آفتاب

وقوع ۲ زمین‌لرزه در نزدیکی پایگاه آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی

وقوع ۲ زمین‌لرزه در نزدیکی پایگاه آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی

در پی آزمایش هسته‌ای اخیر کره شمالی دو زمین‌لرزه در نزدیکی پایگاه آزمایش هسته‌ای این کشور رخ داده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، یک مقام مرکز زلزله‌نگاری آمریکا اعلام کرد که روز شنبه دو زمین‌لرزه در نزدیکی پایگاه آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی به وقوع پیوسته است. این دو پس‌لرزه احتمالا در نتیجه آزمایش هسته‌ای بزرگ پیونگ‌یانگ در سپتامبر گذشته رخ داده است.

این دو زمین لرزه به بزرگی دو و ۹ دهم و دو و چهار دهم درجه در مقیاس ریشتر به فاصله نیم ساعت از یکدیگر رخ داد.

«لاسینا زربو» معاون اجرایی سازمان پیمان جامع تسلیحات هسته‌ای در وین با انتشار توییتی در حساب کاربری خود در این باره نوشت: «تحلیلگران تاکید کردند که این زمین‌لرزه ساخته شده است».

یک مقام این سازمان نیز در این‌باره گفت: «زمانی که شما آزمایش هسته‌ای بزرگی انجام می‌دهید، پوسته زمین در اطراف محل این آزمایش هسته‌ای تکان می خورد و ثابت شدن مجدد آن زمان‌گیر است. از زمان ششمین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی شاهد برخی از این پس‌لرزه‌ها بوده‌ایم.»

پیونگ‌یانگ اعلام کرد که در ماه سپتامبر گذشته یک بمب هیدروژنی را آزمایش کرده است که به گفته کارشناسان ۱۰ برابر قوی‌تر از بمب شیمایی است که آمریکا در سال ۱۹۴۵ در هیروشیما استفاده کرده بود.

پس از این آزمایش هسته‌ای، چندین پس‌لرزه در اطراف محل آزمایش رخ داده است که این فرضیه را برای تحلیلگران ایجاد کرده است که این آزمایش ممکن است به محل کوهستانی انجام این آزمایش صدمه وارد کرده است .

کد N1801344

وبگردی