آفتاب

چرایی افزایش سهم بودجه جاری در مقایسه با بودجه عمرانی کشور/پرسشگری از لایحه بودجه به خواست رئیس‌جمهوری

چرایی افزایش سهم بودجه جاری در مقایسه با بودجه عمرانی کشور/پرسشگری از لایحه بودجه به خواست رئیس‌جمهوری

کمپین مهندسان مشاور معمار و شهرساز با ارسال نامه‌ای به معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی خواستار شفاف‌سازی این وزارتخانه در بودجه عمرانی سال ۹۷ شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کمپین مهندسان مشاور معمار و شهرساز با ارسال نامه‌ای به معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی که نسخه‌ای از آن به خبرگزاری ایلنا ارسال شده، خواستار شفاف‌سازی این وزارتخانه در بودجه عمرانی سال ۹۷ شدند.

نویسندگان این نامه با اشاره به مطالبه رئیس جمهوری برای پرسشگری و نقد لایحه بودجه سال ۹۷، بودجه سال‌ جاری و سال آینده معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی را باهم مقایسه کرده‌اند تا به اعتبار این مقایسه افزایش سهم بودجه جاری در مقایسه با بودجه عمرانی این وزارتخانه را به پرسش بکشند.

بیش از هزار نفر از مهندسان مشاور معمار و شهرساز کشور مدعیهستند که به علت کاهش بودجه عمرانی و از رونق افتادن پروژه‌های عمرانی حدود یک سال است که مطالبات مزدی خود را دریافت نکرده‌اند و این در حالی است که با اختصاص ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان از سوی دولت تمامی مطالبات آن‌ها قابل پرداخت خواهد بود.

در بخشی از این نامه خطاب به معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، آمده است:

براساس بودجه سال جاری (۱۳۹۶) می‌بایست بالغ بر ۲۴۰ جلسه کمیته‌های تخصصی و مشورتی شورایعالی شهرسازی و معماری و ابلاغ مصوبات مربوطه با هزینه ۳. ۴ میلیارد تومان (یعنی هر جلسه ۱۴. ۲ میلیون تومان) تشکیل شود، برخی از سوالات عبارتند از:

چند جلسه از جلسات مورد اشاره تاکنون (پس از گذشت ۹ ماه از سال) تشکیل شده و خروجی‌های این جلسات چه بوده است؟

مگر نه اینکه اعضای شورایعالی شهرسازی و معماری را وزرا (و یا نمایندگان آنان) و غالب اعضای کمیته‌های فنی، تخصصی و مشورتی شورای مذکور را کارکنان وزارت راه و شهرسازی و یا دیگر دستگاه‌های اجرایی تشکیل می‌دهند و جبران خدمات (شامل حقوق و مزایا و...) آنان را‌‌ همان دستگاه‌های اجرایی می‌پردازند. پس هزینه مورد اشاره شامل چه موادی می‌شود؟

در ادامه این نامه آمده است: بر پایه لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ نیز قرار بر این است که در سال آینده نیز ۲۴۰ جلسه کمیته‌های فنی، تخصصی و... با هزینه ۳. ۶ میلیارد تومان (هر جلسه ۱۵. ۱ میلیون تومان) تشکیل شود.

نویسندگان این نامه در پایان نامه خود با تاکید بر شفاف‌سازی لایحه بودجه به خواست رئیس جمهوری، آورده‌اند:  یادآور می‌شویم که بحث و روشنگری در زمینه‌های بالا با هدف ایجاد تفاهم و همکاری بیشتر جامعه حرفه‌ای و جامعه کارفرمایی در جهت اعتلای حرفه شهرسازی و معماری و داشتن شهر‌ها و روستاهای شایسته سکونت و فعالیت شهروندان و روستاییان ایرانی مطرح شده است و لاغیر.

کد N1807308

وبگردی