آفتاب

طالبیان: یونسکو تیمی را برای سرکشی از آثار باستانی کرمانشاه اعزام کرد

طالبیان: یونسکو تیمی را برای سرکشی از آثار باستانی کرمانشاه اعزام کرد

طالبیان گفت: حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد باید به مطالعه، پژوهش، پایش و مستند سازی اختصاص داده شده و سپس به امور اجرایی، ساماندهی، مرمت و حفاظت توجه شود.

به گزارش ایلنا، محمدحسن طالبیان، امروز شنبه با اعلام این مطلب در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش گفت: در این سال‌ها تلاش کرده‌ایم این مهم را در عمل و در رابطه با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام دهیم، همچنین از نظر ساختاری تلاش زیادی کرده‌ایم که معاونت میراث فرهنگی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با هم باشند.

او با اشاره به نشست‌های حوزه مدیریتی معاونت میراث فرهنگی با پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه، از جای خالی حضور جدی استان‌ها در امر پژوهش خبر داد.

وی با بیان این نکته که همه کارهای میراث فرهنگی یک فرایند است، گفت: حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد باید به مطالعه، پژوهش، پایش و مستند سازی اختصاص داده شود و سپس به امور اجرایی، ساماندهی، مرمت و حفاظت توجه شود.

طالبیان اظهار داشت: اگر کاوشی انجام می‌شود، بعد از پژوهش و مستندسازی باید بلافاصله حفاظت و معرفی انجام شود چرا که این دو از هم جدا نیستند و هر جا بخش اول انجام نشده، به طور حتم کار خوبی نخواهد بود.

او با اشاره به اجرای پروژه‌های مختلف در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: شاید این پروژه‌ها از نظر تئوری و نظری بسیار خوب باشند اما اگر در عمل خوب نباشند مفید نخواهد بود، بدیهی است که فعالیت‌های اجرایی بدون پشتوانه پژوهشی نیز قابل قبول نخواهند بود.

وی با اشاره به وجود ظرفیت خوب موجود در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، از مدیران استانی و مدیران میراث فرهنگی خواست بیش از گذشته با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ارتباط باشند.

او در ادامه با اشاره به وجود شورای فنی، گفت: هم اکنون فصل جدیدی برای هیات امنا به وجود آمده و امیدواریم این جریان اجرایی شده و با بازگشت درآمد به مجموعه هیات امنا بتوانند درباره ان تصمیم گیری کنند.

 اقدام سریع یونسکو پس از زلزله کرمانشاه

طالبیان همچنین بر لزوم حضور جدی پژوهشگران مسلط در هیات امنا تاکید کرد و افزود: بعد از زلزله کرمانشاه گزارشی از خسارات وارد شده به آثار مهم تاریخی به ویژه تعداد زیادی محوطه ساسانی و قرون اولیه اسلامی تهیه و برای دستگاه‌های بین‌المللی نیز ارسال شد.

او افزود: بلافاصله یونسکو گروهی را برای بازدید از منطقه و در صورت ارسال کمک‌های فنی و مالی اعزام کرد.

او با اشاره به قرارگیری تعداد زیادی از این محوطه‌ها در راه ابریشم و نیز اهمیت آن‌ها در تحولات جهانی گفت: اگر گزارش مطالعاتی خوبی از منطقه نداشتیم، امکان مطرح ساختن چنین تقاضاهایی وجود نداشت.

 برنامه‌های هفته پژوهش پژوهشگاه

مهرداد ملک‌زاده، دبیر اجرایی هفته پژوهش نیز در سخنانی گفت: چنین گفته‌اند و چه نیک گفته‌اند که جهان را نو شدن آیین و جهان را نو شدن باید است، هر شبی را سپیدمی در پایان است و هر زمستانی را بهارانی در انتظار، پس بهار، تابستان، پاییز و زمستان از پس یکدیگر آیند و روند و در این داستان آمدن و رفتن‌ها، عبرت‌ها و پند‌ها از آن ما است.

او افزود: پژوهش را هم مانند همه پدیده‌های بیرونی نو شدن باید است، هفته پژوهش موسم نو شدن اندیشه‌ها و داشته‌های پژوهشی ما و روزگار بار دیگر اندیشدن به کارنامه پژوهشی ما است.

او گفت: طرفه آنکه بهاران پژوهش، همزمان با آغاز فصل سرما و فسردگی ظاهری است و این خود نشانه با بهاران پژوهش به مبارزه دیو سرما رفتن است.

وی سپس به ارایه برنامه‌های در نظر گرفته شده در هفته پژوهش در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری پرداخت.

ملک‌زاده با اشاره به حضور و سخنرانی سید محمد بهشتی، ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علی اصغر مونسان معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و محمد حسن طالبیان معاونت میراث فرهنگی در مراسم افتتاحیه گفت: در روز نخست همچنین گزارش حوزه مرکز معرفی فرهنگی، گزارش کتابخانه و گزارش حوزه میراث دفاع مقدس و حوزه فناوری در میراث فرهنگی ارایه خواهد شد.

او روز دوم را به نام روز باستان‌شناسی و مرمت و حفاظت آثار تاریخی فرهنگی اعلام کرد و گفت: روز سوم، روز مردم‌شناسی، هنرهای سنتی، گردشگری و میراث طبیعی است که برنامه‌های تخصصی در این زمینه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه روز چهارم، روز زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون و ابنیه و بافت‌های تاریخی است، گفت: روز پنجم، اختتامیه و مراسم تقدیر و تشکر از پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری برگزار خواهد شد.

در حاشیه مراسم نمایشگاه مجموعه انتشارات پزوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری توسط مرکز معرفی علمی فرهنگی برگزار شد. در این نمایشگاه ۶۰ عنوان کتاب منتشره، ۲۱عنوان کتاب حمایتی از ناشران بخش خصوصی و ۱۴ عنوان نشریه که مورد توجه مدعوین از جمله معاونت رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفت.

کد N1804073

وبگردی