آفتاب

بازگذاری مغز یک کرم در بدن یک روبات

بازگذاری مغز یک کرم در بدن یک روبات

همشهری آنلاین: دانشمندان با قرار دادن مغز یک کرم در بدن روبات لگویی توانستند از امواج مغزی کرم برای به حرکت درآوردن روبات استفاده کنند.

براساس گزارش ساينس الرت، مغز اندامي پيچيده‌تر از مجموعه‌اي از سيگنال‌هاي الكتريكي است، شايد اگر بتوانيم به صورت نظري اين سيگنال‌ها را دسته‌بندي كنيم، بتوانيم مغز فردي را روي رايانه بارگذاري كرده و امكان زندگي ابدي او را در فضاي مجازي فراهم كنيم.

با اين‌همه دانشمندان حتي يك قدم نيز نتوانسته‌اند به چنين حوزه‌اي نزديك شوند، دست‌كم نه با انسان‌ها. در عوض گروهي بين‌المللي از محققان توانسته‌اند كاري مشابه را با يك كرم گرد الگانس انجام دهند.

كرم سي.الگانس يكي از جاندارني است كه ساختار ژنتيكي و شبكه عصبي آن همواره مورد مطالعه شديد دانشمندان قرار داشته‌است. در سال 2014 طي پروژه‌اي به نام OpenWorm نقشه تمامي اتصالات 302 نورون مغزي اين كرم تدوين شده و از آن براي شبيه‌سازي نرم‌افزاري مغز كرم استفاده شد. 

هدف نهايي اين پروژه شبيه سازي كامل سي.الگانس به شكل يك موجود مجازي بود. به عنوان شروع،‌دانشمندان اين مغز مجازي را درون يك روبات لگويي بارگذاري كردند، روباتي كه اجزاي بدن آن به سادگي اجزاي بدن كرم بود: حسگر صوتي به عنوان دماغ، و موتورهايي كه جايگزين موتورهاي نوروني كرم شده‌اند.

دانشمندان مشاهده كردند كه بدون نياز به دادن دستوالعمل به روبات، مغز مجازي توانست به خوبي حركات روبات را كنترل كند. به گفته محققان روبات رفتارهايي مشابه با كرم الگانس از خود نشان داد، تحريك دماغ حركت رو به جلوي روبات را متوقف مي‌كرد و لمس حسگرهاي قدامي و جنبي روبات را به حركت رو به جلو يا عقب وا‌ميداشت. تحريك حسگر غذا نيز روبات را به جلو مي‌راند.

اگرچه فرايند شبيه سازي مغز هنوز دقيق و كامل نيست، و با ساده‌سازي‌هاي بسيار امكان‌پذير شده‌است، اما اين حقيقت كه روبات با كمك مغزي مجازي و شبكه‌اي از اتصالات شبيه به مغز كرم الگانس مي‌تواند حركت كند، خارق‌العاده‌است. 

کد N1802004

وبگردی