آفتاب

ایران و جمهوری چک ظرفیت بالایی برای همکاری‌های فرهنگی و هنری دارند

ایران و جمهوری چک ظرفیت بالایی برای همکاری‌های فرهنگی و هنری دارند

زوزانا مارکوا مسئول دفتر فرهنگی سفارت جمهوری چک در ایران ضمن تماشای نمایش «فرشته نگهبان» که این شب‌ها در فرهنگسرای ارسباران اجرا می‌شود، گفت: ایران و جمهوری چک ظرفیت بالایی برای همکاری‌های فرهنگی و هنری دارند.

به گزارش ایلنا، زوزانا مارکوا افزود: نمایش «فرشته نگهبان» اثری از واسلاو هاول رئیس جمهور فقید جمهوری چک است و گروه نمایشی مانا به خوبی موفق شده فضای خفقان و ترس و وحشت دوران حکومت کمونیست‌ها را بر ما، به تصویر بکشد. جالب است که من زبان فارسی را نمی‌شناسم اما از تصاویر و حرکاتی که بازیگران این نمایش داشتند، مفهوم لحظات را درک می‌کردم.

مارکوا در ادامه گفت: من در سال‌هایی که این نمایش مربوط به آن‌هاست، دختربچه‌ای جوان بودم و شاهد حکومت وحشت‌زای کمونیست‌ها بر کشورم بودم. کمی که جوان‌تر شدم، با شرایط و اوضاعی که کشورم داشت، حدس می‌زدم که نویسندگانی چون هاول به زودی به زندان می‌روند، بنابراین دوربین به دست گرفتم و از چند نفر از نویسندگان و متفکران کشورم، فیلم‌برداری کردم. به نوعی می‌توانم بگویم مستندسازی کردم.

همسر سوات پلوک چومبا سفیر جمهوری چک نیز، که به نیابت از همسرش به تماشای این نمایش آمده بود گفت: نمایش فرشته نگهبان مربوط به سال‌های پیش از بهار پراگ است و اگر اشتباه نکنم به طور حدودی مربوط به سال 1968 میلادی است. آن زمان من دختری 18 ساله بودم و واسلاو هاول را دیده بودم.

وی پس از پایان نمایش خطاب به گروه اجرایی این نمایش گفت: شاید باور نکنید ولی حکومت کمونیست‌ها و شرایط ترسناکی به وجود آورده بودند، چنان قدرت و تسلطی داشت که هیچ وقت باور نمی‌کردیم روزی آزادی را ببینیم. من هم مثل خانم ماکوا فارسی نمی دانم ولی تصاویری که بازیگران این کار نشان دادند، حال و هوای همان سال‌ها را برایم تداعی کرد.

نمایش «فرشته نگهبان» نوشته واسلاو هاول، با ترجمه رضا میرچی و کارگردانی صادق وفایی، اجرای خود را از یکشنبه 10 دی در سالن استاد ذوالفقاری فرهنگسرای ارسباران آغاز کرده و تا 26 دی در این سالن اجرا می‌شود.

نمایشنامه مذکور درباره رابطه یک مامور مخفی است که سال‌ها یک نمایشنامه نویس و نویسنده چکی را تعقیب کرده و زندگی اش را زیر نظر داشته است.

عباس خادم، علیرضا گیلوری، بهمن وخشور و صادق وفایی بازیگران این نمایش هستند.

کد N1810926

وبگردی