آفتاب

«کودتا» به ریاست‌جمهوری ۳ دهه‌ای موگابه پایان داد

«کودتا» به ریاست‌جمهوری ۳ دهه‌ای موگابه پایان داد

ارتش زیمبابوه اعلام کرده قدرت را از رئیس‌جمهوری ۹۳ ساله این کشور گرفته، ولی گفته بیشتر در جست‌وجوی جنایتکاران است.

به گزارش ایلنا به نقل از اسکای‌نیوز، بیانیه امروز ارتش زیمبابوه که در آن از به‌دست گرفتن قدرت این کشور آفریقایی خبر داده، پرسش‌هایی را درباره سرنوشت «رابرت موگابه» رئیس‌جمهور پیر این کشور ایجاد می‌کند.

به‌رغم این‌که ارتش در بیانیه‌اش اعلام کرد که تحرکاتش، «مجرمان» پیرامون موگابه را هدف قرار می‌دهد و موگابه و خانواده‌اش «در سلامت» هستند، ولی نشانه‌های کودتا علیه رهبر ۹۱ ساله‌ای، که سه دهه کامل قدرت این کشور را به‌دست گرفته، در این تحرک نظامی به‌چشم می‌خورد. 

رابرت موگابه در سن خیلی پایین وارد شغل معلمی شد. او فارغ‌‌التحصیل آفریقای جنوبی و بریتانیا است و در اوان فعالیتش در غنا، که نخستین مستعمره آفریقایی بریتانیا بود، گرایش مارکسیستی داشت.

در سال ۱۹۵۷ میلادی که غنا از استعمار بریتانیا آزاد شد و به استقلال رسید، این امر منبع الهام برای موگابه شد و وی تصمیم گرفت به کشورش بازگردد و وارد عرصه سیاست شود.

موگابه در سال ۱۹۶۴ بازداشت و بعد از ۱۰ سال آزاد شد. سپس به فعالیت‌های نظامی علیه دولت روی آورد ولی حزب وی در انتخابات سال ۱۹۸۰ میلادی مشارکت کرد و توانست اغلب کرسی‌های پارلمان را از آن خود کند.

موگابه پیش از پایان جنگ داخلی خونین در کشورش، که هزاران کشته برجای گذاشت، به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد.

وی در سال ۱۹۸۷ به‌عنوان رئیس‌جمهور زیمبابوه انتخاب شد و به‌رغم این‌که کشورش در وضعیت بی‌ثباتی قرار گرفته، وی بار دیگر در سال ۲۰۰۹ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد.

کشورهای غربی موگابه را رهبری دیکتاتور و نژادپرست می‌دانند و او را به ارتکاب جنایت‌هایی علیه مردم کشورش و اعمال سرکوب علیه منتقدان داخلی‌اش متهم می‌کنند. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۲ تصمیم گرفت موگابه را از ورود به کشورهای عضو، منع کرد.

کد N1792145

وبگردی