آفتاب

استفاده از گیاه دریایی برای کشتن مورچه‌های مهاجم

استفاده از گیاه دریایی برای کشتن مورچه‌های مهاجم

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه ریورساید کالیفرنیا با استفاده از نوعی علف دریایی، طعمه‌ای تولید کردند که امکان مقابله با مورچه‌های مهاجم را برای کشاورزان و ساکنین خانه‌ها فراهم می‌کند.

به گزارش ایرنا، این طعمه‌ها که با قیمت بسیار ارزان و با قابلیت تجزیه‌پذیری بالا در طبیعت تولید می‌شوند، در واقع نوعی هیدروژل هستند که شباهت زیادی به قرص‌های شفاف ژله‌ای دارند.

آزمایشات اولیه نشان می‌دهد این هیدروژل ظرف چهار هفته جمعیت مورچه‌های مهاجم آرژانتینی را بین 40 تا 68 درصد کاهش می‌یابد. همچنین استفاده مجدد از این طعمه ظرف هفته پنجم، موجب کاهش جمعیت مورچه‌ها بین 61 تا 79 درصد می‌شود.

محققان این آزمایش را به مدت 8 هفته تکرار کردند و توانستند جمعیت مورچه‌ها را با موفقیت تا 70 درصد کاهش دهند.

این شیوه هدفمند مقابله با مورچه‌ها که اساسا برای خانه‌های شهری طراحی شده است و به دلیل عدم استفاده از اسپری آثار زیست‌محیطی بسیار کمی دارد، در باغ‌های مرکبات و مزارع انگور نیز کاربرد دارد.

قرار است محققان در تابستان سال جاری برای مقابله با مورچه‌های مهاجم در باغ‌های مرکبات کالیفرنیا از این نوع طعمه استفاده کنند و تاثیر آن را در محیط‌های طبیعی زندگی مورچه‌ آرژانتینی بر جمعیت این حشره مهاجم بررسی کنند.

مورچه‌های آرژانتینی گونه مهاجمی از مورچه‌ها هستند که در سراسر جهان وجود دارند و در مناطق شهری و روستایی به وفور یافت می‌شوند. بر اساس تحقیقات انجام شده، تنها در سال 2007 میلادی بیش از 85 درصد خدمات کنترل آفات در ایالت کالیفرنیا برای مقابله با مورچه‌های آرژانتینی ارائه شده است. شیوه متداول برای مبارزه با این حشره استفاده از سم به صورت اسپری است که علاوه بر آثار زیست محیطی نامطلوب موجب از بین رفتن گونه‌های دیگر حشرات ساکن در محیط می‌شود.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Pest Management Science منتشر شده است.

کد N1793911

وبگردی