آفتاب

ادامه تجمع مشهد در تهران، کرمانشاه، رشت و قم؟ | ماجرای اعتراضات زنجیره ای!

ادامه تجمع مشهد در تهران، کرمانشاه، رشت و قم؟ | ماجرای اعتراضات زنجیره ای!

ادامه تجمع مشهد در تهران، کرمانشاه، رشت و قم | اعتراضات زنجیره ای از مشهد شروع شد. پنج شنبه در مشهد و نیشابور و کاشمر چند تجمع صورت گرفت و دیروز جمعه، اعتراضاتی در تهران رشت و قم و کرمانشاه در برخی میادین به چشم خورد که گرچه تعداد حاضران در آنها انگشت شمار بود، اما ناظران را درباره پشت پرده این تجمعات به فکر فرو برد...!

بیشتر بخوانید: تظاهرات اخیر را چه کسی راه انداخت؟
بیشتر بخوانید: علت تظاهرات مشهد به روایت کیهان .
بیشتر بخوانید: پشت پرده تظاهرات مشهد به روایت جهانگیری .
اخبار «تجمع اعتراض» در صدر اخبار این روزهای کشور است. تجمعی روز پنجشنبه در مشهد با عنوان «نه به گرانی» برگزار شد و روز گذشته در کرمانشاه، قم، رشت و برخی شهرهای دیگر. این تجمعات واکنش معاون اول رئیس‌جمهوری را در پی داشت. به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری روز گذشته در بیست‌و‌پنجمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، گفت: «شاخص‌های اقتصادی کشور در وضعیت مناسبی است. ولی چند کالا گران شده است که دلایل خود را دارد و دولت هم مکلف است قیمت آنها را اصلاح کند اما مسائل اقتصادی بهانه برخی مسائل شده است. در پشت پرده مسائل دیگری مطرح است. کسانی که بانی برخی اقدامات علیه دولت شده‌اند، بدانند دود اقدامات آنها به چشم خودشان می‌رود. وقتی حرکت سیاسی در خیابان شروع می‌شود، دیگران بر آن سوار می‌شوند و کسانی که آن حرکت را شروع کرده‌اند، پایان‌دهنده آن نیستند».
جهانگیری، با بیان اینکه نهادهای مدنی، سیاسی و صنفی و نخبگان تضمین‌کننده و تثبیت‌کننده حرکت صحیح جامعه هستند، عنوان کرد: «ما اگر به نهادینه‌شدن دموکراسی یا حرکت‌های قانونمند در کشور فکر می‌کنیم یا به پاسخ‌گو‌بودن مسئولان، باید از نهادهای مدنی، صنفی و سیاسی حمایت کنیم. دولت خود را مدیون نخبگان و  جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی و مدنی می‌داند که در مقاطع مختلف به‌ویژه انتخابات ٩٢ و ٩٦ مردم را به صحنه آوردند».
او ادامه داد: «انتظار دولت این است که همواره مورد حمایت جریانی باشد که از ابتدا از دولت حمایت کرده است. البته معنای حمایت این نیست که گفته شود هر اقدام دولت خوب است. نقد منصفانه و ارائه راهکار به دولت یکی دیگر از انتظارات ما است».
