آفتاب

آرامگاه حمدالله مستوفی مرمت می‌شود

آرامگاه حمدالله مستوفی مرمت می‌شود

در جهت حفاظت و نگهداری از بناهای تاریخی ارزشمند، به همت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین عملیات اجرایی مرمت آرامگاه حمدالله مستوفی متعلق به دوره ایلخانی آغاز شد.

به گزارش ایلنا، محمدعلی حضرتی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین) با توجه به طرح مرمت و احیای بناهای تاریخی در استان گفت: بناهای تاریخی بخشی از هویت، تاریخ و تمدن کهن شهر قزوین هستند و آسیب دیدن هریک از این اماکن به منزله نابودی هویت شهری و پیشینه غنی تاریخی خواهد بود. قزوین به عنوان یکی از استان‌های همجوار پایتخت، منبعی غنی از جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی است که باید حفظ و نگهداری شود تا به دست نسل‌های آینده برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به روند مرمت در بنای تاریخی حمدالله مستوفی افزود: آرامگاه حمدالله مستوفی یکی از بناهای فاخر دوره ایلخانی در شهر قزوین است که عملیات مرمت آن به دو بخش تقسیم شده، مرمت تزئینات وابسته به معماری مقبره شامل لایه‌برداری گچی فیل‌پوش‌ها و پوسته داخلی گنبد، اصلاح بندکشی‌ها، پاکسازی و استحکام بخشی کتیبه گچی داخل و تثبیت کتیبه، اجرای نورپردازی داخل مقبره که با تامین هزینه‌ای بالغ بر پانصد میلیون ریال از محل اعتبارات ملی میراث فرهنگی تحت نظارت کارشناسی و فنی مهندس مهران یعقوبی از آذر ماه آغاز و هم اکنون در حال اجرا است.

حضرتی با اشاره به بخش دوم عملیات مرمت حمدالله مستوفی عنوان کرد: بخش دوم مرمت این بنای تاریخی عملیات مرمت پوسته بیرونی مقبره است که همزمان با مرمت تزئینات انجام می‌شود و شامل تخریب و جمع‌آوری زیربندی بیرونی مقبره، اجرای مجدد پوسته آجری بیرونی، تخلیه و خندان کردن بندهای پوسته بیرونی، اجرای بند گچی منقوش، پاکسازی گنبد کاشی فیروزه‎ای مقبره، حفر کانال دفع رطوبت، اجرای دیواره آجری کانال و درپوش، اصلاح سنگ فرش اطراف مقبره که با احتصاص بودجه‌ای بالغ بر چهارصد میلیون ریال با پیشرفت فیزیکی هفتاد درصد در حال انجام است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در پایان یادآور شد: امیدواریم با ساماندهی و مرمت این بنای غنی و منحصر به فرد کهن شهر قزوین بتوانیم گام مهمی در راستای حفاظت و نگهداری از مواریث ارزشمند تاریخی-فرهنگی استان برداریم.

بنای حمدالله مستوفی نویسنده و تاریخ نگار معروف سده هشتم (تولد۶۸۰-وفات ۷۵۰ از اعضای خاندان مشهور مستوفیان قزوین) از آثار دوره ایلخانی بوده و با شماره ۳۳۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، این اثر معروف در محله ملک آباد قزوین در سردابی واقع شده که روی آن بنایی به شکل مربع ساخته‌اند که پیش از گنبد به هشت ضلعی تبدیل و دورتا دور آن مقرنس‌کاری شده است. گنبد فیروزه‌ای آن مخروطی و کتیبه‌ای که به خط ثلث به معرفی پدران و آثار مستوفی اشاره شده این بقعه را از سایر آثار شهر ممتاز کرده است.

کد N1804603

وبگردی