آفتاب

حقوق شهروندی برای همه مردم جامعه یکسان است حتی اگر مسلمان نباشند

حقوق شهروندی برای همه مردم جامعه یکسان است حتی اگر مسلمان نباشند

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: حقوق شهروندی برای همه مردم جامعه یکسان است حتی اگر مسلمان نباشند.

به گزارش ایلنا، شهیندخت مولاوردی در نشست حقوق شهروندی و توسعه که در اندیشکده علوم انسانی برگزار شد با بیان اینکه در حقوق شهروندی آزادی، حقوق‌ مدنی و سیاسی نسل اول این حقوق است، اظهار کرد: نسل دوم که از آن به عنوان حقوق برابری یاد می‌شود. همچنین نسل سوم ناظر به زیست‌جمعی بشر است و به بحث حفاظت از محیط ‌زیست می‌پردازد که در حق شهروندی ما با حقوق افراد با توجه به عضویت آنها در جامعه روبه‌رو هستیم.

وی افزود: میزان رشد حقوق شهروندی با رشد هر جامعه‌ای ارتباط مستقیم دارد که در جوامع مختلف این روند تفاوت دارد. مشارکت شهروندان به عنوان عنصر کلیدی رابطه حقوق شهروندی و توسعه جامعه باید نام برد. فلسفه وجودی دولت بر این اساس است تا حقوق شهروندی مردم را تامین و از طریق تصویب قوانین آنها را تضمین می‌کند اما بدون نظارت و کنترل‌ها ما شاهد تحقق آرمان‌ها در حقوق شهروندی نخواهیم بود.

دستیار ویژه رییس‌جمهور درباره کمرنگ شدن حقوق شهروندی در جامعه امروز گفت: شهروندان باید برای تحقق حقوق شهروندی از راه‌های مختلف حقوق و تکالیف خود را بشناسند و یکی از اهداف منشور حقوق شهروندی برای تحقق این امر است. از جمله حقوق شهروندی اصل کرامت انسانی، حق برخورداری از حقوق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. حقوق شهروندی برای همه مردم یک جامعه یکسان است حتی اگر مسلمان نباشند و همچنین امر به معروف و نهی از منکر از جمله موضوعات حقوق شهروندی است که به آن توجه کمتری شده است.

وی متذکر شد: بیش از یک‌صد سال است ملت ایران خواهان دستیابی به حقوق خود از جمله رضایت شهروندان و کرامت انسانی هستند. در مقدمه منشور حقوق شهروندی ملاحظات و گذاره‌هایی برای این حقوق مطرح شده و در پایان این منشور ساز و کار اجرایی شدن آن در نظر گرفته شده است. در منشور حقوق شهروندی توجه اساسی به همکاری بین بخشی، سازمان‌های مردم نهاد و سه قوه برای اجرایی‌شدن آن مد نظر قرار گرفته است.

وی با تاکید بر نقش سازمان‌های مردم نهاد در اجرایی‌شدن حقوق شهروندی افزود: با مشارکت بخش‌های دولتی باید این حقوق را پیگیری و مطالبه کرد. برخی سئوال می‌کنند چه زمانی این منشور به صورت قانون در خواهد آمد، در صورتی که قرار نیست چنین اتفاقی بوجود آید چراکه این منشور مجموعه‌ای برنامه‌هایی است که باید اجرا شود که توسط رییس جمهور به سازمانها و نهادهای مسئول برای اجرا ابلاغ شده است. در اجرای حقوق شهروندی باید از چارچوب‌های نظری و علمی بگذریم و به اقدام و عمل برسیم.

مولاوردی یکی دیگر از روش‌های اجرای حقوق شهروندی را آموزش از سنین پایه و به زبان ساده ذکر کرد و گفت: مذاکراتی صورت گرفته و پیگیری‌هایی شده تا آموزش‌های لازم را به همه اقشار از کودک تا مدیران و کارکنان بدهیم.

وی با اشاره به نسبت میان دو موضع حقوق شهروندی و توسعه گفت: توسعه ضمن برآوردن نیازهای نسل حاضر به نیازهای نسل آینده هم نگاه دارد و این توسعه به مشارکت مردم با دولت نیاز دارد.

کد N1792299

وبگردی