آفتاب

باید از شکنندگی اقتصادی و اجتماعی جلوگیری کنیم

باید از شکنندگی اقتصادی و اجتماعی جلوگیری کنیم

وزیر تعاون، کار رفاه اجتماعی گفت: در دولت تدبیر و امید چهار رویکرد جدی در پیش رو است که جلوگیری از شکنندگی اقتصادی و اجتماعی از اولویت آنها است .

به گزارش ایلنا، علی ربیعی در ستاد اقتصاد مقاومتی استان همدان  با بیان این مطلب تصریح کرد: باید با ریشه کن کردن فقر مطلق از شکنندگی اقتصادی و اجتماعی جلوگیری کرد.

وی اظهار کرد: رییس جمهوری در اقتصاد مقاومتی  ریشه کن کردن فقر را اولویت اصلی قرار داده چرا که می خواهیم از شکنندگی اقتصادی و اجتماعی جلوگیری کنیم و فقر مطلق را از بین ببریم.

وی اظهار کرد: در استان همدان یک هزار و ۴۴۸ بازمانده از تحصیل شناسایی شدند به گونه ای که تعداد دانش آموزان ورودی مدارس گرفته شد و ورودی سنی ثبت احوال نیز اعلام شد .

وی ادامه داد:  آمار کودک آزاری و همسر آزاری در استان همدان بسیار پایین است و این نشان می دهد که همدان سرمایه اجتماعی بالایی دارد اما  در پیشگیری از اعتیاد باید با جدیت کار کرد.

ربیعی با بیان اینکه با اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور فقر درمان نداریم افزود:  اما در سایر ابعاد فقر باید به سمت برنامه ریزی برویم تا فقر مطلق را محدود کرده و از بین ببریم.

وی ادامه داد: باید بیش از گذشته کار کرد چراکه  دوران سخت کوشی است و اگر منافع ملی را تقویت نکنیم شرایط کشور گونه ای است ۵ سال فرصت داریم جبران کنیم وگرنه دچار معلولیت می شویم .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ما دولت صیفی کار نیستیم بلکه دولت گردو کار هستیم و باید کاری کنیم نسل های آینده در صندوق های بازنشستگی سهیم باشند.

ربیعی ادامه داد: باید طوری بکاریم که نسل های آینده بخورند و حق نداریم حتی در مورد یک تومان اشتباه کنیم باید در سایه عقلانیت اهداف را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: هر مدیری باید با کار کارشناسی به نتیجه برسد و همه باید کنار هم کار کنیم و  دستاورد ناشی از هم افزایی را بیشتر به دست بیاوریم و در کنار هم باشیم  تااصل عقلانیت سخت کوشی و مدارا  را به ثمر بنشانیم.

وی تصریح کرد: در بهترین حالت ۱۲ هزار ساعت بیشتر وقت نداریم و فرصت و وقتی نیست باید بنیان هایی را درست کنیم که با ایجاد اشتغال و ریشه کن کردن فقر سفره مردم را، بزرگتر کنیم.

وی با بیان اینکه نگرش نمایندگان نسبت به مدیریت ارشد استان مثبت است افزود: دو عنصر استان را تکان می دهد که همبستگی نخبگان استان  و تاسیس کانون توسعه این ۲ رکن اصلی را شامل می شود که باید با دعوت کارآفرینان و  نخبگان  به استان این کانون را تاسیس کرد .

وی ادامه داد: همدان دارای سرمایه اجتماعی خوبی است اما باید کانون توسعه استان را شکل داد  و چرا که امروز در کشور استانهایی که رشد کردند نخبگان استان را هدف اصلی خود قرار داده و با دعوت آنها برنامه ریزی انجام شد.

وی اظهار کرد: در استان همدان یک هزار و ۱۶۷ واحد صنعتی وجود دارد که ۲۷ درصد آن کشاورزی، ۲۸ درصد صنعت و ۴۵ درصد را خدمات تشکیل داده است و این در حالی است که ۲۵ درصد تسهیلات به ۴۵ درصد اشتغال  اختصاص یافته است.

وی اظهار کرد: ۲۶ واحد مشکل دار در استان وجود دارد که ۶ واحد مشکلات حادتری دارند  و ۷۰۰ شغل را تهدید می کند .

وی اختلافات مدیریتی، عدم بازار مناسب، اختلاف سهامداران و تحریم ها را علت این مشکلات عنوان کرد و افزود: برای رفع این مشکلات باید با ایجاد کلینیک تخصصی در بررسی و رفع موانع تلاش کرد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: ۱۱ هزار شغل جدید در سال جاری در استان ایجاد شده که تعداد بیمه شدگان ۶ هزار نفر بوده و نسبت بین ۶ هزار تا ۱۱ هزار  رقم واقعی است و باید مراقب ریزش نیروی کار باشیم.

دکتر ربیعی ادامه داد: ۳۲۰ میلیارد تومان سهم تسهیلات اشتغالزایی استان همدان است و سعی می کنیم ۵۰۰ میلیارد تومان برای استان جذب شود .

وی با بیان این که از اشتغال روستایی نیز ۱۵۵ میلیارد تومان به استان اختصاص یافت، افزود: مقرر شد  ۶ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی تامین شود و بانکها نیز این رقم را بیاورند.

وی ادامه داد: استان همدان شاخص های بالایی برای توسعه و ایجاد اشتغال دارد که گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی بخشی از آنها است و به گونه ای این دو بخش باید فعال تر شود که به آب و خاک فشار نیاوریم .

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی  با بیان اینکه باید با شغل های کنار بخش کشاورزی فشار را بر این دو بخش کم کرد ظهار کرد: تاکنون در کشور سیاست تولید داشتیم اما امروز باید با فکر نو و خوشه بندی شده پیش رفت چرا که سیاست تولید اشتغال ایجاد نمی کند.

وی بابیان اینکه برای تحول کشور به تکنسین نیاز داریم، افزود: با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  کارهایی شروع شده که مهارت آموزی در اولویت امور قرار گیرد.

کد N1790035

وبگردی