آفتاب
وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی:

پول پاشی راه حل مشکل اشتغال کشور نیست/لزوم آتی‌نگری در شغل آفرینی

پول پاشی راه حل مشکل اشتغال کشور نیست/لزوم آتی‌نگری در شغل آفرینی

اراک- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «پول پاشی» راه حل مشکل رفع بیکاری در کشور نیست و باید برنامه مدون اشتغال و تزریق مناسب منابع در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی ربیعی ظهر سه شنبه در نشست مشترک شورای اداری شهرستان های تفرش، فراهان و آشتیان در فرمانداری فراهان، اظهار داشت: تثبیت اشتغال موجود در کشور مدنظر قرار دارد و در این راستا برنامه ریزی انجام شده و اقداماتی در حال انجام است.

وی افزود: در رابطه با اشتغال در استان مرکزی نیز یک اقدام مهم تثبیت اشتغال است که باید با جدیت دنبال شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سال گذشته نیز که ایده اولیه تثبیت اشتغال در کارگاه های در معرض آسیب شکل گرفت، ۱۷ هزار میلیارد تومان در قالب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان ها توزیع شد.

ربیعی بیان کرد: حجم زیادی نیروی کار هر سال وارد بازار کار می شوند نیز که باید برای آنها ایجاد اشتغال شود و پنجره جمعیتی به سمتی پیش می رود که جمعیتی که در سن اشتغال قرار دارند هم اکنون بسیار بالا است.

وی خاطرنشان ساخت: در همین راستا ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در کشور اختصاص یافته و سهم استان مرکزی از این میزان ۲.۴ درصد معادل ۶۰۰میلیارد تومان است.

بودجه باید به سمت اشتغال های پرکشش هدایت شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر ضرورت آینده نگری در شغل‌ آفرینی تصریح کرد: این بودجه بایستی به سمت اشتغال های پرکشش که رسته های آن مشخص شده هدایت شود و در کنار صنعت، بیشتر برای صنایع تبدیلی و تکمیلی اختصاص یابد.

ربیعی ادامه داد: ۴۰ درصد از این بودجه مربوط به بخش کشاورزی است که بایستی نه فقط در دام و زراعت بلکه در صنایع تکمیلی، باغداری، زنبورداری و دیگر حوزه ها از آن بهره گرفته شود.

وی گفت: مابقی این بودجه برای ایجاد اشتغال در سایر حوزه ها از جمله معدن، صنعت، گردشگری، حمل و نقل و... به کارگیری می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تلاش داریم از محل صندوق توسعه ملی در ماه های آخر سال جاری، مبلغ بیشتری برای اشتغال استان مرکزی اختصاص یابد.

مهارت های فنی و حرفه ای مطابق با نیازهای هر منطقه باشد

ربیعی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ساز و کار مهارت آموزی ادارات فنی و حرفه در استان ها اضافه کرد: مهارت های فنی و حرفه ای بایستی مطابق با نیازهای هر منطقه شکل بگیرد چرا که برخی شغل های منطقه ای در حال تهدید هستند و تاکید داریم که باید حفظ شوند.

وی با اشاره به شرایط اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: در زمینه مسائل اجتماعی استان مرکزی در مقایسه با بسیاری از استان ها نسبتا وضعیت مطلوبی دارد و به ویژه در سه شهرستان تفرش، آشتیان و فراهان کمتر با مشکلات اجتماعی روبرو هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در بحث صندوق اجتماعی روستاییان و عشایر نیز با مشکلاتی و کمبودهایی در حوزه منابع مالی مواجه هستیم و باید با دقت و برنامه ریزی حرکت کنیم و آینده نگری داشته باشیم.

ربیعی با اشاره به مستمری بگیران کشور اظهار داشت: در این رابطه آینده نگری انجام نشد، در سال ۸۴ یک میلیون مستمری بگیر تامین اجتماعی در کشور وجود داشت و طی سال های اخیر به بیش از سه میلیون نفر رسیده که این ناشی از سیاست ها و تصمیمات غلط است.

تلفیق سیاست های بیمه ای و حمایتی عامل بروز مشکل 

وی ادامه داد: این مساله نتیجه مداخله دادن سیاست های بیمه ای با سیاست های حمایتی است و امروز می بینیم که بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال، هزینه های درمان تامین اجتماعی در کشور است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در این رابطه حتما باید با برنامه ریزی حرکت کرد و نمی توان بدون آینده نگری گام برداشت، درآمد تامین اجتماعی استان مرکزی در سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته و این در حالی است که هزینه های آن بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

ربیعی ادامه داد: باید منابع و مصارف در صندوق ها تعدیل و از تناسب برخوردار شود و در چهار سال آینده وزارت تعاون و کار همین سیاست را دنبال خواهد کرد.

لزوم ایجاد صنایع تبدیلی برای ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی

وی اضافه کرد: در حوزه بهره گیری از آب و خاک، بایستی شرایط در نظر گرفته شود؛ فشار بیش از حد بر منابع آب و خاک صحیح نیست و در ایجاد اشتغال کشاورزی توجه به این مساله بایستی حتما مدنظر قرار گیرد و در حقیقت برای راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی تلاش شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: پول پاشی راه نجات حوزه اشتغال در کشور نیست و باید برنامه اشتغال و تزریق مناسب منابع را در دستور کار قرار دهیم.

ربیعی توضیح داد: محو فقر مطلق برنامه کنونی دولت است که در همین راستا دریافتی های اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی افزایش یافته و تلاش داریم برای آن ها اشتغال و درآمد پایدار ایجاد شود.

کد N1788734

وبگردی