معاون‌اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه فقط میدان سیاست نیست که نیازمند حضور مردم و دموکراسی است، افزود: «سایر میدان‌ها ازجمله اقتصاد، فرهنگ یا مسائل اجتماعی بدون حضور مردم، آزادی و عدالت به شکوفایی نمی‌رسد؛ بنابراین باید رعایت حقوق شهروندی و حمایت از تشکل‌های مدنی و نقش‌دادن به مردم در دستور کار حاکمیت و دولت باشد. برای رسیدن به این هدف تشکل‌های مدنی باید به عنوان یک فرصت تلقی شوند و نه تهدید. دولت هم به سهم خود تلاش می‌کند از احزاب رسمی و شناسنامه‌دار حمایت کرده و آن را تقویت کند».
او گفت: «ما برای حل مشکلات کشور باید به یک درک مشترک از مسائل و تفاهم ملی برای حل آنها برسیم تا بتوانیم به راهکارهای مناسب و مورد تفاهم دست یافته و از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌های کشور بهره ببریم. همه جریان‌های سیاسی کشور در شرایطی می‌توانند مشکلات کشور را حل کنند که کنار هم قرار بگیرند و یک جریان با حذف سایر جریان‌ها کشور را اداره کند. جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی که دغدغه امروز و فردای ایران را دارند، باید در کنار هم قرار بگیرند. هشدارها و رهنمودهای رهبری و اظهار نگرانی‌های چهره‌های دلسوز کشور باید جدی گرفته شده تا بتوانیم تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم. ما چالش‌های بزرگی مثل بی‌کاری، مسائل معیشتی مردم و تهدیدات منطقه‌ای و بین‌المللی داریم. بنابراین باید از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی کشور بهره ببریم. برجام یکی از موفقیت‌های دولت بود و بنا بود که فرصت مناسب و مثبتی برای توسعه و رشد کشور ایجاد کند اما آمریکا در تلاش است که این فضای مناسب برای ایران ایجاد نشود».
جهانگیری، با اشاره به ضرورت همه‌جانبه‌گری در مسائل کشور و تلاش برای درک مسائل پیش‌رو، عنوان کرد: «نهادهای مدنی، صنفی و سیاسی و همچنین نخبگان باید تلاش کنند که در تعریف وضعیت موجود کشور و منابع لازم برای حل مشکلات یک اجماع و تفاهم ایجاد شود. همچنین باید میان نقد و تهمت، لجن‌پراکنی و فحاشی تفکیکی انجام شود. ما به نقد نیازمندیم اما تخریب و  تهمت زیان‌بار است. ما امید داریم نخبگان کشور با نقد سیاست‌های دولت و ارائه راهکارهای مناسب به دولت کمک کنند».
او افزود: «ما به امید اجتماعی هم نیازمندیم. من معتقدم در موفقیت‌های کشور بیش از آنکه سیاست‌های دولت مؤثر باشد، امید مردم موجب دستیابی به موفقیت شد. ما به تقویت امید اجتماعی و نقش‌آفرینی بیشتر جوانان، زنان و اقوام و اقلیت‌ها نیازمندیم. این در حالی است که به شدت امید مردم از سوی برخی نشانه گرفته شده است تا در جامعه یأس حاکم شود. همچنین علاوه بر تقویت امید اجتماعی برای خروج از تنگناها به نقش احزاب و رسانه‌های مستقل نیز نیازمندیم».

