آفتاب

امروز دستگاه قضایی تحت شدیدترین تهاجم‌ها از ناحیه دشمنان بیرونی و جاهلان داخلی قرار دارد

امروز دستگاه قضایی تحت شدیدترین تهاجم‌ها از ناحیه دشمنان بیرونی و جاهلان داخلی قرار دارد

رئیس کل دادگستری استان تهران تاکید کرد:‌ امروز می‌بینید شدیدترین تهاجمات علیه دستگاه قضایی در نظام جمهوری اسلامی ایران چه از ناحیه دشمنان بیرونی و برخی از جاهلان داخلی صورت می‌پذیرد.

به گزارش ایلنا، غلامحسین اسماعیلی با تبریک حلول ماه ربیع الاول و تبریک هفته بسیج و نابودی داعش به تمامی مردم عزیز ایران و کشورهای عراق، سوریه و یمن اظهار داشت: تمام افراد ثمره شیرین و با برکت بسیج را به عینه مشاهده نمودند؛ چرا که امسال هفته گرامیداشت شجره طیبه بسیج، این نهالی که قریب به چهل سال از عمر او می گذرد و میوه هایش به ثمر رسیده تقارن پیدا نمود با ریشه کن شدن شجره خبیثه داعش به دست توانمند بسیجیان عالم اسلام با فرماندهی بزرگ بسیجی قهرمان، سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی و شایسته است که این پیروزی را بر تمام مسلمانان عالم و آنانی که دل در گرو اسلام و دین دارد تبریک گفت و ما امروز عزت اسلام را در عالم مدیون بسیج می دانیم.

اسماعیلی افزود: بسیج ماموریت دفاع از اسلام، انقلاب، انقلابیون و مسلمانان در اقصی نقاط عالم و حتی دفاع از مظلومان غیر مسلمان را بر عهده دارد و خدا را شاکریم بر این نعمت و بر این توفیقی که در این ایام روزی و نصیب ما شد و شایسته است در کنار این پیروزی ها یاد کنیم از امام شهدا و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ، شهدای انقلاب ، دفاع مقدس و مدافعان حرم و تمامی شهیدانی که امروز در بهار ربیع الاول و در بهار نابودی داعش جایشان خالی است؛ اما روح بلند آنان شاهد اعمال و رفتار من و شماست وامیدوارم پیروی از اندیشه، تفکر و حمایت از بسیج را همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب انجام دادند، الگوی بسیار خوبی در جهت ادامه این مسیر متعالی در تمام ابعاد زندگی برای ما باشد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به آیة شریفة «إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِتَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ بِما أَراکَ اللَّهُ وَ لا تَکُنْ لِلْخائِنینَ خَصیماً» عنوان کرد: ما به عنوان مسلمانان و جامعه اسلامی بر این باور و عقیده ایم که اسلام دارای احکام فردی و اجتماعی است و برای زندگی فردی ، اجتماعی و گروهی مان احکامی از ناحیه شرع مقدس بیان شده و در بین احکام اجتماعی و حکومتی این دین مبین، قضا و قضاوت نماد اصلی و عینی جامعه اسلامی است.

وی گفت: اگر بخواهیم ببینیم نظامی و جامعه ای چقدر به اسلام و دین و شریعت تعلق دارد باید در بین دستگاه ها، دوایر و بخش های مختلف، به نهاد قضاوت آن نگاه داشته باشیم و ما با بررسی عملکرد مجموعه قضایی کشورمان می توانیم آثار و برکات اسلام در حوزه مسائل اجتماعی را شاهد باشیم و افزون بر این نه تنها از نگاه بیرونی نهاد قضاوت مظهر اجتماعی دین و حکومت دینی است؛ بلکه در بین اجزای اجتماعی و حکومتی نهاد قضاوت بیشترین و عمیق ترین پیوند را با دین و مبانی شرعی دارد و این پیوند ناگسستنی بین قضا و دین در سایر زوایای حکومتی اینگونه عمیق نیست، در سایر بخش ها شاید ما بتوانیم الگو بگیریم از نهادهای حکومتی دیگر کشورها در تامین نیازهای عمومی مردم ؛ لیکن رویکرد دینی به این امور جهت و قداست می بخشد. امّا در مساله قضاوت ما اصلا نمی توانیم در جامعه اسلامی، منهای شریعت مقدس موضوع قضای اسلامی را پیاده نماییم و از جاهای دیگر الگو بگیریم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در تفسیر آیه تلاوت شده برخی از مفسرین اینگونه گفته اند که قاضی حتی اگر نبی مکرم اسلام(ص) باشد، باز باید برابر آنچه که خدای متعال امر فرموده قضاوت نماید و نه بر مبنای سلیقه عمل کند و خداوند متعال حتی پیامبر اکرم(ص) را از این موضوع برحذر داشته است .

