آفتاب

تا کی می‌خواهیم حرف‌های داوینچی و روسو را در علوم انسانی تکرار کنیم؟

تا کی می‌خواهیم حرف‌های داوینچی و روسو را در علوم انسانی تکرار کنیم؟

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید در پژوهش در حوزه های کشاورزی و مصرف بهینه آب پیشتاز باشد.

به گزارش ایلنا، علی اکبر ولایتی در پانزدهمین گردهمایی سراسری معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امیدواریم به موازات علم، فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی هم پیشرفت کند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در موضوعات فرهنگی باید توجه جدی‌‌تری داشته باشد و باید علم و فرهنگ در کنار هم در آن وجود داشته باشد.

تا کی می‌خواهیم حرف‌های داوینچی و روسو را در علوم انسانی تکرار کنیم؟

وی با تاکید بر پژوهش در علوم انسانی اظهار داشت: دانشگاه‌های ما باید جایگاه شاخصی در جهان داشته باشند و کسانی که مسئول هستند باید به فکر باشند و تا کی می‌خواهیم حرف‌های داوینچی و روسو را در علوم انسانی تکرار کنیم؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: پژوهش‌‌‌های ما در علوم مهندسی و تجربی خوب است و باید در علوم انسانی هم اسلام‌محور و شرق‌محور باشیم.

تنها ۲۵ درصد از نزولات آسمانی به صورت بهینه مصرف می‌شود

ولایتی با تاکید بر تدوین نقشه‌‌راه پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: ما در مورد پژوهش امید بسیاری داریم که کار به خوبی پیش برود و خوشبختانه همه بر ضرورت پژوهش تاکید دارند و از معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی می‌‌خواهیم نقشه‌‌راهی برای پژوهش داشته باشند تا از موازی‌کازی پژوهش جلوگیری شود.

وی با اشاره به موضوع آب در کشور خاطرنشان کرد: برخی این ادعا را مطرح می‌‌کنند که وضعیت آب در ایران بحرانی است و کشور تا چند سال دیگر به برهوت تبدیل می‌‌شود و جای زندگی نخواهد بود، در صورتی که سالانه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب نزولات آسمانی در کشور داریم و تنها ۲۵ درصد آن یعنی ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آن به صورت بهینه مصرف می‌شود.

حرف‌هایی که درباره بحران آب در ایران گفته می‌شود منطبق با واقعیات نیست

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگر در بخش آب مشکل داریم، مربوط به بی برنامه بودن ماست که به درستی نمی‌توانیم از نزولات آسمانی استفاده کنیم، در صورتی که باید به اندازه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری داشته باشیم و حرف‌هایی که درباره بحران آب در ایران گفته می شود چندان منطبق با واقعیات نیست، در صورتی که ما ۱۰ هزار سال است که در این منطقه زندگی می‌کنیم و نسل‌های بعدی ما نیز در اینجا خواهند ماند.

ولایتی از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی خواست که سیاه‌نمایی‌‌ها در مورد بحران آب در ایران را آشکار کرده و برای احیای دریاچه ارومیه تدابیر لازم را بیندیشند.

ارزش محصولات ارگانیک چند برابر است

ولایتی با بیان اینکه بر استفاده از ژن‌‌های طبیعی محصولات کشاورزی ابراز داشت: پژوهشگران ما نباید به سراغ موضوع تراریخته بروند چراکه کشور ما دارای هشت هزار نوع گیاه است که یک‌چهارم آن گیاه دارویی است. این تنوع گیاهی در دنیا بی‌نظیر است. ما برای محصولات غذایی باید از دانه‌های غذایی خودمان استفاده کنیم نه اینکه بذر از خارج وارد کنیم و به تراریخته وابسته شویم.

وی با بیان اینکه اکثر صاحب‌نظران محصولات تراریخته را خلاف مصالح ملی می‌دانند، عنوان کرد: در کشورهای اروپایی و آمریکا، ارزش محصولات ارگانیک چند برابر است و مردم آنها از محصولات بومی و طبیعی استفاده می‌کنند نه محصولات تراریخته.

