آفتاب
گزارش مهر از سرزمین عاشقان؛

شوق عراقی ها برای پخش غذا بین زوار/کتاب میان زائران توزیع می شود

شوق عراقی ها برای پخش غذا بین زوار/کتاب میان زائران توزیع می شود

نجف- گسترده تر شدن همایش اربعین امسال، افزایش فعالیت های فرهنگی و مشارکت بیش از پیش خدام ایرانی و عراقی در اداره موکب ها از مواردی است که در همایش اربعین امسال به خوبی است.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها؛ مرتضی مقدم؛ رضا دهقان: از صبح دوشنبه و با نزدیک تر شدن به روز اربعین، جمعیت مسیرهای منتهی به شهر کربلا، به خصوص مسیر نجف به کربلا به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

به گواه بسیاری از شاهدان عینی که هر سال در مراسم اربعین حضور پیدا می کنند، جمعیت امسال بیشتر از سال های گذشته است و مراسم گسترده تری در پیش خواهد بود، تمام مسیر نجف به کربلا مملو از زوار و خادمان موکب ها است.

یکی از زوار که تجربه حضور ۱۰ ساله در مراسم اربعین دارد، به خبرنگار اعزامی مهر گفت: در این ۱۰ سال تاکنون چنین جمعیتی را ندیده بودم، حدود ۵ روز تا اربعین مانده و این جمعیت خارق العاده است.

وی اضافه کرد: هر سال که می گذرد، حضور زائران و دلباختگان اهل بیت عصمت و طهارت در زیارت اربعین بیش از پیش شده و بر شکوه جمعیت حاضر در این مراسم افزوده می شود.

طرح «زیارت به نیابت از شهدا» به صورت گسترده اجرا می شود

نکته دیگری که می توان به عنوان دستاورد برجسته اربعین امسال از آن نام برد، افزایش محسوس فعالیت های فرهنگی در این همایش است، طرح «زیارت به نیابت از شهدا» که در سال های گذشته شروع شده بود، امسال با انسجام و برنامه ریزی بهتر برگزار می شود و استقبال زوار از این طرح نیز بیش تر از قبل است.

عضو هیئت مدیره کانون همبستگی فرزندان شاهد در این خصوص در گفتگو با خبرنگار اعزامی مهر اظهار داشت: تا آخرین ساعات شنبه شب، بیش از ۲۳هزار تصویر شهدای مقاومت در راستای طرح زیارت به نیابت از شهدا در بین زائران پخش شده، که ۶ هزار تصویر درخواستی زائران بوده است.

مجید اصفهانی افزود: در این طرح، زائرانی که در همایش بزرگ اربعین شرکت کرده اند، در قالب طرح نیابتی از طرف شهدا هر زائری به دلخواه خود یک شهید را انتخاب و به نیابت او زیارت می کند.

یک نفر اهل مطالعه فاخر شود به هدف خود رسیدیم

اقدام جالب توجه و فرهنگی دیگری که در اربعین امسال بسیار منسجم تر و گسترده تر شده است، توزیع کتاب بین زوار است.

خانم متصدی این طرح به خبرنگار مهر گفت: افزایش بصیرت، از اهداف قیام امام حسین(ع) بوده است و نیز مطالعه از مواردی است که مورد تاکید فراوان ائمه و بزرگان دین قرار دارد و بهترین فرصت برای افزایش میزان مطالعه در جامعه، به خصوص مطالعه کتب معرفتی و ارزشی، همایش اربعین است.

وی اضافه کرد: باید با تلاش هایی که نهادهای فرهنگی، خیرین مردمی و دلسوزان و مومنین انجام می دهند، سهم فعالیت های فرهنگی در همایش بزرگ اربعین را ارتقا دهیم، چرا که با این کار می توانیم بسیاری از توطئه های دشمن علیه اسلام و تشیع را خنثی کرده و نیز با آسیب های اجتماعی مقابله کنیم.

او گفت: اگر حتی یک نفر در اثر این اقدام فرهنگی اهل مطالعه فاخر شود، ما به هدف خود رسیدیم و خدا را شاکر هستیم.

اداره مشترک موکب ها توسط شیعیان ایرانی و عراقی

اتفاق جالب دیگری که در پی همایش بزرگ اربعین در سال جاری شاهد آن هستیم، اتحاد بیش از پیش بین ملت مسلمان عراق و ایران است، موکب های ایرانی اکثرا با همکاری عراقی ها اداره می شود و عراقی ها خوشحال هستند که با ایرانی ها در اداره موکب همکاری داشته و خدمتگزار زوار هستند.

عشیره ها و طائفه ها شیعه عراقی هر کدام یک‌ موکب دارند و اسامی آن ها در مقابل موکب ها ذکر شده است و این موکب ها اغلب به طور مشترک با ایرانی ها اداره می شود، به عنوان مثال موکب احباب الرضا(ع) در عمود ۸۴۰ با همکاری عشیره «الغزالات» و موکب مسجد امام سجاد(ع) با همکاری عشیره «احفاد مالک اشتر» اداره می شود.

عراقی ها اصرار دارند، در هنگام پذیرایی افتخار توزیع غذا را خودشان داشته باشند.

«ابواولا» که از اهالی پر نفوذ بصره عراق و صاحب موکب «آل یاسین» در عمود ۱۱۸۵ بوده و همراه با ایرانی ها موکب مذکور را اداره می کند، خدمت رسانی به زوار را افتخاری بی بدیل می داند و از این اقدام خوشحال است.

وی می گوید: سال گذشته با همکاری شهرداری ورامین اقدام به برپایی موکب کردیم و امسال با همکاری شهرداری لواسان و حسینیه حضرت قائم(عج) موکب را اداره می کنیم.

کد N1788210

وبگردی