آفتاب

نیکی هیلی: موشک ایرانی به عربستان شلیک شد! +عکس | واکنش ها به اتهام زنی جدید علیه ایران

نیکی هیلی: موشک ایرانی به عربستان شلیک شد! +عکس | واکنش ها به اتهام زنی جدید علیه ایران

نیکی هیلی: موشک ایرانی به عربستان شلیک شد! +عکس | نماینده آمریکا در سازمان ملل با برگزاری یک کنفرانس خبری در کنار آهن پاره هایی که مدعی بود بقایای موشک ایرانی است، گفت: موشک شلیک شده به سمت ریاض پایتخت عربستان، ایرانی و از نوع موشک قیام بوده است! وزیر امور خارجه و نماینده ایران در سازمان ملل به این ادعا واکنش نشان دادند.

بیشتر بخوانید: تهدید ایران توسط عربستان .
بیشتر بخوانید: حمله یمن به ابوظبی .
بیشتر بخوانید: گزارش رویترز از موشک های ایران .
یه گزارش آفتاب، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد ادعا کرد که ایران به انصارالله یمن موشک داده است. «نیکی هیلی» امروز پنجشنبه 23 آذر 1396 با برگزاری یک کنفرانس خبری مضحک در پایگاهی نظامی، لاشه و تصاویری از اجزای باقی مانده یک موشک را به نمایش گذاشت.

وی با ادعای اینکه این لاشه ها و تصاویر، از موشک پرتاب شده از یمن به فرودگاه بین المللی ملک خالد در شهر "ریاض" پایتخت عربستان است، با تکرار ادعای مردود آمریکا گفت: کارشناسان نظامی ما به این نتیجه رسیدند که موشک پرتاب شده به سمت ریاض، ایرانی بوده است.
این دیپلمات آمریکایی مدعی شد: دو گواه غیرقابل‌انکار وجود دارد که ثابت می کند ایران تأمین‌کننده موشک حوثی‌ها بوده است؛ اول اینکه اثری از ادوات تثبیت‌کننده در بقایای این موشک کوتاه‌برد نیست و تنها موشک کوتاه‌برد جهان که این ادوات را ندارد "موشک قیام" ساخت ایران است. دوم این‌که علامتی شبیه علامت "گروه صنعتی شهید باقری" ایران روی بقایای این موشک وجود دارد!!

هیلی، جمهوری اسلامی ایران را به بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه متهم کرد و گفت: آنچه از بررسی بقایای موشک برمی‌آید می‌تواند به عنوان "شواهد انکارناپذیر" نقض تعهدات بین‌المللی ایران و تلاش نافرجام ایران برای لاپوشانی این موارد تلقی شوند.
وی افزود: این موشک، وحشتناک است. کاملاً وحشتناک است و به همین دلیل است که باید این کار متوقف شود. به خاطر همین است که می‌گوییم مسئله فقط برنامه هسته‌ای ایران نیست.

هیلی با ارجاع به گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره توافق هسته‌ای، گفت: فعالیت‌های موشکی ایران نقض تعهدات بین ‌المللی این کشور و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (قطعنامه مرتبط با برجام) است.
سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد همچنین خبر داد: دولت «دونالد ترامپ» بر مسأله هسته‌ای متمرکز نیست و می‌خواهد ائتلافی بین المللی برای عقب راندن ایران بسازد!

