آفتاب

به خشونت کشیده شدن تجمعات کارگران و معلمان اقلیم کردستان عراق

به خشونت کشیده شدن تجمعات کارگران و معلمان اقلیم کردستان عراق

تجمعات اعتراضی معلمان، کارگران صنایع نفت و گاز، کادر درمان بیمارستان‌ها و کارمندان دولت در استان سلیمانیه کردستان عراق در اعتراض به پرداخت نشدن هشت ماه دستمزد شب گذشته نیز ادامه داشت.

به گزارش ایلنا، شبکه کردستان ۲۴ متعلق به «نچیروان بارزانی» رئیس حکومت کردستان عراق با محکومیت اقدامات معترضان و خشونت‌آمیز توصیف کردن آن بدون اینکه اشاره‌ای به شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به سمت مردم و کشته شدن ۵ نفر از آنها در تجمع شب گذشته بکند؛ در گزارشی اعلام کرد؛ اکثر معترضان معلمان مدارس بوده‌اند که یک سال است دستمزد‌های خود را دریافت نکرده‌اند.

در این گزارش تاکید شده که دولت اقلیم خودمختار کردستان از سال ۲۰۱۴ از بحران اقتصادی رنج می‌برد و همین امر موجب شده که نتواند به موقع حقوق معترضان را پرداخت کند. در عین حال تاکید شده که ورود حدود ۲ میلیون پناهجوی عرب به مناطق تحت کنترل اقلیم، هزینه‌های کمرشکنی را به دولت تحمیل کرده است.

تعداد معترضان تا ۵ هرار نفر برآورد شده اما دولت می‌گوید آنها به هزار نفر هم نمی‌رسیدند. برخورد خشونت‌آمیز دولت با معترضان مورد انتقاد اتحادیه اروپا قرار گرفته است. اتحادیه اروپا تاکید کرده که حل مشکلات مالی که اقلیم خودمختار کردستان با آن مواجه است تنها از طریق گفت‌و‌گو با دولت مرکزی عراق ممکن است.

کد N1805427

وبگردی