وی متذکر شد: خداوند در این آیه شریفه می فرماید این کتاب را بر تو نازل کردیم تا تو قضاوت و داوری بین مردم نمایی مطابق آنچه خدا به تو یاد داده و به فرمان الهی باید قضاوت کنی و نه به چیز دیگری، اما در سایر حوزه های اجتماعی از جمله تهیه استراتژی دفاع با نخبگان، فرماندهان و صاحب نظران مشورت کن و نظرات دفاعی آن را بگیر و برای جنگ ها طرح و برنامه طراحی کن؛ اما در حوزه قضا فقط از کتاب حق و قرآن و آنچه که خداوند فرموده عمل کن و باید توجه داشته باشیم کدام حوزه اجتماعی را سراغ دارید که محصور در اندیشه دینی و اسلامی باشد.

اسماعیلی در ادامه گفت: ما در مقام قضاوت جریان، تفکر سیاسی حاکم و رایج در جامعه و حزب و گروه نیستیم و فقط با حق و باطل ، خائن و امین ، بزه دیده و بزه کار مواجه هستیم، این حوزه کاری و ماموریت ماست و اگر امروز می‌بینید شدیدترین تهاجمات علیه دستگاه قضایی در نظام جمهوری اسلامی ایران چه از ناحیه دشمنان بیرونی و برخی از جاهلان داخلی صورت می پذیرد، منشأ آن همین است و یک علت آن این است که ما بنای قضاوت مان بر اندیشه دینی می باشد و عده ای با این امر مشکل دارند و حکومت دینی را نمی‌خواهند؛ چرا که در بین دستگاه های حکومتی آنچه که پیوند عمیقی با دین دارد دستگاه قضایی است و برای همین سعی دارند با ادعاهای واهی نظیر حقوق بشر، مبنای فکری ما را هدف قرار دهند و برای این منظور دشمنان به سراغ خائنین رفته اند تا بتوانند بواسطه آنها به نظام اسلامی و دستگاه قضایی لطمه وارد کنند.

وی ادامه داد: ولیکن ما در راستای وظایف و رسالت مهمی که بر عهده داریم، اگر شخصی خیانت نمود امر قضا را برای هر گروه و شخصی که به نظام، مردم و بیت المال خیانت نموده، بدون توجه به این که وابسته به کدام جریان و گروه و نهاد است، جاری و ساری خواهیم نمود و بنای ما بر این است که مطابق تعلیم دین مبین اسلام حامی و پشتیبان خائن نباشیم و این اراده اگر در ما شکل گرفت و در این مسیر حرکت نمودیم، ان شاء الله نتیجه مطلوب را خواهیم گرفت.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه سخنان خود پنج توصیه به مدیران قضایی کرد: نخست؛ همواره بر موازین شرعی ، دینی و رعایت آن در تمام ابعاد زندگی و فردی اجتماعی و قضایی تاکید داشته باشید. دوم؛ اهتمام جدی به رعایت حقوق عمومی داشته، چرا که متاسفانه در عرصه های مختلف شاهد این هستیم که حقوق عمومی مردم توسط برخی افراد مورد تجاوز قرار می گیرد و حقوق عمومی آنان آسیب می بیند که با رویکرد پیشگیری از تعدی و تجاوز با عوامل آن باید برخورد گردد.

وی افزود: سوم؛ تعامل و همکاری درون و برون سازمانی با رئیس دادگستری، قضات، کارکنان، ائمه جمعه، شورای تامین تعامل و همکاری داشته باشید. چهارم؛ روحیه بسیجی داشته باشیم و با کار جهادی و تلاش بی وقفه بتوانیم وظایف محوله را به نحو احسن به سرانجام برسانیم. پنجم؛ به صورت مداوم بر حوزه کاری و عملکرد همکارانمان نظارت دقیق داشته و متوجه باشیم که در این حوزه ها چه می گذرد و  با ذکاوت و تیزبینی به شهروندان اجازه بدهیم که آنچه آنان می بینند به ما منعکس کنند.

اسماعیلی در پایان سخنان خود در خصوص پرونده های قضایی مطروحه تصریح کرد: من به عنوان نماینده دستگاه قضایی اعلام می نمایم که تلاش و اهتمام ما بر انجام امور قضایی مردم است و اگر در برخی از پرونده ها قضایی زمان زیادی صرف می شود به دلیل این است که کمک نماییم تا حقوق مردم استیفا شود و به موازات انجام امور قضایی از طریق فرآیند هایی اموال متهمان شناسایی ، کارشناسی و به فروش برسد تا بدین طریق مشکلات مردم نیز مرتفع گردد و تنها به صدور احکام منجر نشود.

در این مراسم با اهداء لوح تقدیر و هدایایی از زحمات حمید رضا آذرپور تقدیر بعمل آمد و غلامرضا صادقی  با دریافت ابلاغ قضائی خود به عنوان دادستان جدید شهرستان بهارستان رسماً آغاز بکار نمود.

کد N1795830

وبگردی