وی همچنین ادعا کرد: متحدین خارجی آمریکا اکنون به این نتیجه رسیده اند که موضع رییس جمهور آمریکا درباره ایران درست بوده و تهدید ایران، واقعی است.‌‌
هیلی در ادامه سخنان خود گفت: ایران نباید موشک یا سلاحی صادر کند. تمام این سلاحهای پیدا شده نشان و ساختار ایران را برروی خود دارد و همه آنها به معنی نقض قوانین از سوی ایران است که نباید در تجارت سلاح فعالیت داشته باشد.‌
* ظریف: از این نمایش ها قبلا هم دیده ام!
وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این نمایش نیکی هیلی، در صفحه توئیتر خود نوشت: "وقتی که من در سازمان ملل بودم این نمایش و آنچه به بار آورد را دیدم..."
«محمدجواد ظریف» در تصویری که همراه توئیت خود منتشر کرد نیکی هیلی را به «کالین پاول» وزیر خارجه اسبق آمریکا تشبیه کرد که در زمان ریاست جمهوری «جرج دبلیو بوش» چنین نمایشی از سوی آمریکا به راه انداخت.
آمریکا در آن زمان به بهانه وجود سلاح کشتار جمعی در عراق، با وجود مخالفت های شدید بین المللی جنگی را در منطقه ایجاد کرد؛ اما پس از سقوط «صدام» هیچ سلاح کشتار جمعی در عراق پیدا نشد و معلوم گردید که آنچه آمریکا در نمایش های تبلیغاتی خود در آن زمان اعلام کرده بود، دروغ بوده است.
http://aftabir.com
سازمان ملل ادعای نیکی هیلی درباره موشک های ایران را رد کرد
معاون سخنگوی «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید که هیچ ادله‌ای مبنی بر اینکه موشک‌های شلیک شده به عربستان، ایرانی بودند، وجود ندارد.
فرحان حق در نشست خبری که در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد، اعلام کرد که سازمان ملل در مورد موشک‌های شلیک شده به عربستان، گزارشی را ارائه کرده و هیچ ادله‌ متقنی مبنی بر تعیین منبع سازنده این موشک‌ها ندارد.
وی گفت: همانطور که می‌دانید دبیرکل هر شش ماه یک بار گزارشی درباره اجرای قطعنامه 2231(سال 2015) شورای امنیت ارائه می‌دهد گزارشی که بخشی از آن شامل جزئیات ابعاد مختلف فعالیتهای ایران را شامل می‌شود. گزارش جاری تحلیلی هم درباره سلاح‌ها هم دارد و موشک‌هایی که از یمن به سمت عربستان سعودی شلیک شدند. در پاراگرافی در این گزارش گفته می‌شود که هیچ مدرک قطعی درباره منشا این موشکها وجود ندارد.
شبکه روسیا الیوم با انتشار این اظهارات آقای فرهان حق گزارش داده که سازمان ملل اظهارات نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل علیه ایران را تکذیب کرده است.
واکنش ایران به اتهام زنی نیکی هیلی
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، اتهامات سفیر آمریکا علیه ایران را قویا رد کرد و گفت: این اقدام نشانه بارز نقش مخرب، تحریک‌آمیز و غیر مسئولانه آمریکا است.
در پی نشست مطبوعاتی روز پنج شنبه نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل که در واشنگتن انجام شد، غلامعلی خوشرو با صدور بیانیه ای اظهار کرد: به دنبال طرح اتهامات بی پایه دولت آمریکا بر ضد جمهوری اسلامی ایران طی 10 ماه گذشته، امروز بار دیگر سفیر آمریکا در سازمان ملل ایران را به ارسال موشک به یمن متهم کرد؛ اتهام بی اساسی که ما قویاً آن را رد کرده و در عین حال، آن را نشانه بارزی از نقش مخرب، تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه آمریکا می‌دانیم. شواهد و مدارک ادعائی که امروز به نمایش گذاشته شد، مثل مدارک جعلی و ساختگی است که آمریکا در گذشته در مناسبت های دیگر نیز ارائه کرده است. 