واکنش‌ها به تجمع مشهد


بیشتر بخوانید: علت شلیک گاز اشک آور در مشهد .
بیشتر بخوانید: واکنش امام جمعه مشهد به گرانی!
بیشتر بخوانید: تظاهرات مشهد .
ایسنا درباره تجمع پنجشنبه در میدان شهدای مشهد نوشت: «تجمع دیروز مربوط به سپرده‌گذاران برخی مؤسسات مالی و اعتباری و پدیده شاندیز در مشهد بود که با تحریک برخی عوامل سودجو به ناآرامی کشیده شد که در پی آن نیروی انتظامی اقدام به دستگیری سرکردگان آن کرد. برخی عناصر مخل آرامش قصد سوء‌استفاده از این تجمع آرام سپرده‌گذاران را داشتند که با معرفی تجمع‌کنندگان توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند. این تجمع سرانجام پایان یافت و شرایط شهر مشهد به روال عادی بازگشت».
در همان روز پنجشنبه، محمدرحیم نوروزیان، فرماندار مشهد، به ایسنا گفت: «این تجمع غیرقانونی بود و مجوزی برای برگزاری آن صادر نشده بود اما با این وجود نیروی انتظامی با تجمع‌کنندگان بسیار با مدارا برخورد کرد. بر این اساس تذکراتی به این افراد داده شد و آنها مدتی در میدان شهدا حضور داشتند و پس از آن متفرق شدند. همچنین تعدادی که قصد تعرض به اموال عمومی و تخریب آنها را داشتند توسط مأموران نیروی انتظامی بازداشت شدند».
سرپرست دادسرای انقلاب مشهد هم با بیان اینکه این تجمع فاقد مجوز بوده، از بازداشت ٥٢ نفر در میدان شهدای مشهد خبر داده بود. حسن حیدری به فارس گفته بود: «ما اعتراض را حق مردم و شهروندان می‌دانیم ولی اگر عده‌ای بخواهند از این احساسات سوءاستفاده کرده و به اصطلاح موج‌سواری کنند، دیگر صبر را جایز نمی‌دانیم و با این افراد برخورد می‌کنیم».
فرماندار مشهد همچنین روز گذشته در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره واکنش اسحاق جهانگیری به تجمع روز پنجشنبه مشهد گفت: «آنچه آقای جهانگیری گفتند درست است. عده‌ای از مخالفان دولت به دلیل عدم فهم، درک و تشخیص صحیح که بتوانند منافع ملی را از مسائل سیاسی تفکیک کنند دچار این مشکل هستند. فکر می‌کنند که به تصور خودشان به ایجاد فضای علیه دولت دامن بزنند، برد کرده‌اند ولی همان‌طور که آقای جهانگیری گفته مسلما دود به چشم آقایان و همه خواهد رفت. این واضح است».
نوروزیان ادامه داد: «تصور این است که گویا واقعا عده‌ای دوست دارند تحریک کنند که اقدامی علیه دولت انجام شود در حالی که دولت جدا از نظام و حاکمیت نیست. کاملا مشخص بود آنها که در تجمع بودند کسانی هستند که مشکلاتی درباره مؤسسات اعتباری و صندوق‌ها دارند ولی بعدا همان افراد هم احساس می‌شد که کنار کشیدند چون دیدند تعدادی از افراد ماجراجو و کسانی که دنبال شعار خارج از چارچوب هستند، به میدان آمدند».
او درباره وضعیت ٥٢ بازداشتی این تجمع هم گفت: «نیروی انتظامی با حکم قضائی افراد را بازداشت می‌کند و پیگیر کارشان است. من اطلاعی درباره آزادشدن این افراد ندارم. این اقدام با نظر دستگاه قضائی انجام می‌شود و جاي نگرانی نیست. تمام تلاش این بود که مراقبت کنند تا خشونتی رخ ندهد، یک نفر هم که گفتند مجروح شده است ولی در واقع سنگی بود که پرتاب کردند و مجروحیت خاصی نداشت و صورتش زخمی و سرپایی درمان شد».

