مسمومیت با قرص استامینوفن را جدی بگیرید

پزشکی,دارو,مسمومیت

همشهری آنلاین: یک کارشناس دارویی گفت: یکی از متداولترین داروهایی که مسمومیت با آن وجود دارد استامینوفن است، به طوری که در هر بیماری که با نارسایی حاد کبدی مراجعه کند باید سمیت کبدی ناشی از اووردوز استامینوفن را در نظر گرفت.

پريسا اعتصام كارشناس دارويي سازمان غذا و دارو گفت: در صورتی‌که پزشک برای شما یا فرزندتان استامینوفن تجویزکرده باشد، دارو را براساس دوز دقیق درمانی آن و نه بیشتر آن مصرف کنید و از مصرف مقادیر بیش از حد درمانی یا قرار دادن دارو در دسترس کودک خودداری کنید تا از بروز مسمومیت با آن خودداری کنید.

این کارشناس دارویی ادامه داد: علایم اولیه مسمومیت با استامینوفن که نیم تا 24 ساعت بعداز بلع ممکن است بروز کند، عمدتا به شکل تهوع، استفراغ، بی اشتهایی می‌باشد.ممکن است علایمی مانند خستگی ، ضعف عضلانی، تعریق و...پیش بیاید. ظاهر بیمار ممکن است عادی باشد.

اعتصام افزود: علایم ثانویه بیمار مسموم، 24 تا 72 ساعت بعد از مصرف، به شکل درد در یک چهارم بالایی سمت راست شکم، افزایش سطح بیلی روبین و ... بروز پیدا میکند.علایم تهوع ، استفراغ و بی اشتهایی کمتر می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از اقداماتی که برای بیماران انجام می‌شود در ساعات اولیه بروز مسمومیت اثر بخشی بهتردارند لذا در صورت مسمومیت با استامینوفن اهمیت دارد که هرچه زودتر به اورژانس مسمومین مراجعه شود.

خواندنی از سراسر وب