=وی افزود: دولت آمریکا برای تعقیب اهداف مخرب خود در منطقه، در صدد فریب مستمر افکار عمومی جهان است به نحوی که رئیس‌جمهوری آمریکا بلافاصله چند ساعت پس از اصابت موشک به ریاض، حتی قبل از طرح چنین اتهامی توسط عربستان، ایران را در این رابطه متهم کرد. همچنین در ماه گذشته سفیر آمریکا در سازمان ملل خواستار اقدام بین المللی علیه ایران در خصوص حمله موشکی مذکور گردید.
نماینده ایران ادامه داد: در حالی که ایران موشکی به یمن ارسال نکرده، این جار و جنجال‌ها فقط برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات ماجراجویانه آمریکا در منطقه، شامل حمایت افسار گسیخته و ظالمانه از رژیم صهیونیستی است. تصادفی نیست که این اتهامات سفیر آمریکا در سازمان ملل، درست دو روز پس از ادعای نامبرده در مصاحبه با سی ان ان صورت می‌گیرد که وی طی آن مدعی شد جنگ مشترک ما و متحدان منطقه ای مان علیه ایران بسیار مهم تر از مصائب فلسطینیان و شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل است.
http://aftabir.com
خوشرو یادآور شد: این اتهامات همچنین با هدف سرپوش نهادن بر جنایات جنگی عربستان سعودی در یمن با مشارکت و حمایت همه جانبه آمریکا مطرح می شود. بعلاوه، این اقدامات در پی انحراف توجه جامعه جهانی و منطقه از تجاوز نافرجام علیه مردم مظلوم یمن است که تاکنون به کشتار بیش از ده هزار نفر غیرنظامی، آوارگی بیش از سه میلیون نفر، نابودی زیرساخت های یمن و سیستم بهداشتی آن منجر شده و همانگونه که سازمان ملل هشدار داده، این کشور را در آستانه بزرگترین قحطی و گرسنگی جهان طی دهه های اخیر قرار داد ه است.
وی تصریح کرد: ایران ضمن تأکید بر حق مردم یمن در دفاع مشروع از خود علیه تجاوز، مجدداً اعلام می نماید بحران یمن به هیچ وجه راه حل نظامی ندارد. جمهوری اسلامی ایران ضمن یادآوری ارائه طرح صلح‌اش به دبیرکل سازمان ملل در سال 2015 برای حل مسالمت‌آمیز بحران یمن، مجدداً آمادگی خود را برای هرگونه کمک جهت تحقق این هدف اعلام می دارد.
حمایت عربستان از اظهارات نیکی هیلی درباره ایران
عربستان سعودی دقایقی بعد از اظهارات ضد ایرانی نماینده آمریکا در سازمان ملل و اتهام‌های بی‌اساس وی علیه ایران، از این شوی تبلیغاتی آمریکا استقبال کرد.
خبرگزاری حکومتی عربستان سعودی (واس) گزارش داد، ریاض از اظهارت «نیکی هیلی» در کنفرانس خبری که در آن مدعی شد که ایران نیروهای انصارالله یمن را مجهز به تسلیحات پیشرفته از جمله موشک‌های بالستیک کرده است، استقبال می‌کند.
عربستان سعودی که بیش از 2 سال است یمن را از دریا، خشکی و آسمان به شدت محاصره کرده است، هم‌سو با هیلی و اتهام‌های بی‌اساس وی مدعی شد که ایران از نیروهای انصارالله در یمن حمایت نظامی می‌کند.
http://aftabir.com
عربستان سعودی همچنین آنچه را که ریاض حمایت نظامی ایران از انصارالله خواند، محکوم کرد.
عربستان همچنین از گزارش سازمان ملل که ایران را به دخالت در امور یمن و حمایت تسلیحاتی از نیروهای انصارالله این کشور استقبال و حمایت کرد.
عربستان سعودی مدعی شد که حمایت ایران از نیروهای انصارالله در تضاد با قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است.
نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل شامگاه پنجشنبه با حضور در برابر آهن‌پاره‌هایی که گفته می‌شود لاشه موشک‌های ایرانی است، مدعی ارسال تسلیحات ایرانی برای انقلابیون یمن شد و گفت که «دیگر نمی‌توان اجازه ادامه این رفتار غیرقانونی را به ایران داد.»
کد N1803253

وبگردی