آفتاب

نخستین سفر یک رئیس‌جمهوری ترکیه به یونان پس از ۶۵ سال

نخستین سفر یک رئیس‌جمهوری ترکیه به یونان پس از ۶۵ سال

رئیس‌جمهوری ترکیه می‌خواهد در آتن با مقامات این کشور گفت‌وگو کند. این نخستین سفر یک رئیس‌جمهوری ترکیه به یونان در ۶۵ سال گذشته است.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در نظر دارد در روزهای آتـی به یونان سفر کند.

«هاکان چاووش‌اوغلو» معاون نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که این نخستین سفر رئیس‌جمهوری ترکیه به کشور یونان از سال ۱۹۵۲ تاکنون است.

طبق این گزارش، دیدارهای مقامات بلندپایه دو کشور راه را برای تنش‌زدایی در روابط دوکشور آماده کرده است. ترکیه و یونان  روابط تنش‌زای تاریخی هستند.

رسانه‌های یونان نیز در این‌باره خبر داده‌اند که دیدار اردوغان از یونان در پی دیدار اخیر میان «نیکوس کوتسیاس» و «مولود چاووش‌اوغلو» وزرای خارجه دو کشور، در روزهای پایانی اکتبر در آنکارا برنامه‌ریزی شده است.

نیکوس کوتسیاس، وزیر خارجه یونان در سفر به ترکیه با رجب طیب اردوغان نیز دیدار کرده بود.

اردوغان البته در سال‌های۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ به عنوان نخست وزیر ترکیه به یونان رفته بود، اما در دوران ریاست‌جمهوری‌اش از سال ۲۰۱۴ تاکنون سفری به یونان نداشته است.

گرچه ترکیه و یونان هر دو عضو ناتو هستند، اما ده‌ها سال است که رابطه‌ پرتنش‌شان کم و بیش ادامه دارد. موضوع قبرس همواره مشکل بزرگی در مناسبات دو کشور به حساب می‌آید. این روابط اما در پایان دهه ۱۹۹۰ اندکی روی آرامش به خود دید.

دوکشور از ماه مارس ۲۰۱۶ در چارچوب توافق مربوط به پناهجویان با اتحادیه اروپا، به طور هماهنگ برای کاهش موج پناهجویان در دریای اژه همکاری می‌کنند.

مشکل کنونی در همکاری میان دوکشور، پناهنده شدن هشت نظامی ترکیه در یونان است که آنکارا آنها را به شرکت در کودتای ژوئیه ۲۰۱۶ متهم می‌کند. یونان اما حاضر نیست این افراد را به ترکیه تحویل دهد.

 

 

 

کد N1795254

وبگردی