آفتاب

۲۰ اثر خوش‌نویسی در فهرست آثار ملی ثبت شد

۲۰ اثر خوش‌نویسی در فهرست آثار ملی ثبت شد

پرونده‌های ۲۰ اثر خوش‌نویسی با قلم میرعماد الحسنی، درویش عبدالمجید طالقانی و احمد نیریزی به منظور ثبت ملی در فهرست آثار ملموس، با حضور اعضای داوران منتخب دفتر ثبت آثار ملی مورد بررسی قرار گرفت و ثبت ملی شد.

به گزارش ایلنا، این آثار شامل قطعات خوش‌نویسی با امضای میرعماد الحسنی خوشنویس پرآوازه دوره صفوی، آثار خط شکسته نستعلیق درویش عبدالمجید طالقانی  با قلم خفی‌نگاری و قطعاتی به خط احمد نیریزی به خط نسخ ایرانی است که به همت موزه خط و کتابت میرعماد واقع در مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد ثبت ملی شد.

آثار مذکور با مضامین دعا و شعر بوده و جزو مفاخر هنری محسوب می‌شوند که در حال حاضر در موزه میرعماد در معرض نمایش عموم علاقه‌مندان قرار دارند.

میرعماد حسنی قزوینی (۹۶۱–۱۰۲۴ ه‍.. ق) خوش‌نویس پرآوازه و از سرآمدان هنر خوشنویسی ایرانی و بزرگ‌ترین خوشنویس در خط نستعلیق است. از او آثار فراوانی باقی‌مانده که در موزه‌های ایران و جهان و مجموعه‌های شخصی نگهداری می‌شود. 

مکتب خوش‌نویسی نستعلیق میرعماد الحسنی ۱۰ مرداد سال ۹۶  در فهرست آثار ناملموس ایران ثبت ملی شده است.

درویش عبدالمجید طالقانی (۱۱۵۰- ۱۱۸۵ه‍.ق)  خوش‌نویس، شاعر و عارف شهیر ایرانی است. او بزرگ‌ترین خوش‌نویس خط شکسته‌نستعلیق در تاریخ خوش‌نویسی ایران به شمار می‌رود و این خط را به پایه‌ای رسانید که تاکنون کسی نتوانسته‌ به آن دست پیدا کند.

احمد بن شمس‌الدین محمد نیریزی یا میرزا احمد نیریزی  (۱۰۸۷-۱۱۵۵ه.ق)  ملقب به سلطانی از بزرگ‌ترین خوش‌نویسان خط نسخ و کاتبان قرآن در سده دوازده هجری اواخر حکومت صفوی است. او بانی شیوه خاصی در خط نسخ است که مورد استقبال خوش‌نویسان پس از او قرار گرفت و به نسخ ایرانی شهرت یافته‌ است.

 

کد N1787357

وبگردی