آفتاب

ادعای مقام صهیونیست درباره دلیل عدم حمایت اوباما از اغتشاشات ۸۸

ادعای مقام صهیونیست درباره دلیل عدم حمایت اوباما از اغتشاشات ۸۸

سفیر سابق رژیم صهیونیستی در آمریکا در اظهاراتی مدعی شد که دلیل حمایت نکردن دولت آمریکا ار اعتراضات سال ۲۰۰۹ ایران، امیدواری اوباما به رسیدن به توافق هسته ای با تهران بود.

به گزارش جرروزالیم پست، «مایکل اورن» سفیر سابق اسرائیل و نماینده فعلی کنیست، در اظهاراتی اعلام کرد دلیل آنکه دولت آمریکا در سال ۲۰۰۹ از اعتراضات داخل ایران حمایت نکرد آن بود که شخص «باراک اوباما» رئیس جمهور وقت ایالات متحده، امیدوار به رسیدن به توافق هسته ای با ایران بود، اتفاقی که ۶ سال بعد رخ داد.

این مقام صهیونیستی در حالی مدعی حمایت نکردن آمریکا از اعتراضات سال ۱۳۸۸ در ایران است که اسنادی در این رابطه وجود دارد.

اورن در ادامه ادعاهای خود عنوان داشت: در آن زمان اوباما اعلام کرد که که از اعتراضات ایران حمایت نمی کند چون در سال ۱۹۵۳ سازمان سیا دولت ملی گرا محد مصدق را سرنگون کرده و او اکنون می خواهد به مردم ایران نشان دهد که به حاکمیت این کشور احترام می گذارد.

اورن در ادامه مدعی شد: مقامات دولت اوباما در آن زمان به اسرائیل گفتند که در داخل ایران نیز معترضین خواستار حمایت آمریکا نیستند چون معتقدند حمایت آمریکا آنها را از چشم مردم ایران می اندازد.

اورن که هم اکنون در کنیست حضور داشته و در دفتر نتانیاهو نیز به عنوان معاون حاضر می شود در ادامه ادعاهای خود افزود: این موضع دولت اوباما در خصوص ایران بی اعتبار بود چون اوباما در اولین هفته حضورش در کاخ سفید در سال ۲۰۰۹ با امید رسیدن به توافق با ایران خواستار پرهیز از اقدامات تحریک آمیز علیه ایران و نادیده گرفتن اقدامات تهران شده بود.

اورن در ادامه برای تائید ادعاهای خود در مورد عدم حمایت اوباما از اعتراضات سال ۸۸ گفت: در راستای همین تصمیم بود که آمریکا به مواردی همچون بازداشت نظامیان آمریکایی در خلیج فارس، تلاش برای ترور در واشنگتن، تحرکات قایق های تندروی ایران در خلیج فارس، خط قرمز تعیین شده برای سوریه و تحریکات حزب الله لبنان  واکنشی نشان نداد.

52310

کد N1810593

وبگردی