آفتاب

نظام اقتصادی شهر توسعه نیافته و ناکارآمد است

نظام اقتصادی شهر توسعه نیافته و ناکارآمد است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران گفت: ایجاد نظام نوآوری شهری، کیفیت تک‌نهادی، ارتقای کیفیت نهادی، توانمندسازی مدیریت محلی، بهره‌مندی از فناوری‌های نوین چه در کسب و کار و تولید ثروت و چه در مدیریت و سیاست‌گذاری یا به عنوان راهبرد توسعه و ابزاری موثر برای ارتقای کیفیت زندگی و کاهش فقر، نابرابری و بهبود حکمرانی شهری مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌اله میرزایی (معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران) در همایش چشم‌انداز شهر تهران در افق برنامه پنج ساله که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، بیان داشت: اتکای بیش از حد به اقتصاد و مالی ساخت و ساز به ناپایداری، رقابت‌ناپذیری و ناپویایی همراه با فساد و نابرابری بزرگ در تهران منجر شده است.

وی افزود: مهم‌ترین ماموریت برنامه سوم توسعه شهر تهران تحول بنیادین و رویکرد از اقتصاد محلی، فناوری‌های نوین، مقاوم و رقابت‌پذیر و پیوند با فرصت‌های فراملی و تحول نظام مدیریت از مدیریت ساخت و سازی به مدیریت سازوکاری، برخورداری و فرصت‌های برابر توسعه انسانی برای شهروندان است.

معاون شهردار تهران در ادامه گفت: برنامه سوم توسعه از سه سطح یکپارچگی، فضایی موضوعی و ذینفعان برخوردار خواهد بود. این به معنای برخورداری از پیوستار فضایی از کلانشهر تا محلات شهری است و در سه سطح راهبردی برای کلانشهر تهران راهبردی عملیاتی برای مناطق و عملیاتی برای محلات تدوین می‌شود.

میرزایی در ادامه تاکید کرد: برای تعیین اهداف و راهبرد‌ها سازوکارهای لازمی ایجاد شده که هم روندهای مسلط فراملی و هم ملی و فراشهری در حوزه‌های علم و فناوری زیست محیطی سیاسی اجتماعی و جمعیتی مالی و اقتصادی، مزیت‌های ممکن و قابل آفرینش مورد توجه قرار می‌گیرد و هم گرایش‌ها خواسته ‌ها و دیدگاه‌های ذینفعان بهره‌وران و اصحاب گفتمان و گروه‌های مرجع شناسایی و لحاظ می‌شوند.

وی تاکید کرد که بخش عمده این شناسایی و تحلیل چند وجهی و چند سطحی در ماه‌های گذشته انجام شده است و در حال تهیه سندهای آن هستند.

معاون شهردار در ادامه با اشاره بر اینکه موقعیت مقایسه‌ای امروز تهران در رقابت با سایر کلانشهرهای جهان بر مبنای ۱۵ ارزیابی معتبر و شکاف‌های توسعه‌ای شناسایی شده است، بیان داشت: در این برنامه در در مرحله تحلیل با رویکرد جامعیت و در مرحله تعیین اهداف و اولویت‌ها با رویکرد برنامه‌ریزی هسته‌ای یعنی تعیین محورهای کلیدی، اولویت‌دار و هسته‌های خط دهنده محدود تدوین می‌‌شود از این رو پایداری زیست محیطی، اجتماعی و کاهش ناباوری، افزایش تابآوری محیطی و رقابت‌پذیری اقتصادی، بازآفرینی نظام مالی شهری و اصلاح نظام حکمرانی می‌توان به عنوان دغدغه‌ها و حوزه‌های راهبردی شهر تهران در این دوره برشمرد.

وی افزود: به جای بلندپروازی و تفضیل غیرمتعارف، اهداف کمی و جزئی و تعیین دستوری صد‌ها هدف جزیی در سطح کلانشهر اهداف به سطوح اهداف معنادار و خط دهنده اصلی محدود شده و در سطوح فضایی منطقه و محلات دامنه اهداف افزایش پیدا می‌کند.

معاون شهردار گفت: ‌برنامه سوم براساس سه سطح الزام برای سطوح سازمانی تحت کنترل شهرداری و سازمان‌های وابسته، تاثیرگذاری و تعاملی برای سایر سازمان‌های همکار در بخش عمومی و خصوصی و اقناعی و متقاعدکننده برای سایر ذینفعان و مشارکت‌کنندگان در توسعه شهری تدوین می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: برنامه توسعه برای دوره زمانی ۹۸ تا ۱۴۰۲ تدوین می‌شود و این برنامه با بازخوانی و تمرکز بر اسناد بالادستی ملی ازجمله قانون اساسی، سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، برنامه ششم توسعه، طرح‌های جامع تفصیلی شهر تهران و سیاست‌های ابلاغی شورای اسلامی شهر تهران است. دوره زمانی تدوین و تصویب برنامه نیز از ابتدای آذرماه ۹۶ تا پایان مهرماه ۹۷ است.

کد N1803101

وبگردی