آفتاب

آمادگی خدمات رایگان آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به آسیب دیدگان در مناطق زلزله‌

آمادگی خدمات رایگان آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به آسیب دیدگان در مناطق زلزله‌

معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با توجه به اهمیت و جایگاه روستاییان در اشتغال و اقتصاد ملی، آماده استفاده از تمام ظرفیت‌های تشکل‌های مردم‌نهاد جهت انتقال آموزش‌های عالی مهارتی به این بخش از جامعه و همچنین خدمات رایگان در این رابطه به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه است.

سیدعطاءالله سینائی، معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در حاشیه پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، به تشریح بخشی از دلایل حضور جمعی از مدیران این دانشگاه در این کنگره پرداخت و اظهار کرد: برای تحقق این هدف مهم، در دانشگاه یادشده، شبکه‌ای کارآمد که متشکل از آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای دارای برند معتبر در امور مهارت‌آموزی جوانان جویای اشتغال در بخش روستایی ، به فعالیت‌های آموزشی اهتمام دارند.

وی بیان کرد: البته توسعه آموزش‌های مهارتی در کشور مأموریتی است که ۱۸ تا ۲۰ سازمان دولتی و غیردولتی عهده‌دار آن هستند، اما در نظام آموزش عالی کشور، دو دستگاه به‌طور کلی ماموریت آموزش های مهارتی کشور را در اختیار دارند که یک مورد آن دانشگاه فنی و حرفه‌ای است که ساختار کاملاً دولتی دارد .

معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با یادآوری اینکه در بخش کشاورزی، تنها دانشگاه مسئول آموزش‌های مهارتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است، ادامه داد: از آنجا که دانشگاه فنی و حرفه‌ای به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی آموزش در بخش روستایی است، لذا این دانشگاه تنها دانشگاهی است که این کار را انجام می‌دهد، البته بخش‌هایی از وزارت جهاد کشاورزی و وزارتخانه های دیگر هم بخش‌هایی از این مأموریت را به‌صورت خاص خود بر عهده دارد.

سینائی با اعلام اینکه این دانشگاه آمادگی ارائه خدمات به تمام جامعه روستایی که متقاضی دریافت آموزش‌های عالی مهارتی هستند را دارد، تأکید کرد: در این زمینه شبکه گسترده و مؤثری در اختیار این دانشگاه است که ۱۷۳ دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه‌ای سراسر کشور را دربر می‌گیرد. این دانشکده‌ها و آموزشکده‌ها می‌توانند خدمات روستایی و فنی و حرفه‌ای جامعه شهری مورد نیاز، ازجمله؛ معماری، عمران روستایی و شهرسازی، درودگری و نجاری و همچنین مهارت‌های عالی تأسیسات کشاورزی را در زمینه‌های مورد نیاز آن‌ها بر عهده بگیرند و به جامعه کشاورزان و روستاییان خدمات لازم را عرضه کنند.

این مقام مسئول دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ادامه با تسلیت درگذشت جمعی از هموطنان غرب کشور در زلزله اخیر به تمام مردم به‌ویژه دانشگاهیان استان کرمانشاه اعلام کرد: در حال حاضر دغدغه ملی و تمام توجه افکار عمومی کشور متوجه وضعیتی است که برای مردم زلزله‌زده غرب کشورمان رخ داده است.

وی یادآور شد: از آنجا که در این منطقه یک‌هزار و ۹۰۰ روستا دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند و این روستاها بخش مهمی از اقتصاد کشور را دربر می‌گیرد، لذا آموزشگاه فنی و حرفه‌ای کشور که مسئولیت آموزش عالی مهارتی جوانان اعم از آموش‌های مقطع‌دار بلندمدت و آموزش‌های کوتاه مدت را بر عهده دارد، آمادگی دارد خدمات آموزشی خود را به‌صورت رایگان در اختیار مناطق آسیب دیده با محوریت تخصصهای مورد نیاز موقعیت جغرافیایی شان قرار دهد.

وی گفت: زلزله استان کرمانشاه علاوه بر وقوع فجایع انسانی ضرر های مادی فراوانی به زلزله زدگان وارد کرد که از آن جمله از بین رفتن زیرساخت اقتصادی مناطق زلزله زده است که عمده این مناطق در ناحیه جغرافیایی روستاها بوده است و عدم تفکر و دوراندیشی در احیای آن میتواند فجایعی بمراتب عمیق تر از حال را برای منطقه فراهم سازد و بسا آن را بتوان بعنوان سونامی حاصل از زمین لرزه که معیشت منطقه را ویران خواهد کرد، تعبیر کرد .

سینائی تصریح کرد: لذا به دستور ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ، دانشگاه اقدام به یک کار کارشناسی نموده است که بر اساس آن پس از استقرار موقت زلزله زدگان و رفع حالت اورژانسی دانشگاه با ارائه آموزشهای کوتاه مدت و هدفمند به زلزله زدگان مقامات بازگشت مناطق به روال عادی اقتصادی و نیز فراتر از آن امکان جهش اقتصادی را فراهم خواهد شاخت .

معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پایان گفت: این آموزشها بصورت کاملا رایگان بوده و از زلزله زدگان هیچگونه وجهی دریافت نخواهد شد و همچنین در قبال شرکت در دوره ها دانشگاه به شرکت کنندگان مدارک معتبر دانشگاهی دوره های کاربردی فنی و حرف ای ارایه خواهد کرد .

 

کد N1795067

وبگردی