهد شد.

وی یادآور شد: اگر درفرآیند توسعه، انسان محور اصلی قلمداد بشود، اوضاع تغییر خواهد کرد. 

افقه‌ افزود: برای همین است که دراروپا و کشورهایی مانند استرالیا، کانادا و نیوزیلند، دولت‌ها توجه جدی به مقوله بهداشت و آموزش مردم دارند و ابدا به این موضوع با نگاه هزینه‌ای نگاه نمی‌کنند؛ اما در ایران که نفت را محور اصلی توسعه قلمداد کرده‌اند، دولت‌ها دید سرمایه‌گذارانه‌ای نسبت به تامین نیازهای بهداشتی و درمانی مردم ندارند و با دید هزینه آنرا نگاه می‌کنند.

این استاد دانشگاه افزود: به نظر می‌رسد دیگر وقت آن رسیده که مسئولان نگاه خود را تغییر دهند و دست‌کم در بودجه سال آینده با توجه نشان دادن به مشکلاتی که اجرای طرح تحول سلامت به بار آورده؛ نگاه خود را تغییر دهند و قبل از هر چیز، به تامین نیازهای بهداشتی و  آموزشی کارگران و مزدبگیران کمک کنند.

کد N1812123

وبگردی