آفتاب

زلزله ۵ ریشتری تهران؛ زنگ خطری برای مسئولان

زلزله ۵ ریشتری تهران؛ زنگ خطری برای مسئولان

فریده اولادقباد*

بنده به عنوان نائب رئیس مجمع نمایندگان تهران تا کنون به هیچ کدام یک از جلسات ستاد مدیریت بحران دعوت نشده ام البته شاید دعوتی از دیگر نمایندگان شده باشد به هر حال تهران 30 نماینده دارد.  اخبار و تصمیمات ستاد را از طریق رسانه ها پیگیری می کنیم، به نظر می رسد در این جلسات لازم است حداقل اعضای هیات رئیسه مجمع نمایندگان به همراه اعضای شورای شهر و همچنین اعضای کمیسیون عمران شرکت داشته باشند.

خصوصا که نگرانی جدی از بابت وقوع زلزله در تهران وجود دارد. از آنجایی که پیشگیری بهتر و کم هزینه تر از درمان است ما باید به قبل از وقوع حادثه به فکر آن باشیم. برای مثال برای کلان[em]شهری که واقعه پلاسکو را پشت سر گذاشت و دیدیم یک هفته طول کشید تا شهدای آتشنشان از زیر آوار ساختمان بیرون کشیده شوند در این شرایط با توجه به بافت های فرسوده ای که داریم مطمئنا در صورت وقوع زلزله با مشکلات بیشتری مواجه هستیم که باید برای مرتفع کردن آن از قبل تدبیر کنیم.

ما کشور ژاپن را می بینیم که در زمره کشورهایی است که روی گسل قرار دارد اما تمام ساختمان سازی ها با توجه به شرایط کشورشان و براساس مقاومت در برابر زلزله می سازند در همین راستا ما نیز باید قبل از حادثه ساختمان‌سازی ها و مقاوم سازی های لازم را انجام دهیم.

به نظر می رسد آنچه امروز بیش از هرچیز لازم داریم آموزش مردم است ما باید از مدارس و مقاطع ابتدایی بحث آموزش را کلید بزنیم و آن را از طریق رسانه ملی در سطح گسترده انجام بدهیم تا این آموزش ها نهادینه شود. زلزله 5 ریشتری تهران یک مانور زلزله برای مسوولان  بود. ستاد مدیریت بحران امروز باید درمورد امکانات و تجهیزات خودش یک ارزیابی داشته باشد و ببیند آیا تمام امکانات تجهیز است؟ ایا اورژانس های ما آمادگی لازم و نیروی لازم را دارد؟  در این شرایط ستاد مدیریت بحران باید ببیند اگر زلزله اتفاق بیفتد چگونه می تواند با آن مقابله کند.

*نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی

29216

 

کد N1811954

وبگردی