آفتاب
شهردار تهران:

شهرداری در نوسازی بافت فرسوده موفق نبوده‌است

شهرداری در نوسازی بافت فرسوده موفق نبوده‌است

شهردار تهران گفت: شهرداری در مجموع در نوسازی بافت فرسوده موفق عمل نکرده است و اگر تصمیم اساسی و جدی برای نوسازی این بافت‌ها گرفته نشود، نمی‌توان کار مهمی انجام داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی نجفی شهردار تهران در مراسم کلنگ‌زنی تجمیع 50 پلاک بافت فرسوده در محله تختی با بیان اینکه این مراسم همزمان با سالگرد فوت تختی تقارن بسیار خوبی است، گفت: نکته‌ای که در باب مرحوم تختی وجود دارد این است که ایشان هیچ گاه از مردم فاصله نگرفتند بلکه این رابطه را مستحکم‌تر کردند. ایشان از نظر اجتماعی و سیاسی انسانی وارسته و راستگو بود. انشالله شرایطی ایجاد شود که امثال تختی بیشتر شود.

او با بیان اینکه اخلاق باید در زندگی مردم تقویت شود ادامه داد: در راستای اهمیت اخلاق من مسئله توسعه اخلاق شهروندی را الگو قرار دادم. اگر اخلاق معیار عمل باشد می‌تواند راه‌حل بسیاری از مشکلات باشد. مفاسد اخلاقی، مالی، بی‌اخلاقی، نابرابری و بی‌عدالتی با اخلاق و در سایه برنامه‌ریزی قابل حل است.

شهردار با تاکید بر اینکه مقدمات این پروژه از سال‌های قبل آماده شده بود گفت: این پروژه پس از سال‌ها بالاخره وارد فاز دوم می‌شود اما در رابطه با فاز سوم باید تلاش بیشتری صورت گیرد مخصوصاً پس از آنکه زلزله ملارد، تهران را لرزاند اهمیت نوسازی بافت فرسوده بیشتر شده است و فضا آماده بوده و باید از این فرصت بیشتر استفاده کنیم.

او ادامه داد: امیدوارم اظهاراتی که دولت و مجلس درخصوص نوسازی بافت فرسوده کرده‌اند در حد صحبت نباشد. چرا که اگر تصمیم اساسی و جدی برای نوسازی بافت فرسوده گرفته نشود نمی‌توان کار مهمی انجام داد.

او ادامه داد: مگر با امکاناتی دراین حد چقدر می‌شود کار نوسازی کرد. تاکنون در تهران فقط 40 درصد بازسازی شده که همان هم دارای مشکلات عدیده است و به علت اینکه امکانات و خدمات کافی را ندارد مردم از محل زندگی خود رضایت ندارند.

شهردار تهران بار دیگر نمایندگان مجلس را مخاطب قرار داد و افزود: از نمایندگان درخواست می کنم که اجازه ندهند، مسئله نوسازی بافت فرسوده در حد حرف باقی نماند. مردم و مسئولین در شهردرای باید بدانند در آخر سال در مورد بافت فرسوده چه اتفاقاتی می افتد. برای نجات تهران و مردمش در بافت فرسوده باید تصمیم جدی بگیرند وگرنه ما به عنوان شهرداری گزارش می‌دهیم که نماینده مردم در مورد بافت فرسوده چه کرده است.

او ادامه داد: 15 درصد از جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و بافت فرسوده فقط 5 درصد مساحت تهران را تشکیل می‌دهد و این نشان‌دهنده تراکم جمعیت دراین مناطق است. در نتیجه اگر زلزله‌ای رخ دهد تلفات دراین بخش بیشتر خواهد بود و مجلس باید نشان دهد که عزم جدی‌ای دراین زمینه دارد.

شهردار در ادامه به فعالیت‌های شهرداری در این مدت برای نوسازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: من از زمان شورای سوم فعالیت شهرداری در این زمینه را زیر نظر دارم و می‌توانم بگویم در مجموع موفق نبوده است. محور باید اتکا به مردم و بخش خصوصی باشد. به بخش خصوصی که در این مناطق سرمایه‌گذاری می‌کند باید تبریک گفت چرا که در کنار فعالیت اقتصادی یک مسئولیت اجتماعی را انجام می‌دهند.

او ادامه داد: ثانیاً شهرداری در هر منطقه باید در چارچوب ضوابط و مقررات به سرمایه‌گذاران دلگرمی داده و بقیه را هم برای سرمایه‌گذاری تشویق کند.

شهردار تهران با بیان اینکه به علت ساخت و ساز بی‌حساب در شمال تهران انگیزه برای سرمایه‌گذاری در شمال شهر به علت کاهش تقاضا کم شده است ادامه داد: سرمایه‌گذاران به سمت جنوب شرقی، جنوب غربی و شرق شهر سوق داده شده‌اند. اما اینکه بعد از 8 سال 50 پلاک تازه تجمیع شده پاسخگوی شرایط نیست. آقای روحانی اعلام کرده است که برای نوسازی بافت فرسوده علاقه‌مند است اما اینکه این کمک چقدر باشد آن را آینده نشان خواهد داد.

نجفی در خصوص برنامه‌های آینده شهرداری در خصوص نوسازی بافت فرسوده گفت: در کنار مدل‌های قبلی مدل‌های جدیدی را طراحی کرده‌ایم که از زمین‌های شهرداری با حمایت رئیس جمهور زمین‌های خالی دولتی به سرمایه‌گذاران واگذار شده تا در آن ساخت و ساز کنند و بعد از ساکنان بافت فرسوده را تشویق کنیم در این ساختمان‌های نوساز ساکن شوند و در ادامه خود زمین‌های بافت فرسوده تبدیل به یک زمین جدید برای ساخت و ساز شوند و این سیکل ادامه خواهد داشت.

او ادامه داد: برای آنکه مردم بتوانند مسکن خریداری کنند تقاضا کردیم که وام‌های مسکن با یارانه بیشتر عرضه شوند تا میزان خرید مسکن افزایش یابد. بانک‌ها هم برای این امر باید به ما کمک کنند.

شهردار تهران در انتهای سخنانش وعده داد که اگر این پروژه پس از 12 ماه به اتمام برسد برای افتتاح آن حاضر خواهد شد وگرنه برای افتتاح نمی‌آید.

همچنین مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به شرایط نامناسب محله تختی از نظر فرسودگی اشاره کرد و گفت: از 3هزار و 502 پلاکی که در این منطقه وجود دارد 3 هزار پلاک فرسوده است و تاکنون 1300 پلاک نوسازی شده است اما منطقه 12 همچنان از نظر نوسازی بافت فرسوده عقب محسوب می‌شود و حتی در مناطقی که بافت فرسوده نوسازی شده است تسهیلات محله‌ای، خدماتی، فضاهای فرهنگی و ورزشی تقریباً صفر است.

کد N1812113

وبگردی