آفتاب

آیت‎الله خامنه‌ای چطور رهبر شد؟/ روایتی از نقش هاشمی رفسنجانی در انتخاب رهبری

آیت‎الله خامنه‌ای چطور رهبر شد؟/ روایتی از نقش هاشمی رفسنجانی در انتخاب رهبری

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مرحوم آقای رفسنجانی از نظر سیاسی بودن و مدیریت قوی بودند، برای همین دولتش معروف به دوران سازندگی شد. ایشان در آبادانی موفق بودند.

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام میهمان این هفته برنامه دستخط بود. او در این برنامه از وضعیت جسمانی آیت‌الله هاشمی شاهرودی خبر داد و گفت که رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای درمان راهی خارج از کشور شده است. او همچنین گفت: اگر جریان نه دی را نداشتیم امروز باید در تهران با داعش می‌جنگیدیم.

در ادامه بخشی از این گفتگو را بخوانید:

معتقدید تندروی بود؟
هر کدام حرف می‌زنند و در غیاب دیگری ممکن است بگویند دولت گذشته در فلان کار کوتاهی کرده است ولی طوری بحث کردن که رودرروی یکدیگر نکاتی را که ثابت شده یا نشده، را مطرح کردند و طرف مقابل هم جواب تندی دادند، اینها عقلایی به نظر نمی‌رسد.

حاج آقا شما متولد 1316 هستید؟
بله. یک دی ماه 1316 هستم.
چه زمانی ازدواج کردید؟
من در 26 سالگی ازدواج کردم.
چطور آشنا شدید؟
با یکی از خانواده‌های متدین شبستر که معروف به تقوا و صداقت و امانت بودند، وصلت کردیم.
مهریه چقدر بود؟
به یاد ندارم؛ آن زمان فکر کنم 5 هزار تومان بود.
حاج آقا چند فرزند دارید؟
من 4 فرزند دارم. سه پسر و یک دختر دارم که الحمدالله همه از صلحاء هستند.
یکی از آقا پسرها در مجلس خبرگان هستند؟
بله. آقا شیخ جواد هستند.

نظر شما درباره لیستی که در تهران بسته شد این بود که آقای هاشمی در لیست نباشند؟
البته آن زمان در تبریز گرفتار بودم و در جلسات جامعه روحانیت حضور مرتب نداشتم، یادم نیست آن زمان با من مشورت شد یا نشد، آقایان به تصمیمی رسیدند و در قم آن طور تصمیم گرفته شد.
فکر می‌کردید آقای مصباح و ایت‌الله یزدی رای نیاورند؟
خیر. احتمال زیاد می‌دادم که رای بیاورند. در تهران متاسفانه یک جوی علیه این دو بزرگوار درست کردند ولی آقا بعد از انتخابات فرمودند که رای نیاوردن اینها خیلی مهم نیست، اینها برای مجلس خبرگان زینت بودند نه اینکه مجلس خبرگان برای آنها زینت باشد.

حتما خاطره خاصی دارید که تعریف کنید.
شنیده بودم که حضرت امام (ره) درباره آقا صحبتی داشته‌اند. یکی در مورد عزل قائم مقام یعنی آقای منتظری، آقای رفسنجانی و آقای خامنه‌ای و برخی گفته بودند ایشان را عزل کردید، تکلیف آینده چیست؟ امام (ره) فرموده بودند با بودن آقا سید علی شما غصه‌ای ندارید.
یک بار هم آقا در دوره ریاست جمهوری در کشور کره سخنرانی می‌کردند، امام (ره) و حاج احمد آقا گوش می‌کردند، حاج احمد به امام (ره) عرض کرده بود ماشالله آقای خامنه‌ای به خوبی جلسه را در دست دارد، امام (ره) فرموده بودند ایشان شایستگی رهبری را دارند.
این مطلب را حاج احمد آقا به آقای هاشمی رفسنجانی و آقای موسوی اردبیلی منتقل کرده بود که امام (ره) چنین نظری دارد. من این را شنیده بودم که آقای رفسنجانی این مطلب را از حاج احمد آقا نقل کرده است. در اثنای بحث شورایی بودن رهبری، یادداشتی برای هیات رئیسه نوشتم چون آن زمان آقای مشکینی بودند و نائب رئیس آقای رفسنجانی بودند.
مرحوم آقای طاهری خرم‌آبادی با آقای هاشمی صحبت کردند و ایشان گفت اجازه دهید بحث شورایی تمام شود و بعد وارد بحث مصادیق شویم.

آقای هاشمی نظر بر شورایی بودن رهبری داشتند؟
جواب در هر حال این بود که شورایی تمام شود و بحث ادامه یابد. شورایی که رای نیاورد وارد مصادیق شدند. برخی از افراد اسم برخی مراجع همانند آیت‌الله گلپایگانی را بردند، آن زمان من بلند شدم و گفتم آقای رئیس من یادداشتی داده بودم، شما نظر امام را بیان کنید. اکثریت جلسه گفتند الان نگوئید چه زمانی خواهید گفت؟
لذا ایشان این دو موضوع را بیان کردند، آن زمان صحبت طرف آقا رفت و رای‌گیری درباره ایشان رفت.
که ایشان خودش مخالفت کردند.
بله. پشت تریبون رفتند و گفتند من راضی به این مسئله نیستم. به یاد دارم آقای آذری که آقای گلپایگانی را پیشنهاد می‌کردند، بعد که شورایی رای نیاورد و بحث آقا مطرح شد، آقا رو به آقای آذری کردند و گفتند اگر من به عنوان ولی فقیه حکمی کردم شما قبول می‌کنید؟ گفتند بله قبول می‌کنم.
27215

کد N1809002

وبگردی