آفتاب
گفتگوی مهر با مدیران انجمن سینمای جوانان:

پاتوق فیلم کوتاه رایگان می‌ماند/ آموزش مجازی فیلمسازی در سطح کشور

پاتوق فیلم کوتاه رایگان می‌ماند/ آموزش مجازی فیلمسازی در سطح کشور

سید صادق موسوی، آرش رصافی و سعید پوراسماعیلی مدیرعامل و مدیران بخش‌های مختلف انجمن سینمای جوانان درباره برنامه‌های این انجمن سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران به همراه آرش رصافی معاون تولید و پشتیبانی فنی انجمن و سعید پوراسماعیلی معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان درباره برنامه های آموزشی انجمن و پاتوق فیلم کوتاه و همچنین ارزیابی سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران صحبت کردند.

در ابتدا سیدصادق موسوی درباره ارزیابی خود از برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه آن قدر از برپایی جشنواره رضایت دارم که مطمئنم این اتفاق جز با لطف خداوند و همت دوستان میسر نبود. این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران با نظم بسیار زیادی برگزار شد و ما کارگاه‌های آموزشی بسیاری را برای اولین بار در جشنواره برگزار کردیم که در همین راستا ۲۰ کارگاه و نشست تخصصی برپا شد و مورد استقبال زیادی نیز قرار گرفت.

رضایت از جابجایی مکان جشنواره فیلم کوتاه

وی درباره جابجایی محل برگزاری جشنواره عنوان کرد: جابجایی جشنواره از محل پردیس چارسو به پردیس ملت، ریسک بزرگی بود ولی خوشبختانه این ریسک با موفقیت به سرانجام رسید تا جایی که تمامی سانس‌ها و روزهای جشنواره با استقبال روبرو می‌شد و برای اولین بار کیفیت پخش فیلم‌ها در بخش ملی، همگی در قالب «دی‌ سینما» بود و برخی از فیلم‌ها هم به صورت دالبی نمایش داده می‌شدند.

موسوی ادامه داد: همچنین کتاب‌های بسیار خوبی نیز در این دوره از جشنواره منتشر شدند و خوشبختانه توانستیم در بخشی از فعالیت‌ها صرفه‌جویی خوبی داشته باشیم به شکلی که این دوره با اعتباری نزدیک به اعتبار سال گذشته یعنی ۲ میلیارد تومان برگزار شد. در این دوره ۱۱۷ کشور متقاضی حضور در جشنواره بودند که در نهایت ۱۱۰ فیلم از ۴۴ کشور انتخاب شدند که این آمار حاکی از اهمیت و جایگاه رفیع جشنواره فیلم کوتاه تهران در منطقه دارد.

پاتوق فیلم کوتاه رایگان می‌ماند

در ادامه آرش رصافی معاون تولید و پشتیبانی فنی انجمن درباره برپایی پاتوق فیلم کوتاه توضیح داد: برگزاری پاتوق فیلم کوتاه، اتفاق مثبت و موفقی است که به دلیل برگزاری جشنواره فیلم کوتاه، فعلا برپا نمی‌شود اما با تعیین مکان آن، دوباره پاتوق راه‌اندازی خواهد شد.

وی اضافه کرد: از آنجایی که پاتوق فیلم کوتاه برای فیلمسازان و علاقه‌مندان، بار فرهنگی دارد و به شناساندن فیلم کوتاه به مردم کمک می‌کند، ترجیح می‌دهیم همچنان آن را به صورت رایگان برگزار کنیم اما اگر مخاطبان ما به اندازه‌ای که دلخواهمان است، برسند ممکن است به فروش بلیت هم فکر کنیم.

رصافی متذکر شد: با وجودی که خیلی از این فیلم‌ها متعلق به انجمن سینمای جوانان نیستند اما ما بابت پخش آنها به فیلمسازان حق پخش می‌پردازیم. اگر این چرخه درست بچرخد ما می‌توانیم فیلم‌های بیشتری را دریافت کنیم و به اقتصاد فیلم کوتاه و فیلمسازان فیلم کوتاه کمک کنیم.

آموزش مجازی فیلمسازی

در بخش دیگری از این گفتگو سعید پوراسماعیلی معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان درباره مسایل آموزشی این انجمن عنوان کرد: در حال حاضر زیرساخت‌ها در حال آماده‌سازی برای آموزش مجازی هستند. آموزش مجازی در سینما مساله سختی است چون بسیاری از فعالیت‌ها به صورت مهارتی، علمی و کارگاهی هستند ولی ما از مزیت‌ سینمای جوانان یعنی داشتن ۶۰ دفتر در کل کشور استفاده می‌کنیم و آموزش‌های تئوری - نظری‌مان را به صورت مجازی ارایه خواهیم داد که در کنار این ها، فعالیت‌های کارگاهی در دفاتر سینمای جوانان پیگیری خواهند شد.

وی ادامه داد: بر همین اساس سایتی طراحی می‌شود که علاقه‌مندان هم به صورت آف‌لاین می‌توانند برنامه‌ها را ضبط شده مشاهده کنند و هم به صورت آنلاین می‌توانند با استادان به تعامل بپردازند.

معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: قرار است در این طرح مخاطبان در سایت وارد شوند تا بتوانند همزمان و به صورت زنده و به شکل مجازی برنامه‌های آموزشی را دریافت کنند. حسن آموزش مجازی این است که علاقه‌مندان می‌توانند به صورت متمرکز از بهترین استادان بهره ببرند و به جای اینکه ما هزینه‌های سنگینی را برای جذب تعداد زیادی استاد صرف کنیم، می‌توانیم بهترین آنها را انتخاب کرده تا به صورت ویدیویی با هنرجویان ارتباط داشته باشند.

کد N1788632

وبگردی