واکنش علم الهدی به تجمع مشهد


اتفاقات مشهد، واکنش حجت‌الاسلام علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی را نیز برانگیخت. او در خطبه‌های نمازجمعه مشهد با بیان اینکه هیچ وقت با هر فراخوانی به عرصه نیایید، گفت: «ابتدا ببینید کسی که به شما می‌گوید به عرصه بیایید چه کسی است؟ شما فکر کردید اگر یک میدانی درست کردند برای مطالبه شما به نفعتان تمام می‌شود؟ این میدانی که برای مطالبه شما درست کردند می‌خواهند در این میدان بچه شهید تو را آتش بزنند، آیا حاضری برای مطالبات و گرانی به این میدان بروی؟ آیا واقعا وجدان ما اجازه می‌دهد این کار را بکنیم و این درست است؟».
به گزارش ایسنا، او افزود: «یک‌عده مردم ناتوان و آسیب‌پذیر هم در مقابل این گرانی‌های جانکاه به تنگ آمدند و آمدند مطالبات خود را ارائه دهند. مطالبات مردم هم در مسئله مقابله با گرانی و هم در مسئله تأمین هستی‌شان در مال‌باختگی بدون چون‌وچرا، مطالبات به‌حقی است. مسئولان باید به مطالبات مردم توجه کنند تا کارد به استخوانشان نرسد و بیایند وسط خیابان فریاد بزنند».
امام‌جمعه مشهد با بیان اینکه با این مردمی که به خیابان آمدند حرف دارم، افزود: «مطالبات اولیه شما برحق بود، از گرانی به تنگ آمدید، بیايید و مطالبه کنید، مال‌باخته‌اید، بیایيد و مطالبه کنید، اما خواهران و برادرانی که هرچند کم‌تعداد به میدان شهدا آمدید، می‌خواهم به شما بگویم ما در یک انقلاب و نظامی هستیم که جلاد خنجر برنده را در دست دارد و گریبان محسن حججی را گرفته است، چشم او به لبه تیغ خنجر است، اما لبخند می‌زند که می‌خواهد سرش را در راه این نظام بدهد. آن وقت شما حاضرید که محسن حججی سرش را بدهد، اما برای مطالبه جناب‌عالی یک‌عده اراذل و اوباش جمع شوند و بگویند که سوریه را ول کن، مشکل مارو تمام کن؟».
تندروها دست از لجاجت بردارند
جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس نیز با اشاره به  اعتراضات در شهر مشهد، گفت: «ما همه سوار بر یک قایق هستیم و هرکسی این قایق را سوراخ کند همه با هم غرق می‌شویم، امیدوارم تمام افرادی که فقط می‌گویند دولت را هدف بگیریم و مردم را نسبت به دولت بدبین کنیم، متوجه باشند که مردم فرقی بین دولت، حاکمیت و نظام قائل نیستند و زمانی که بدبین شوند، نسبت به همه بدبین می‌شوند و کسی سعی نکند که این کشتی را سوراخ کند».
او به جماران گفت: «امیدوارم آقایان این حوادث را دیده و سرعقل آمده باشند و تندروها دست از لجاجت بردارند و همه برای کمک به سازندگی، اصلاح نظام امور، رفع فقر و رفاه عمومی تلاش کنند و چوب لای چرخ دولت نگذارند. همه قوا مشکل دارند و مشکلات باید در فضای تعاملی و به دور از ایجاد تنش، دور از کشاندن به بطن جامعه و رسانه‌ای‌کردن رفع شود و مسئولان نباید مشکلات را به کف خیابان بکشانند».
اما حمید رسایی، نماینده سابق مجلس و از اعضای نزدیک به جبهه پایداری، در توییتی نوشت: «روزگار عجیبیه! آقای روحانی و رسانه‌های اقماریش که تمام هم‌و‌غم‌شون برگزاری کنسرت خصوصا در مشهد بود، حالا که تعدادی از مردم مشهد در اعتراض به وضع موجود به خیابون ریختن و دسته‌جمعی کنسرت مرگ بر روحانی رو اجرا کردن، چرا عصبانین و این مردم رو سانسور می‌کنن؟!». این توییت با واکنش محمدعلی ابطحی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب مواجه شد. او نوشت: «این نوع حمایت‌های ضمنی از تظاهرات مشهد دم خروس را نشان می‌دهد».

