آفتاب

بروز سوء هاضمه با مصرف چای و قهوه داغ

بروز سوء هاضمه با مصرف چای و قهوه داغ

همشهری آنلاین: یک متخصص گوارش گفت: مصرف نوشابه گازدار و چای داغ سبب بروز بیماری سوء هاضمه در طولانی مدت می‌شود.

محمد غفرانی متخصص گوارش در گفت‌ و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: عارضه سوء هاضمه‌ یکی از بیماری‌های شایع در بین مردم دنیاست که به دلیل عملکرد نامناسب دستگاه گوارش و یا ورود میکروب‌ و ویروس‌های مختلف‌ در سیستم گوارشی و معده بروز پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: افرادی که پس از غذا خوردن و حتی در موار‌دی خاص‌ بدون آنکه مواد غذایی را مصرف کرده باشند در ناحیه معده دچار ورم و درد شوند این موضوعات از نشانه‌های بیماری سوء هاضمه‌ است.

غفرانی با بیان اینکه اختلالات حرکت گوارشی و حتی زخم گوارش می‌تواند تبدیل به بروز عارضه سوء هاضمه در افراد شود، افزود: وقتی که حرکت سیستم گوارشی به خوبی انجام نشود افراد دچار بیماری سوء هاضمه‌ می‌شوند که تهوع، احساس سیری، برجسته شدن معده از جمله عوامل این بیماری محسوب می‌شود.

  • عوامل ایجاد سوء هاضمه و بروز عارضه نفخ معده

وی عنوان کرد: افرادی که به مصرف نوشیدنی‌هایی داغ مثل چای و یا قهوه عادت دارند معمولاً در طولانی مدت دچار بیماری سوء هاضمه می‌شوند.

غفرانی تأکید کرد: مصرف مواد کافئین‌دار، نوشابه گاز‌دار و همچنین جویدن آدامس سبب ایجاد سوء هاضمه و عارضه نفخ معده می‌شود.

وی یادآور شد: مصرف سیر و پیاز برای افرادی که سابقه این بیماری را دارند توصیه نمی‌شود، زیرا این مواد و همچنین دوغ‌های گازدار‌ باعث تشدید و بروز عارضه‌ سوء هاضمه می‌شود.

کد N1801825

وبگردی