آفتاب

عراقچی در مجلس: ظریف در مورد بدعهدی‌های آمریکا، 10 نامه به موگرینی نوشت

عراقچی در مجلس: ظریف در مورد بدعهدی‌های آمریکا، 10 نامه به موگرینی نوشت

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه به عنوان نماینده دولت در مجلس، در رابطه با برجام گفت: طی 10 نامه‌ای که آقای ظریف به خانم موگرینی نوشته است،‌ تمام موارد بدعهدی آمریکا ثبت و اعلام شده است.

به گزارش خبرآنلاين؛ در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس، گزارش شش ماهه سوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اجرای برجام توسط سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی این کمیسیون قرائت شد.

پس از قرائت اين گزارش نوبت به عباس عراقچي معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو تيم مذاكره كننده هسته‌اي رسيد تا از تریبون مجلس سخن بگوید. او از مجلس به خاطر گزارش متعادلي كه از مجلس قرائت شد، تشكر كرد و گفت: خوشبختانه گزارش متعادلي كه تهيه شده است، همه موارد نقض عهد آمريكا را درست تشريح كرده و گزارش واقع بينانه اي بود.

عراقچي افزود: در 21 ماه گذشته وزارت خارجه در مورد برجام 7 گزارش ارائه داده است که تلاش شده كاملا واقعي باشد.

بخش هايي از صحبت‌هاي عراقچي به شرح زير است:

*آمريكا سعي كرده است در اجراي تعهدات و تكاليف خود در برجام همواره با سوء نيت و در تلاش براي كاهش منافع ايران در برجام حركت كند و اين اختصاص به دولت فعلي ندارد. در دولت گذشته هم با اين مشكل مواجه بوديم اما واقعيت اين است كه در دولت جديد اين روند شدت بيشتري گرفته است.

*آمريكايي ها تلاش كردند به خاطر نقاط ضعفشان در برجام و امتيازهايي كه به ايران داده بودند، در مرحله اجرا به نحوي عمل كنند كه منافع ايران كاهش يابد. در مجموع، امريكا تلاش كرده است كه فضايی منفي ايجاد كند و جلوي كار بنگاه هاي اقتصادي كه مي خواهند با ايران فعاليت داشته باشند،‌ را بگيرد.

*طي 10 نامه اي كه آقاي ظريف به خانم موگريني ارسال کرده است،‌ تك تك موارد بد عهدي آمريكا را ثبت و اعلام شده است. حركت هاي اخير آمريكا با يك مقابله جهاني مواجه شده است. اين واقعيت وجود دارد كه آمريكا در شرارت هاي خودش عليه ايران و برجام در يك انزوا قرار گرفته است و باقي اعضاي 5+1 به طور كامل صحيح و مشخص با سياست هاي آمريكا مخالفت كردند.

* هر تلاشي براي مذاكره مجدد در مورد برجام از نظر ما و اعضاي 1+5 كاملا مردود است. همه دنيا معتقد است كه برجام هيچ داوري جز آژانس بين المللي اتمي ندارد و ايران به تعهداتش پايبند بوده است.

*ايران در اوج قدرت و اقتدار خود قرار دارد. برنامه هسته اي ما در همه ابعادش ادامه دارد. الحمدالله ما در اين خصومتي كه آمريكا نشان مي دهد از استحكام برخودار هستيم. ما براي تضمين برجام روي هيچ كشور خاصي حساب باز نكرده ايم و اتكايمان به توانمندي داخلي خودمان است. وزارت خارجه به صورت روزانه تحولات را به رئيس جمهور و رئيس مجلس ارائه مي دهد، به ‌گزينه هاي محتمل و قابل دسترس براي ايران فكر كرده ايم. براي هر اقدامي پيش بيني كامل كرده ايم.

27217

 

کد N1786071

وبگردی