تجمع در تهران


روز گذشته، تجمعاتی در برخی میادین تهران رخ داد که با واکنش معاون امنیتی استانداری تهران مواجه شد. به گزارش ایلنا، محسن نسج‌همدانی با بیان اینکه هرگونه تجمع در میادین و خیابان‌های سطح شهر غیرقانونی است و ما موظف به برخورد قاطع و مقابله با اقدامات غیرقانونی هستیم، گفت: «اینکه برخی از افراد به هر شکل و عنوانی خواستار گفت‌وگو با مقامات کشور و تجمع هستند، مراحل دستیابی به این درخواست مشخص است. ما با مشخص‌کردن شرایط و تعیین شروطی به این افراد مجوز می‌دهیم و اساسا رویکرد ما ندادن مجوز نیست».
او افزود: «متأسفانه عمده از افرادی که در این‌گونه تجمعات شرکت می‌کنند، افراد ساده‌لوحی هستند که از پشت پرده این‌گونه فراخوان‌ها بی‌اطلاع هستند و وقتی با فراخوان‌هایی مانند اعتراض در برابر گرانی روبه‌رو می‌شوند، با آن فراخوان همراهی می‌کنند، در حالی که نمی‌دانند جریان‌های ضدانقلاب درصدد سوءاستفاده از نیات آنها و سردادن شعارهای خلاف واقع هستند».
نسج‌همدانی در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون با تجمعی برخورد صورت گرفته است؟ عنوان کرد: «به‌اندازه حجم تبلیغاتی که برای این فراخوان غیرقانونی روبه‌رو بودیم، از آن استقبالی نشده است. در برخی از میادین تعداد محدود و قلیلی از افراد حضور داشتند که با تذکر دوستانه پلیس صحنه را ترک می‌کردند. در یکی از میادین کمتر از ۵۰ نفر حضور داشتند که تعدادی از افراد پس از تذکر پلیس صحنه را ترک کردند اما تعداد اندکی نیز بودند که با وجود تذکر پلیس همچنان در میدان باقی ماندند. پس از این مسئله و استعلام پلیس از ما با حکم قضائی تعداد کمی بازداشت موقت شدند».
او افزود: «پلیس پس از ثبت اطلاعات این افراد درصدد است تا در اولین فرصت بازداشت‌شدگان را آزاد کند، چون فکر می‌کنیم تعداد زیادی از کسانی که در این‌گونه تجمعات حضور می‌یابند و بازداشت می‌شوند، کسانی هستند که تحت تأثیر فضای تبلیغاتی و رسانه‌‌ای قرار می‌گیرند و فکر می‌کنند در این فراخوان‌ها مسائل آنها دنبال می‌شود در حالی که اطلاع ندارند این فراخوان‌ها عمدتا منشأ خارجی دارند».

تجمع در کرمانشاه


خبرگزاری تسنیم هم روز گذشته از تجمع در شهر کرمانشاه خبر داد. تسنيم این تجمع را اعتراض «تعدادی از مال‌باختگان برای دستیابی هر‌چه زودتر به اموال خود» خواند و نوشت: «این تجمع در میدان آزادی شهر کرمانشاه برگزار شد و تجمع‌کنندگان در شعارهایی خواستار مشخص‌شدن وضعیت سپرده‌های خود شدند و نیروی انتظامی نیز با وجود مجوزنداشتن این تجمع با آن با سعه صدر برخورد کرد». اما روایت خبرگزاری فارس از این تجمع، متفاوت است. فارس، آن را «اجتماع جمعی از مردم کرمانشاه هم‌زمان با فراخوان جریان ضدانقلاب، در میدان آزادی و حوالی خیابان مدرس» خواند. این خبرگزاری درباره شعارهای ساختارشکنانه این تجمع نیز نوشت: «آنها با راهپیمایی و سردادن شعارهای یا مرگ یا آزادی، اتحاد اتحاد، فکری به حال ما کن، فلسطین را رها کن، نیروی انتظامی، حمایت حمایت، نترسین نترسین ما همه با هم هستیم  سر دادند و به طرف بلوار شهید بهشتی حرکت کردند. تعدادي از مردم هم بدون حضور در جمع معترضان به نظاره آنها مشغول بودند». براساس گزارش فارس، این افراد که جمعیت آنها حدود ۳۰۰ نفر بود، به برخی اموال عمومی خسارت زدند و این تجمع در نهایت با مداخله پلیس پایان یافت. همچنين فارس روز گذشته نوشت: علاوه بر كرمانشاه در ساري و قزوين نيز تجمعاتي برگزار شد اما فرمانداري اين شهرها آنها را غيرقانوني اعلام كرد.
کد N1809174

وبگردی