آفتاب

اردوغان به رد پیش‌نویس قطعنامه قدس توسط آمریکا واکنش نشان داد

اردوغان به رد پیش‌نویس قطعنامه قدس توسط آمریکا واکنش نشان داد

ایرنا نوشت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد: پیش‌نویس قطعنامه در خصوص قدس را که با وتوی آمریکا در شورای امنیت رد شد، به مجمع عمومی سازمان ملل می بریم.

اردوغان روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با عمر گیله رئیس جمهور جیبوتی در آنکارا گفت: باور داریم که جامعه بین‌الملل در مجمع عمومی سازمان ملل موضع قاطعانه ‌‌ای بر اساس عدالت، حقانیت و صلح اتخاذ خواهد کرد.

وی با انتقاد از موضع آمریکا در خصوص پیش نویس قطعنامه در خصوص قدس افزود: متاسفانه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی که برای جلوگیری از اقدام خطرناک تغییر موقعیت تاریخی قدس به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده بود، با وتوی آمریکا مواجه شد.

وی حمایت 14 کشور دیگر از اعضای شورای امنیت از پیش نویس این قطعنامه را بسیار مهم و معنی‌دار خواند و بیان کرد: حمایت دو سوم اعضای مجمع عمومی سازمان ملل از این قطعنامه، به معنای رد تصمیم شورای امنیت است.

وی بار دیگر اعضای کشورهای عضو سازمان ملل را به حمایت از موقعیت و تعلق قدس به جهان اسلام فرا خواند و گفت: ترکیه این مساله را تا آخر دنبال خواهد کرد.

همچنین ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه ضمن محکوم کردن وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره قدس توسط آمریکا گفت: موضوع شناسایی شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط ایالات متحده روز پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رأی گذاشته می شود.

وی در واکنش به اقدام آمریکا در وتوی پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مصر درباره غیرقانونی بودن اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا افزود: عجیب است که این کشور هنوز متوجه اشتباه خود نشده و به رغم تمام هشدارها دست از آن برنداشته است.

وی تاکید کرد: تا روز پنجشنبه به تلاش و رایزنی فشرده خود در این زمینه ادامه خواهیم داد.

 با وتوی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی به شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی آمریکا، این پیش‌نویس پنجشنبه هفته جاری در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته می شود.

انتظار می‌رود با توجه به منزوی شدن آمریکا در رای‌گیری شورای امنیت، حمایت کشورهای عضو سازمان ملل در مجمع عمومی از این پیش‌نویس گسترده باشد.

پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت که در آن از آمریکا خواسته شده بود از تصمیم خود در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی صرف‌نظر کند، روز گذشته با وتوی آمریکا مواجه شد.

49311

کد N1805288

وبگردی