پژوهش روی ماشین برقی، ربات و محصولات مکاترونیک خوب است

مشاور رهبری اضافه کرد: پژوهش روی ماشین برقی، ربات و محصولات مکاترونیک خوب است، اما انتظار این است که دانشگاه آزاد اسلامی در پژوهش در حوزه‌‌های کشاورزی و مصرف بهینه آب پیشتاز است.

ولایتی با اشاره به تولید خودرو در ایران یادآور شد: ما از سال ۱۳۴۶ کارخانه اتومبیل‌سازی داریم، اما با گذشت ۵۰ سال از عمر این صنعت در ایران، آیا می‌توانیم بگوییم که اتومبیل ملی داریم؟ کره جنوبی صنعت خودروسازی را بعد از ما شروع کرد و اوایل انقلاب به ایران می‌آمدند و از کارخانجات ما بازدید می‌کردند، اما اکنون خودروهای این کشور همه دنیا را گرفته است.

اقتصاد را باید براساس پژوهش شکل دهیم

وی تاکید کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی چاره‌ای جز این نداریم که اقتصاد را براساس پژوهش شکل دهیم.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ورود به حوزه تولید و ساخت خودروهای برقی بیان کرد: اکنون دنیا به سمت ماشین‌های برقی در حرکت است و شرکت‌های خودروسازی در باتری‌های خود تغییراتی ایجاد کرده‌اند که ماشین‌ها به جای استفاده از بنزین با شارژ باتری حرکت می‌کنند که این کار باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود.

انرژی خورشیدی زیادی دارد

ولایتی ادامه داد: با توجه به اینکه کشور ما انرژی خورشیدی زیادی دارد و هیچ کشوری به اندازه ما آفتاب ندارد، می‌‌توانیم از انرژی خورشیدی در اتومبیل‌‌ها و تولید برق برای روستاها استفاده کنیم.

وی با تاکید بر پژوهش در حوزه پزشکی گفت: خوشبختانه ما پیشرفت‌‌های خوبی در حوزه تامین سلامت داشته‌‌ایم و بسیاری از کارهایی که در حوزه پزشکی انجام می‌شود، بومی است و دیگران از مقاله‌های ما استفاده می‌کنند اما باید در ساخت دستگاه‌های پزشکی نیز تلاش جدی داشته باشیم.

باید به پژوهش هم بها داد

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در ابتدا جهاد خودکفایی ایجاد شد و اقدام به تولید دستگاه‌‌های پزشکی کرد اما این روند متوقف شد و اکنون شرکت‌های مختلف خارجی در ایران نیازهای پزشکی ما را رصد می‌‌کنند و بر اساس این نیازها، دستگاه تولید می‌‌کنند تا ما به سمت تولید این دستگاه‌‌ها نرویم در صورتی که این روند وابستگی می‌‌آورد و در صورت تحریم، با مشکل مواجه خواهیم شد.

ولایتی با انتقاد از کسانی که معتقدند آموزش بر پژوهش غلبه کرده است، اظهار داشت: هر کدام از این دو حوزه در جای خود قرار دارند و باید به پژوهش هم بها داد و برای آن نقشه راه داشت.

اولویت‌‌ها را باید دسته‌بندی کرد

وی با بیان اینکه پژوهش دایره وسیعی دارد و باید در دانشگاه آزاد اسلامی تقسیم‌بندی شود، تصریح کرد: باید بر اساس بودجه محدود پژوهشی، اولویت‌‌ها را دسته‌بندی کرد. به عنوان نمونه، واحد قزوین که در حوزه رباتیک ورود کرده، موفق بوده و باید هر واحد دانشگاهی ما هم ماموریت مشخص داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر لزوم انتشار مقاله‌‌های علمی در پایگاه های معتبر جهانی خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند مقاله‌های ISI اهمیت آنچنانی ندارند در صورتی که ISI ارزش جهانی دارد و برای اینکه بتوانیم خودمان را در جهان مطرح کنیم، باید براساس معیارهای قابل قبول حرکت کنیم. ما با همین مقالات توانستیم رشد علمی کشور را شتاب دهیم و اکنون از بسیاری از کشورها جلو هستیم.

کد N1804350

وبگردی