آفتاب

روسیه به دنبال میانجی‌گری بین کره‌شمالی و آمریکا

روسیه به دنبال میانجی‌گری بین کره‌شمالی و آمریکا

خبرگزاری صدا و سیما نوشت: روسیه با اهداف دوسویه به دنبال میانجی گری بین کره شمالی و آمریکا است.

به گزارش سي ان ان، روسيه به سمت کنش گري فعال در قضيه مناقشه کره شمالي حرکت کرده است. مقامات کاخ کرملين پيشنهاد کرده اند حاضرند بين کره شمالي و آمريکا ميانجي گري کنند.

بر اساس اين گزارش، «مقامات روسي معتقدند که در درون دولت دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا دست کم تاحدودي بر برخي از افراد نفوذ دارند. درعين حال، بي ترديد روسيه بر مقامات کره شمالي و حکومت کيم جونگ اون رهبر کره شمالي، نفوذ بسيار زيادي دارد. به همين علت، مقامات روسيه مي گويند مي توانند پيامها را بين دو طرف رد و بدل کنند و بين پيونگ يانگ و واشنگتن ميانجي گري کنند.

سي ان ان افزود: دو علت براي اين کار روسيه مطرح است. از يک سو، بي ترديد مسکو به دنبال آن است که به آمريکا ضربه بزند. البته بايد به خاطر داشت وقتي سرگئي لاوروف وزير امورخارجه روسيه گفت که حاضر است بين آمريکا و کره شمالي ميانجی گري کند به شدت از دولت ترامپ انتقاد کرد و گفت کاخ سفيد ازطريق مسکو به کره شمالي سيگنال هايي داده بود مبني بر اينکه هيچ رزمايش نظامي جديد ديگري برگزار نخواهد شد و آمريکا خواهان کاهش تنشها است اما درنهايت ديديم که آمريکا رزمايش نظامي برگزار کرد.

مسکو منتقد اينگونه اقدامات واشگتن است. علت ديگر ورود روسيه به اين مسئله آن است که روسيه به هيچ وجه علاقه ندارد اين مناقشه از کنترل خارج شود. بايد به خاطر داشت که روسيه با کره شمالي مرزهاي مشترکي دارد. روسيه به شدت نگران آن است که تنش هاي شديدتر يا مناقشه بزرگي بين آمريکا و کره شمالي بروز کند. با اين اوصاف، مي بينيم که روسيه نگراني واقعا جدي دارد و مي خواهد از شدت تنش ها بکاهد و به همين علت، واقعا مي کوشد ميانجي گري کند. البته روسيه همواره مي خواهد از فرصت ها استفاده کند و به انتقاد از آمريکا و سياست هاي آن نيز بپردازد.»

49311

کد N1808025

وبگردی