آفتاب
امام جمعه مهران در گفتگو با مهر:

اربعین بزرگترین جلوه شکوه تشیع است/ موهبتی الهی به امت اسلامی

اربعین بزرگترین جلوه شکوه تشیع است/ موهبتی الهی به امت اسلامی

حجت الاسلام سید روح الله زمانی موسوی گفت: زیارت اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) را می بایست بزرگترین جلوه شکوه و عظمت ملت ایران و جهان تشیع قلمداد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید روح الله زمانی موسوی، امام جمعه و نماینده محترم ولی فقیه در شهرستان مهران، با اشاره به پیاده روی اربعین در گفتگو با مهر گفت: إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةٌ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً؛ در باب اربعین به حق، می بایست بیان کرد که این رویداد، به واقع یکی از نعمات عظیم پیدا و پنهان خداوندی است که به ملت ما ارزانی شده است.

وی ادامه داد: در باب زیارت اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) با توجه به بایکوت های خبری گسترده دشمنان شریعت و ایران اسلامی، باید گفت که به حول و قوه الهی، این رویداد سترگ، تأثیربسزایی در جهان و منطقه گذاشته است و این خیزش عظیم، علیرغم نامهربانی های فراوان، در سطح عالم، طنین افکن شده است.

وی افزود: در طول ایام انقلاب اسلامی، عنایات و برکات فوق العاده ای نصیب این کشور و ملت ایران شده است؛ یکی از این برکات، همانگونه که امام راحل(ره) بیان کردند، وقوع دفاع مقدس بوده است که با توجه به مشکلات و معضلات فراوانی که برای کشور ایجاد شد، اما در مواردی، منشأ برکات و نعماتی نیز بود. اتفاقاتی که در ایام دفاع مقدس صورت گرفت و نیز اتفاقاتی که در زمان حال انجام می گیرد، مانند؛ رویداد و واقعه شهادت شهید حججی؛ همگی، دال بر عظمت و اقتدار ملت ایران و ایران اسلامی در عرصه جهانی و بین المللی است.

زمانی موسوی گفت: اربعین زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) را می بایست بزرگترین جلوه شکوه و عظمت ملت ایران و جهان تشیع قلمداد کرد. این حرکت بزرگ، همانند حرکت خون در شریان های بدن که همگی وارد قلب می شوند و سپس از قلب، به سایر اندام ها باز می گردند، صورت می گیرد و مردم از اقصی نقاط کشور و حتی جهان تشیع، به سمت کربلای معلی، حرکت می کنند و سپس با پالایش و معنویت گرفتن از زیارت کربلای شریف، دوباره از همین شریان، به سمت شهر و دیار خود باز می گردند. شما با نگاه به هر خانه یا محله و یا شهر و روستایی، مشاهده می نمایید که افرادی از این منازل، به سمت زیارت امام حسین(ع) حرکت می نمایند و تقریباً در ایام اربعین سالار شهیدان، تمامی کشور، آکنده از عطر حسینی می شود.

وی اظهار کرد: این کشور به تعبیری، سرزمین اباعبدالله(ع) است. واقعه اربعین فقط و فقط، منحصر است به وجود مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) و ما چنین رویداد و بزرگداشتی را برای هیچ یک از انبیاء(ع) و یا سایر معصومین(ع) نداریم. این واقعه، فقط برای بزرگداشت مقام عظیم حضرت سیدالشهدا(ع) و پاسداشت جانفشانی ها و مجاهدت های ایشان در راه پاسداری از حریم وحی و قرآن کریم انجام می گیرد و مردم به صورت خود جوش و بدون فراخوان و یا اعلان عمومی، خود را مسیرِ مضجع شریف ایشان قرار می دهند و برای عرض ارادت به محضر سیدالشهدا(ع)، به کربلای معلّی مشرف می شوند. 

وی ادامه داد: می بایست با قدردانی و تشکر از خداوند متعال، در باب اهدای این موهبت الهی به امت اسلامی، قدردان مردم و زائرین محترم اباعبدالله(ع) نیز باشیم که با حرکت خود، روح معنوی و تازه ای را در کالبد جامعه اسلامی می دمند.

امام جمعه مهران در پایان گفت: از موارد توصیه شده به زائرین، بحث آداب و سفارشات وارده در باب زیارت ائمه معصوم(ع) و بخصوص حضرت سیدالشهدا(ع) است. زائرین گرامی می بایست حتماً، با آگاهی و اشراف به این معارف، به زیارت سیدالشهدا(ع) نائل شوند. زائرین از بدو حرکت تا اتمام زیارت می بایست، به طریقی رفتار نمایند که وجود مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) از تمامی رفتار و سکنات آنها رضایت داشته باشد. زائرین می بایست همان رویکردهای ایثارگونه و فداکارانه سیدالشهدا(ع) را، سرلوحه امور خود قرار دهند و از رفتارهای خارج از ضوابط اسلامی، به جِد خودداری نمایند.

کد N1787993

وبگردی